Gå til innhold

hetebølgen og den psykiske helsa

Anbefalte innlegg

Gjest prøver å holde koken!

Jeg har gjort meg noen tanker om hvordan hetebølgen nå påvirker helsa både psykisk og fysisk. Jeg sliter jo med varierende grad av sosial angst... Jeg er ikke invalidisert av den, men den hemmer meg slik at jeg ikke klarer å være den jeg gjerne vil være når jeg er sammen med andre. Det er irriterende vanskelig å kvitte seg med disse plagene også...! Nå er det veldig varmt om dagen, og jeg som trener mye merker at jeg er redusert jevnt over hele tiden, selv om jeg befinner meg på treningssenteret med AC! Det som er værre er at jeg føler meg dårligere rent psykisk også. Det er akkurat som jeg trenger energi for å fungere bra psykisk, at dette ikke kommer helt gratis, dessverre.

Noen andre med angstplager som føler at det blir værre i varmen??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331100-heteb%C3%B8lgen-og-den-psykiske-helsa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den negative tolkningen av ting irundt meg har en tendens til å forsterke seg en del.Vet ikke hvorfor det er sånn , men det er ganske plagsomt.Derfor er jeg mye inne dessverre.

Ja jeg holder meg ikke inne!! Men i går holdt jeg på med hagearbeid. Da var jeg hjemme, og ute samtidig... Og ingen krav til sosial fungering...=) Jeg syns det er irriterende og plagsomt å få slike nedturer som jeg syns jeg har nå, og jobber endel med eget selvbilde i håp om at det skal hjelpe...

Annonse

"og jeg som trener mye merker at jeg er redusert jevnt over hele tiden, selv om jeg befinner meg på treningssenteret med AC! Det som er værre er at jeg føler meg dårligere rent psykisk også." Syntes du klarer deg bra tross alt da, men det er ikke sikkert at du trenger å trene så mye, hvis du fortsatt gjør det i denne varmen da, hvis du har det slik ?

Gjest shunyata

Sosial angst er noe en er redd for...

Er du redd for å være sammen med andre mennesker fordi de er slemme mot deg?

Er du redd for å være sammmen med andre mennesker fordi du tror du snakker rart...ser anneledes ut...o.l.?

Er du redd for at du ikke faller inn under A4-formatet av mennesket?

Kanskje du egentlig ikke er redd (angst) for andre mennesker...men du er av den typen som liker å være for deg selv...?

Og du kanskje er av den typen som helst ikke vil være et A4-format...men du lar omgivelsene bestemme hvilken katogeri du skal være i?

Det er mye en kan spørre seg selv om hvorfor en er så redd for forskjellige situasjoner...

Sosial angst er noe en er redd for...

Er du redd for å være sammen med andre mennesker fordi de er slemme mot deg?

Er du redd for å være sammmen med andre mennesker fordi du tror du snakker rart...ser anneledes ut...o.l.?

Er du redd for at du ikke faller inn under A4-formatet av mennesket?

Kanskje du egentlig ikke er redd (angst) for andre mennesker...men du er av den typen som liker å være for deg selv...?

Og du kanskje er av den typen som helst ikke vil være et A4-format...men du lar omgivelsene bestemme hvilken katogeri du skal være i?

Det er mye en kan spørre seg selv om hvorfor en er så redd for forskjellige situasjoner...

Tenkte jeg skulle svare på denne.... Jeg syns det er anstrengende å være sammen med andre mennesker fordi jeg er redd for at de skal finne ut at det er noe galt med meg. Noe det faktisk er, i og med at jeg har denne problematikken. Jeg har et sterkt ønske om å være "normal", og jeg har behov for sosial omgang. Jeg er typen som unngår å drikke kaffe sammen med andre fordi jeg er redd jeg skal skjelve på hendene og dermed avsløre meg selv... Dette er problematisk i forhold til arbeidslivet, men også iforhold til hvis en nabo skulle finne på å invitere meg på en kopp kaffe... Har gått i terapi før uten å bli helt kvitt dette her, men jeg har fått et bedre forhold til foreldrene mine av å gå i terapi=) Skulle gi nesten hva som helst for å bli kvitt disse problemene, og jeg driver med en del egenterapi i form av jobbing med egen selvfølelse. Og selvtillitten har blitt bedre den, men jeg kan ikke si at jeg er helt bra nei! Det som jeg opplever som et problem i varmen er at jeg lettere får "hetta", og generellt har mindre energi, som da trengs når jeg skal være sosial...

Gjest shunyata

Tenkte jeg skulle svare på denne.... Jeg syns det er anstrengende å være sammen med andre mennesker fordi jeg er redd for at de skal finne ut at det er noe galt med meg. Noe det faktisk er, i og med at jeg har denne problematikken. Jeg har et sterkt ønske om å være "normal", og jeg har behov for sosial omgang. Jeg er typen som unngår å drikke kaffe sammen med andre fordi jeg er redd jeg skal skjelve på hendene og dermed avsløre meg selv... Dette er problematisk i forhold til arbeidslivet, men også iforhold til hvis en nabo skulle finne på å invitere meg på en kopp kaffe... Har gått i terapi før uten å bli helt kvitt dette her, men jeg har fått et bedre forhold til foreldrene mine av å gå i terapi=) Skulle gi nesten hva som helst for å bli kvitt disse problemene, og jeg driver med en del egenterapi i form av jobbing med egen selvfølelse. Og selvtillitten har blitt bedre den, men jeg kan ikke si at jeg er helt bra nei! Det som jeg opplever som et problem i varmen er at jeg lettere får "hetta", og generellt har mindre energi, som da trengs når jeg skal være sosial...

Forstår det slik at du holder på med egenterapi... =)

Forsett med det...for det er det som hjelper...

En god metode for å bli kvitt disse "egenproduste tankene" er å observere tankene nøye når de dukker opp...

Dukker det opp en tanke om at du får vonde følelser...uansett hvor du er...så observer denne følelsen...

Bare observere den...og "se" følelsen akkurat som den er...og hva den gjør med deg...

Fortsett med denne "analysen" av sinnet ditt uansett hvor du er og hvordan følelser som dukker opp...

Du kan også observere gode tanker som dukker opp...og kjenn hva de gjør med deg...

Prøv denne metoden...og du på god vei mot å få det godt med deg selv...

Gjest profile

Trene inne på helsestudio nå?! Jeg vet ikke hvor du befinner deg i landet, men det er jo nå det er fint å trene ute:) Jeg synes det hjelper mye å holde seg i aktivitet i varmen, synes ikke den blir så intens da som når du holder deg i ro.

En ting jeg har lurt litt på, er om bruken av AC gjør det vanskeligere å tilvenne seg varmen.

Det er jo sant at en blir mer daff i varmen, se bare på dyr som holder seg mye i ro om dagen og er aktive mest om natten eller morgen/kveld

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...