Gjest bekymret 83-modell Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 Hei. Fikk beskjed forrige uke om at en jeg har hatt ubeskyttet sex med ca to ganger hadde fått klamydia. Jeg gikk til legen og fikk en engangsdose (to tabletter) som jeg tok med engang, Jeg testet positivt for klamydia. Men har da ikke vært smittet i mer enn en mnd. kjenner nå at jeg har litt vondt/ømhet i egglederne mine, bør jeg undersøke meg for egglederbetnnelse snarest? Eller bør jeg vente et par mnd og ta en gynekologisk undersøkelse som samtidig kan ta en ny clamydiatest for å være sikker på at smitten er borte? Hadde og ubeskyttet sex 5 dager etter at jeg tok engangsdosen, bør da partneren min sjekke seg? Eller er dte ikke slik at enganskuren er ganske effektiv med en gang? Har kun testet meg for clamydia etter ubeskyttet sex, bør jeg teste meg for andre ting? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331111-smitte-av-klamydia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg synes at det viol være fornuftig å få en sjekk hos gynekologen. Men jeg ville ikke vente i noen mndr. Jeg synes at det bør kunne vurderes om et par-tre uker, med tan ke på om engangsdosen av antibiotika (som er den anbefalte behandlingen) har vært effektiv. Mest sannsynligvis var den effektiv. Og den er vanligvis effektiv innen de 5 dagene du nevner. Med andre ord tror jeg ikke at du var smitteførende da du hadde sex 5 dager etter behandlingen. Det finnes jo en rekke smittestoff som ov erføres ved ubeskyttet sex. De fleste av disse forekommer relastivt sjelden i Norge ( f. eks. hepatitt B, C, HIV, herpes, osv. Forekomsten er vesentlig høyere i enkelte, sk. risikogrupper, f. eks. innvandrere fra afrikanske og sydøstasiatiske land, folk med utagerende livsførsel, biseksuelle menn, osv. Du bør kunne vurdere selv om din partner tilhører noen av disse gruppene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331111-smitte-av-klamydia/#findComment-2773142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.