Gå til innhold

NHD: tror du sf har sammenheng med autisme?

Anbefalte innlegg

Gjest biplarinnen

Jeg leste en veldig interessant artikkel i Psykisk Helse i dag (den nyeste). Jeg finner desverre ikke artikkelen på nett. Der sto (eller det jeg oppfattet og husket) det at i følge ny forskning så tydet mye på at anorektikere og andre med sf hadde mye til felles med det som var kjennetegnet for de i autismespekteret. Spesielt ble det fremhevet at de tålte endringer dårlig, og at de hadde en veldig svart/hvitt tankegang uten så mye nyanser. De hadde stor evne til å se detaljer, men hadde problemer med å se helheten. De som sto for denne forskningen mente at mange med anoreksi, og kanskje også andre sf hadde Asperger syndrom, og at de hadde begynt å behandle folk med sf med kognitiv terapi som også ble brukt på autister.

Dette var spennende lesning. jeg har flere venner som har eller har hatt sf, og de kan ofte være veldig rigide i tankegangen og ofte lite nyanserte. Men vet vi om de med spiseforstyrrelser som viser disse trekkene har hatt det hele tiden, eller om det skyldes spiseforstyrrelsen i seg selv? Hva tenker du om denne forskningen NHD?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ikke sf generelt, men anorexia, og særlig de alvorligste tilfellene (som er de jeg jobber med). Ikke autisme, men autismespektrumlidelser.

Når det nevnes 15-20% hos de alvorligst syke, synes jeg at det stemmer med min erfaring.

Jeg heller også til de som mener at psykologiske faktorer er svært overdrevet hos denne gruppen pasienter.

Gjest biplarinnen

Ikke sf generelt, men anorexia, og særlig de alvorligste tilfellene (som er de jeg jobber med). Ikke autisme, men autismespektrumlidelser.

Når det nevnes 15-20% hos de alvorligst syke, synes jeg at det stemmer med min erfaring.

Jeg heller også til de som mener at psykologiske faktorer er svært overdrevet hos denne gruppen pasienter.

Dette er jo veldig interessant. Når du snakker om autismespekterlidelser, kan det da tenkes å være asperger syndrom?

For de 20 prosentene som du jobber med som har disse kjennetegnene, har de hatt de samme kjennetegnene før de ble syke også? Eller kan det varierende matinntaket og sultingen bidra til at man blir svart/hvitt i tankegangen?

Dette er jo veldig interessant. Når du snakker om autismespekterlidelser, kan det da tenkes å være asperger syndrom?

For de 20 prosentene som du jobber med som har disse kjennetegnene, har de hatt de samme kjennetegnene før de ble syke også? Eller kan det varierende matinntaket og sultingen bidra til at man blir svart/hvitt i tankegangen?

Jeg jobber med ditt siste spørsmål.

En sentral person du kan søke på er Elisabet Wentz i Gøteborg.

Vår sønn har aspergers, og vi er blitt fortalt på diverse kurs at personer med asperger har større fare for å få anorexia - og at de kan være vanskelig å behandle, pga at anorexia'n blir en særinteresse, og det er vanskelig å "snu" denne interessen.

Annonse

Gjest biplarinnen

Jeg jobber med ditt siste spørsmål.

En sentral person du kan søke på er Elisabet Wentz i Gøteborg.

Men er denne forskningen bare forbeholdt anorektikere? hva med de som starter som anorektikere, men som går over til bulimi, uten å bli friske igjen, er det uinteressant?

Jeg har fått svar fra en superspesialist. Hun skriver: "Retrospektive studier har vist indikasjon på barnenevropsykiatrisk lidelse før debut av spiseforstyrrelsen, og dette er tatt til inntekt for etiologi heller enn skadevirkning. Ser ut som organiske hjerneskadene som resultat av anoreksi er litt annerledes."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...