Gå til innhold

alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest lillemor_32

tar efexor 300 og avogti ltruxal 15...og lurer på om det er farlig å kombinere dette med alkohol? har drukket hver helg med efexor, har gått greit,men har hatt noen blackouts, har hatt før...så vet ikke om det er pillene sin skyld. truxal er jeg mer bekymret for... det er jo heavy greier....plutselig død står det i brosyren...men det står det jo om de fleste psyk medisin...kanskje ikke så farlig likevell....kanskje best å slutta med de... tror vell egentlig at de fleste forsette med samme drikkemønster som før de begynte på medikasjonen, her inne,.....noen som har erfaringer her inne?....vet det ikke er det smarteste å kombinere alkohol og medisin, men pls spar deg for moralpreken.... hadde en episode når jeg gikk på zoloft og drakk, da havna eg i ein episode, jeg ville gjerne vært foruten...gjorde ting jeg aldri ville gjort dersom jeg var full... og aldri i edru tilstand! en frivillig voldtekt...hvis det er noe som heter det..... hjelp....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har skrevet om dette tidligere:

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

I Norge finnes disse SSRI: Cipramil= citalopram, Cipralex, Seroxat= paroxetin, Zoloft= sertralin, Fontex = Fluoxetin = Nycoflox og Fevarin. SNRI: Efexor, Cymbalta.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/#findComment-2773045
Del på andre sider

Gjest pånni

Jeg har skrevet om dette tidligere:

Generelt (ideelt) anbefales det at de som bruker medisiner som virker på psyken (psykofarmaka) eller smertestillende (analgetika) avstår fra bruk av alkohol.

I den virkelige verden er dette kanskje et urimelig og urealistisk krav. Spesielt fordi en etter hvert anbefaler svært lang medikamentell behandling for flere lidelser.

Mine råd blir da: Avstå fra alkohol inntil du har vært minst to uker på en stabil dose og symptomene er noe redusert. Dvs. avstå fra alkoholbruk i oppstartfasen på medikamentet og i perioder med doseendringer. Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk.

For de aller fleste vil moderat alkoholbruk kunne skje uten endring i virkning fra før en startet med medikamentet (-ene). Du vet imidlertid ikke på forhånd om du tilhører denne gruppen eller de som får en annen rusvirkning. Du vil derfor ha liten nytte av å høre på andres erfaringer.

Effekten av en bestemt mengde alkohol være langt sterkere etter at du begynte med medisinen. Derfor må du prøve deg forsiktig frem mht. alkohol. Prøv med en alkoholenhet (et glass øl eller vin) første gang. Om dette går bra, kan du øke med en enhet neste gang. Du bør aldri drikke deg overstadig beruset når du bruker slike medisiner.

I Norge finnes disse SSRI: Cipramil= citalopram, Cipralex, Seroxat= paroxetin, Zoloft= sertralin, Fontex = Fluoxetin = Nycoflox og Fevarin. SNRI: Efexor, Cymbalta.

ADVARSEL: Alkohol må aldri kombineres med det smertestillende medikamentet Aporex !

"Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk."

Hvorfor? Fordi det er større fare for at man tar livet sitt når man har drukket eller fordi man blir mer suicidal generelt i livet sitt når man drikker alkohol innimellom?

Du skriver om dette i forbindelse med medisiner. Er det bare mennesker som er suicidale OG går på medisiner som skal avstå fra alkohol eller gjelder det alle suicidale mennesker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/#findComment-2773230
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Spesielt er det viktig at personer med selvmordstanker avstår fra alkoholbruk."

Hvorfor? Fordi det er større fare for at man tar livet sitt når man har drukket eller fordi man blir mer suicidal generelt i livet sitt når man drikker alkohol innimellom?

Du skriver om dette i forbindelse med medisiner. Er det bare mennesker som er suicidale OG går på medisiner som skal avstå fra alkohol eller gjelder det alle suicidale mennesker?

''eller gjelder det alle suicidale mennesker?''

Det gjelder i stor grad _alle_ suicidale mennesker!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/#findComment-2773232
Del på andre sider

Gjest ganske logisk vel?

Alkohol forsterker vel ofte den sinnstemningen en allerede har. Og bør brukes for kos, ikke selvmedisinering. Det er klart at det er lettere å gjøre dumme ting i alkoholpåvirket tilstand. Og vil en ikke ta selvmord bør en holde seg unna alkohol for å være på en sikrere side.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/#findComment-2773233
Del på andre sider

Gjest pånni

Alkohol forsterker vel ofte den sinnstemningen en allerede har. Og bør brukes for kos, ikke selvmedisinering. Det er klart at det er lettere å gjøre dumme ting i alkoholpåvirket tilstand. Og vil en ikke ta selvmord bør en holde seg unna alkohol for å være på en sikrere side.

Ja, men det er jo greit å vite om risikoen kun øker mens man er påvirket av alkohol eller om den generelt øker.

Jeg er suicidal det meste av tiden, men blir ikke mer suicidal når jeg har drukket alkohol, men lurer derfor på om jeg generelt blir mindre suicidal hvis jeg kutter ut alkohol helt eller om jeg er trygg så lenge jeg ikke blir verre når jeg har drukket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/#findComment-2773236
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

Ja, men det er jo greit å vite om risikoen kun øker mens man er påvirket av alkohol eller om den generelt øker.

Jeg er suicidal det meste av tiden, men blir ikke mer suicidal når jeg har drukket alkohol, men lurer derfor på om jeg generelt blir mindre suicidal hvis jeg kutter ut alkohol helt eller om jeg er trygg så lenge jeg ikke blir verre når jeg har drukket.

Da er du kanskje mindre suicidal enn du tror....

Eller du er kanskje alkoholmisbruker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/#findComment-2773237
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Alkohol svekker hemningene, og da er det lettere at en "går over streken"

Når alhoholkonsentrasjonen er på vei ned, vi en bli mer deprimert, som igjen øker faren for suicid.

Ingen suicidale bør bruke rusmidler, ikke bare de som bruker medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331135-alkohol/#findComment-2774270
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...