Gå til innhold

NHD, er dette en feil eller har jeg diagnosen?

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden var jeg til psykiateren min igjen, og han konkluderte med at jeg var deprimert, og gav meg antidepressiva. Men på resepten stod det F03. Det er koden for "uspesifisert demens".

Jeg skjønte ikke helt den. Hva tror du, er det feil? Eller har jeg begynt å bli demens som følge av de psykotiske trekkene jeg har hatt?

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Tror fortsatt det er en feil.

F. 3.21 kan det være.

Må være en feil. Det må det. Hvis du ringer så får du det avklart.

Fader altså, lære meg å skrive mer nøye!

F. 32.1 mente jeg; depressiv enkeltepisode av moderat grad.

Demens har ikke noe med saken å gjøre tror jeg.

Gjest Tror det må være sånn jeg....

Nei, det er det ikke, for F21 er lidelsen jeg får Zeldox for.

Sitter med icd 10 her. Og, når man slår opp på sidene, så står demens under F0 og depresjon og mani under F3 (på sidene), så F03 er demens uspesifisert, og F3ogtallbak blir stemningslidelser.

Sånn må det være!

Gjest Tror det er sånn

Det er sikkert sånn. Men tenker litt på det, da... jeg tenker "hva om".

På resepten står det bare F3 og ikke F03, det betyr at han har satt diagnosen stemningslidelser og ikke har giddet å spesifisere nøyaktig hvilken type stemningslidelse det er snakk om. Kanskje litt slurvete muligens.

Hadde det stått F0 ville det være en eller annen type demens.

Så du kan droppe den "hva hvis" biten.

Ha en fin kveld!

Gjest Tror det må være sånn

Jeg kan da ikke være dement. :-P

Tenkte at jeg hadde blitt det som følge av psykosesymptomer...

Hehe. Neida. Du er nok ikke det, og da ville han ha gitt deg klar beskjed, og du ville ha gjennomgått mange andre tester. Han sa jo du var deprimert, og det stemmer også med medisinen.

Så ingen grunn til bekymring, slapp av.

Ha en fin kveld i varmen.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

På resepten står det bare F3 og ikke F03, det betyr at han har satt diagnosen stemningslidelser og ikke har giddet å spesifisere nøyaktig hvilken type stemningslidelse det er snakk om. Kanskje litt slurvete muligens.

Hadde det stått F0 ville det være en eller annen type demens.

Så du kan droppe den "hva hvis" biten.

Ha en fin kveld!

"På resepten står det bare F3 og ikke F03, det betyr at han har satt diagnosen stemningslidelser og ikke har giddet å spesifisere nøyaktig hvilken type stemningslidelse det er snakk om. Kanskje litt slurvete muligens. "

Det er verken slurv eller at han ikke har giddet. Det er fordi apotekansatte og NAV-ansatte ikke skal kjenne den nøyaktige diagnosen.

Gjest Tror det må være riktig

"På resepten står det bare F3 og ikke F03, det betyr at han har satt diagnosen stemningslidelser og ikke har giddet å spesifisere nøyaktig hvilken type stemningslidelse det er snakk om. Kanskje litt slurvete muligens. "

Det er verken slurv eller at han ikke har giddet. Det er fordi apotekansatte og NAV-ansatte ikke skal kjenne den nøyaktige diagnosen.

Ok, kjekt å vite.

Men det jeg ressonerte var mao riktig.

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Det er fordi apotekansatte og NAV-ansatte ikke skal kjenne den nøyaktige diagnosen.''

Hvis du ser på den innscannede resepten så står det "-F3, F21". I henhold til det du skrev er det vel litt rart han ikke skrev "-F3, -F2"?

Enig.

Men nå må du ta deg litt i akt, er du på vei inn i grublemodus igjen? Nå har det da gått så svært bra lenge :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...