Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå som det er skoleferie er det mange som har problemer med hva de skal gjøre med barna når de er på jobb, og noen tar dem jo med seg. Det er det flere av de ansatte på dagsenteret der jeg går som gjør.

Jeg liker ikke at barma til de ansatte "kjenner" meg fra dagsenteret. De ansatte blir ikke særlig tilgjengelige for brukerne, barnet er til stede og må underholdes hele tiden. Normalt er det lov å ha en dårlig dag, men når det er barn til stede må man nesten ta seg sammen for ikke å vise det. Nå er det jo sommer, og det kommer nok til å bli en del dager hvor ansatte har med barn.

Er det greit? Hva ville andre synes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/330997-greit-%C3%A5-ta-med-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er greit å ta med barna på jobb avhenger av både arbeidsplassen og av barna.

Jeg synes ikke det er greit å ta med barn på en arbeidsplass der det er klienter som kommer og der de ansatte er underlagt taushetsplikt.

Jobber man i en barnehage er det kanskje lettere å ta med barna på jobb...

I tilfellet du nevner, synes jeg absolutt ikke det er greit å ta med barna. Jeg synes du skal ta dette opp med en leder.

Sitat: "Jeg liker ikke at barma til de ansatte "kjenner" meg fra dagsenteret"

Egentlig er dette brudd på taushetsplikten.

Spør ledelsen, det kan da ikke være riktig at de ansatte bruker arbeidstiden til å sysselsette sine egne barn.

Lederen har også hatt med barn.

Om det er greit å ta med barna på jobb avhenger av både arbeidsplassen og av barna.

Jeg synes ikke det er greit å ta med barn på en arbeidsplass der det er klienter som kommer og der de ansatte er underlagt taushetsplikt.

Jobber man i en barnehage er det kanskje lettere å ta med barna på jobb...

I tilfellet du nevner, synes jeg absolutt ikke det er greit å ta med barna. Jeg synes du skal ta dette opp med en leder.

Gjest Elextra

Jeg synes overhodet ikke det er greit å ta med barn på en hvilken som helst jobb, og særlig ikke når det er til sjenanse for deg som bruker.

Jeg synes bare unntaksvis det er greit å ta med barn på jobb når alle andre muligheter for barnepass er prøvd ut og man dessuten vet man får gjort det meste av jobben sin likevel. Ikke skjønner jeg helt at slike jobber finnes, men.

Annonse

Gjest høstløv

Da må du ta det opp med dennes overordnede, for det er ikke greit å ta med barn på jobb, når de er til sjenanse for klienter.

Og brudd på taushetsplikten ved å ta med barn på jobb og møte klienter, er et alvorlig overtramp fra lederens side.

Nei, har du hørt på maken til uprofesjonalitet?

1. Det er til sjenanse for brukere. Brukerne skal føle seg trygg på hvem som er til stede på behandlingsstedet, og at ingenting forlater steder (snakk).

2. De ansatte får ikke gjort jobben sin med barn flyende rundt.

3. Det er brudd på taushetsplikten. Dette punktet er selvstendig i forhold til punkt 1.

Nei! Det er ikke engang i nærheten av ok!

Annonse

Tror faktisk jeg står over den utfordringen.

Der er jeg faktisk enig med deg. Jeg har litt som prinsipp at om jeg skal bruke krefter på å ta sånne konfrontasjoner , så skal det være med relativt god sjanse for at det kommer noe utav det. Med en leder som ikke har nok gansyn til å se at dette ikke er akseptabelt, så hadde jeg dessverre ikke forventet det.

Kanskje er jeg unødvendig negativ, men erfaringen tilsier dessverre det. Jeg synes du skal ta det lenge opp i systemet. Kjenner du noe innefor "systemet" (vet ikke hvem som driver dagsenter) så er det lettere å få tatt det med et fornuftig menneske. Er min erfaring iallfall.

Det er selvsagt ikke greit for ansatte å ta med barn dersom man jobber på et dagsenter for psyisk syke.

Hvis lederen "viser vei" ved å selv ha med barn, skjønner jeg at det er kinkig.

Går det an å ta det opp med hans/hennes overordnede? Kan du gjøre det anonymt?

Jeg hadde IKKE syntes det var greit i det hele tatt! Jeg ser under her at du ikke har så lyst til å ta det opp med leder, men jeg synes at du burde ta det opp med noen. Kanskje med en av de ansatte som ikke har med egne barn eller sjefen til den som er leder der? Eller så kan du jo sende et anonymt brev til leder? Hvis du vil være heeeelt anonym så behøver du jo ikke si at du er en av brukerne av dette dagsenteret heller? Hva med å sende et slikt brev:

"Hei. Jeg har fått informasjon om at flere av de ansatte ved NN dagsenter har med sine barn på jobb. Innen psykisk helsevern vil jeg påstå at taushetsplikt er svært viktig. Derfor lurer jeg på hvordan denne kan overholdes når små barn få innsyn i det som skjer der? Har barna skrevet under på og blitt informert om taushetsløfte? En annen ting er at brukerne kan føle seg forpliktet til å holde tilbake følelser av hensyn til barna. Jeg vil også tro at de ansatte ikke får konsentrert seg like fullt om jobben sin når de har ansvar for barn. Særlig med tanke på dette med taushetsplikten vil jeg vurdere å bringe denne saken videre dersom det ikke gjøres noe med umiddelbart. Med vennlig hilsen en som ønsker å være anonym."

På generell basis synes jeg det er en uting at man tar med seg barna på jobb, en vil automatisk fokusere mer på barnet og mindre på jobben i slike situasjoner.

Når det gjelder et dagsenter som du beskriver, eller i andre jobber hvor man møter brukere av en tjeneste, synes jeg det passer enda dårligere å ha med barna på jobb.

I min nåværende form hadde jeg gått derifra og aldri mere kommet tilbake. Om noen hadde spurt hvorfor hadde jeg sagt det.

Veldig morsomt sikkert om du f.eks kommer på butikken og barn roper hei til deg og forteller høyt hvor de har møtt deg og hva dere gjorde...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...