Gå til innhold

Kan dette være allergi

Anbefalte innlegg

Gjest Ir_ene811

Hei! Jeg er ei jente på 27 år som i lengre tid har slitt veldig med slapphet og er mye uopplagt og trett. Dette begynte etter at jeg fødte en gutt i oktober 08. Gjennom hele svangerskapet og nå i etterkant har jeg slitt veldig med tett nese, og halsen føles også veldig tett, og jeg produserer masse tykt slim, merker det blir verre ved sterke lukter og ved mye støv. Har tatt masse forskjellige tester som går på allergi og mange andre blodprøver, uten å finne noe galt. Det som er gjort av funn er at jeg testet positivt på ene antistoffet for borrelia for 2 år siden, men denne har ikke konvertert, og legen sier da denne er falsk. Jeg testet også positivt for annen gang på kyssesyke for et par mnd tilbake, da var det 2,5 år siden jeg hadde det første gang... Det er også påvist at jeg har folatmangel, den er på 6, så har nå begynt å ta folat. Jeg har av alt dette uspesifikke svarene utviklet en helseangst, og så fort jeg kjenner noe i kroppen ringer alarmen hos meg, og jeg blir redd for den minste ting, har kommet inn i en veldig ond sirkel....Men selv lurer jeg på om dette kan skyldes noe allergi eller hva kan dette være. Ellers tatt lungerøntgen uten funn,spirometri som var helt fin. Er det flere prøver jeg burde få tatt? Var også hos en øre nese halsspesialist som kikket ned i halsen min med et kamera,uten funn...så bare at slimhinnen var lettere irritert. Er nå lei av å gå å hangle uten å få noe svar på hva dette kan være. Håper på raskt svar! Jente 27

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330923-kan-dette-v%C3%A6re-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i immunologi

Det kan høres ut som om du etter fødselen har blitt mer overfølsom og ikke har kommet deg skikkelig. Det høres ikke ut som om du er direkte allergisk, men symptomene på overfølsomhet likner til forveksling på allergi.

Svangerskap, fødsel og ammeperiode kan være en stor belastning på kroppen og føre til både fysiske og psykiske plager. I en slik periode hvor kroppen er noe nedkjørt er det ikke uvanlig å få falsk positive utslag på virus eller bakteriesykdommer du har gjennomgått for lengre tid siden. Det som er viktig for deg nå er å bygge deg opp, fysisk og psykisk. Prøv å ikke kjenne etter symptomer (jeg vet det kan være vanskelig), få nok søvn, noe som også kan være vanskelig med en baby, men prøv å få noen frinetter hvor du sover ordentlig ut. Jeg vet ikke om du trener aktivt, men i alle fall bør du gjøre noe for å komme i form - f.eks. gå en rask tur helst minst tre ganger i uken. Folat og jernmangel kan også lett komme etter en fødsel, men dette får du tydeligvis hjelp til å gjøre noe med. Disse rådene er nokså selvsagte, men når man kommer inn i en ond sirkel er det vanskelig å se at det finnes et lys i enden av tunnellen. Det virker som du er tatt skikkelig på alvor hos legen din og er grundig undersøkt slik at du må kunne slå deg til ro med at dette ikke er noe alvorlig og at du helt sikkert vil bli gradvis bedre. Når det gjelder plagene dine med tett nese og seigt slim er det aller beste du kan gjøre å skylle nesen med en lunken, tynn saltvannoppløsning ( 1 spiseskje salt til 1 liter vann)- f.eks. ved hjelp av et nesehorn som du får på apoteket.

Lykke til - dette blir sikkert bra, men krever en innsats av deg som jeg har full forståelse for er vanskelig - men helt nødvendig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...