Gå til innhold

selvfølesen hos psykisk friske

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest best wishes

Det kommer jo helt an på hvor mye man utfordrer seg selv. Hvis jeg gjør ting jeg bare er flink til hele tiden, omgås bare mennesker jeg er trygg på til en hver tid og livet mitt er dønn forutsigbart hele tiden, så tror jeg nok at jeg ville hatt en ganske stabil selvfølelse. Men jeg tror jeg også ville fått det veldig kjedelig. Jeg utfordrer meg selv mye, føler meg veldig usikker til tider, men får mye igjen av det også. Poenget er vel om man takler det å føle seg usikker.

Gjest best wishes

Dette kan fint ligge i selve språket. Psykiatriske pasienter får et språk som gjør det lett å si at selvbildet svinger. Folk uten erfaring med psykiatri har ofte en heller motsatt type språk; språket gjør det lett å omtale seg selv som normal (på ulike områder).

Du har nok rett i det. har man vært inne i psykiatrisystemet lenge nok så finner en jo enormt mange feil på en selv, i tillegg til det behandlere finner ut. Kanskje man da blir overopptatt av alt det man ikke får til, og glemmer at "friske" mennesker heller ikke får til alt hele tiden, og at de også føler seg usikre og klønete til tider.

Gjest bølger

Hva mener du med selvfølelse? Sånn som jeg oppfatter det er det hvordan jeg ser på meg selv, sterke og svake sider etc. Det tror jeg er ganske stabilt for mange.

Selvfølelsen oppfatter jeg er hvordan vi ser på verdien av oss selv.

Mens selvtilitten er hvordan vi tror på oss selv i forkjellige situasjoner.

Gjest bølger

Dette kan fint ligge i selve språket. Psykiatriske pasienter får et språk som gjør det lett å si at selvbildet svinger. Folk uten erfaring med psykiatri har ofte en heller motsatt type språk; språket gjør det lett å omtale seg selv som normal (på ulike områder).

Det var psykiateren som sa det, og jeg regner med at det da er reelt.

Annonse

Etter min mening er begrepet "egostyrke" det mest avgjørende i psykiatrien.

Et av tegnene på høy egostyrke er evnen til å beholde en stabil selvfølelse over tid.

I en av mine epikriser står det at jeg har en betydelig egosvakhet. Jeg har ikke helt skjønt hva som ligger i dette. Det hele synes vagt og uhåndterlig.

Hva kan jeg best gjøre for øke egostyrken? I og med at dette er en så viktig faktor så har du kanskje noen gode råd?

Ønsker deg for øvrig gode sommerdager :o)

Et av tegnene på høy egostyrke er evnen til å beholde en stabil selvfølelse over tid.

Når et menneske er bipolar tenker jeg at ego-styrken vil variere fra høy når man er manisk og lav når man er deprimert.

Men hvis den i utgangspunktet er lav, tenker jeg at dette i normal (frisk tilstand) vil kunne trigge nye "episoder." Riktig?

Gjest bølger

Jeg har noen gangen ganske høy selvfølelse, men ofte lav, men den

svinger mye.

Hva kan jeg gjøre selv for å øke selvfølelsen. event. er det bare medisiner som hjelper?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...