Gå til innhold

min bror

Anbefalte innlegg

Gjest kahloli

Jeg har en storebror med mange teorier og "fikse" ideer.

han tror at samfunnet skal kollapse snart, og forbredrer seg på det. Kjøper inn sølv, lærer seg teknikker for å overleve.

Dette er jo en interesse han har. Men jeg syns det er en syk interesse. Han lever ikke nuet, og han aksepterer ikke samfunnet som det er i dag. Han tror at vi innen ti år går tilbake til å leve slik som vi gjorde for 100 år siden.

I tilleg har han tenkt ut overlevelsestrategier, noen av dem skremmer meg. Som at han sprenge en bro slik at ikke uvedkommende kommer inn til oss og stjeler vårt område og vår mat....ja slike ting.

Han sier også at jeg har et alt for romantisk syn på kjærligheten, og jeg må tenke mer praktisk. Visst ikke vil jeg alltid være single. Han mener alle i dag er psykisk syke, og særlig de som bor i byene (jeg har selv valgt å flytte til en by).

Jeg er veldig sårbar, og alt dette går utrolig inn på meg. Hver gang han er hjemme så har han eller annen høylytt diskusjon med min far. Og han gjentar ting HELE tiden.

Jeg lurer faktisk på om dette er noe av grunnen til mitt pessimistiske framtidssyn. Hva er vitsen? Visst alt skal gå til H.....like vel? Da kan jeg jo like gjerne stoppe mine drømmer og selvrealiseringsplaner med en gang, flytte hjem ,og få meg en ku?

Det som er synd for ham, er at alle ser på ham som en irriterende person. Han klarer ikke å "jekke seg ned".

Hvordan kan man hamle opp meg slike? Jeg forsøker til tider å si mot ham, og fortelle hvordan jeg foretrekker å leve, men han får alltid det siste ordet.

Det er altså to ting som skremmer meg her; hans oppførsel, og innflytelsen det har på meg og resten av min familie.

Kan han ikke se til å ta seg sammen!?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331076-min-bror/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Massesuggesjon?

Det er flere med han som tror at verdens ende nærmer seg,at vi skal gå over i en annen dimensjon,til en ny jord. Iallefall de som tror på Jesus og har tatt han inn i sitt hjerte,mange tror det skjer i 20012. Om det er sykt får nesten psykiateren dømme,men det er altså flere i samme båt som forbereder seg. Det forundrer ikke meg om det skjer noe sånt,men blir mange som får seg et stort sjokk! Om det skjer for tiden vise.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331076-min-bror/#findComment-2772498
Del på andre sider

Gjest kahloli

Han har en kjæreste og to barn. Men han flyttet hjem igjen til mine foreldre for halvannet år siden, da han ville bo tettere på naturen. Kjæresten er en bydame, og har vanskeligheter for å bosette seg i en bygd, i tilleg har hun alle sine nærmeste i denne byen som er veldig langt vekk fra der hvor vi bor.

Derfor pendler han. Men er mest hjemme hos mine foreldre (noe som går dem på nervene). Det er også en ting som forundrer meg. Den ansvarsfølelsen han ikke viser over for sine barn, han virker veldig umoden på det punktet. Selv om han viser dem kjærlighet og leker med dem, så er han i tilleg ganske fokusert på sine egne ting. Også når kjæresten og barna besøker oss i ferier. Det er hun som sitter med det meste av ansvaret selfølgelig. Skjønner ikke hvordan han kan holde ut å se dem så sjelden. Men han sier han ikke er lykkelig i byen.

Han er for så vidt bare 27 år, men når han en gang har valgt å få barn så....for det var faktisk et valg.

Han begynte på en utdannelse han ikke likte, og fullførte aldri helt. Selv om han alltid har vært veldig skoleflink. Han har noen få timer som lærer på en skole, og får en sjelden gang realisert noen av sine overlevelseskurs. Men han har så og si ingen inntekt, og lever for det meste på mine foreldre.

Nå har han fått sommerjobb da. Heldigvis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331076-min-bror/#findComment-2772651
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Han har en kjæreste og to barn. Men han flyttet hjem igjen til mine foreldre for halvannet år siden, da han ville bo tettere på naturen. Kjæresten er en bydame, og har vanskeligheter for å bosette seg i en bygd, i tilleg har hun alle sine nærmeste i denne byen som er veldig langt vekk fra der hvor vi bor.

Derfor pendler han. Men er mest hjemme hos mine foreldre (noe som går dem på nervene). Det er også en ting som forundrer meg. Den ansvarsfølelsen han ikke viser over for sine barn, han virker veldig umoden på det punktet. Selv om han viser dem kjærlighet og leker med dem, så er han i tilleg ganske fokusert på sine egne ting. Også når kjæresten og barna besøker oss i ferier. Det er hun som sitter med det meste av ansvaret selfølgelig. Skjønner ikke hvordan han kan holde ut å se dem så sjelden. Men han sier han ikke er lykkelig i byen.

Han er for så vidt bare 27 år, men når han en gang har valgt å få barn så....for det var faktisk et valg.

Han begynte på en utdannelse han ikke likte, og fullførte aldri helt. Selv om han alltid har vært veldig skoleflink. Han har noen få timer som lærer på en skole, og får en sjelden gang realisert noen av sine overlevelseskurs. Men han har så og si ingen inntekt, og lever for det meste på mine foreldre.

Nå har han fått sommerjobb da. Heldigvis.

Jeg vil tro at han har en mildere form for schizofreni. Denne burde han få behandling for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331076-min-bror/#findComment-2772652
Del på andre sider

Annonse

Gjest kahloli

Jeg vil tro at han har en mildere form for schizofreni. Denne burde han få behandling for.

Takk for svar:)

Kan du gi noen konkrete eksempler på symptomer ut ifra hva jeg har skrevet?

Trodde schizofreni hadde med psykose/vrangforestillinger å gjøre..? Kan dette vere en vrangforestilling, hans påstander og teorier utspringer fra diverse kilder, så det er jo ikke helt urealistisk.

Det ville ha hjulpet meg litt, jeg er også interessert, sånn rent generelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331076-min-bror/#findComment-2772871
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar:)

Kan du gi noen konkrete eksempler på symptomer ut ifra hva jeg har skrevet?

Trodde schizofreni hadde med psykose/vrangforestillinger å gjøre..? Kan dette vere en vrangforestilling, hans påstander og teorier utspringer fra diverse kilder, så det er jo ikke helt urealistisk.

Det ville ha hjulpet meg litt, jeg er også interessert, sånn rent generelt.

Alt det du beskriver av hans ideer er jo vrangforestillinger. Dessuten kan han ikke dosere når det er passende å snakke om dem og ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331076-min-bror/#findComment-2772934
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...