Gå til innhold

Relasjon til behandler

Anbefalte innlegg

Gjest I wonder what

Hvor vanlig er det å bli forelsket i behandleren sin?

Det jeg lurer på er om en virkelig er forelsket da,eller om det er mer snakk om en besettelse. Hvis en person tenker på behandleren hele tiden og forguder han/henne,fantaserer om at de skal reise vekk sammen. Drømmer om behandleren om natten,og blir sjalu med tanke på andre pasienter. Hva er dette,og er det ikke på tide å bytte behandler da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331152-relasjon-til-behandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike følelser er i hvert fall såpass vanlige at fenomenet har et navn (tror det er "overføring" på norsk) og at selv jeg, som er milelangt unna å ha peiling, har hørt om det.

Det motsatte kan også forekomme, altså at man får sterke negative følelser overfor behandler, fordi man f.eks. snakker om vonde hendelser.

Hva man bør gjøre i praksis når det oppstår, tør jeg ikke gi noen råd om. Men det er i hvert fall ikke unormalt.

Gjest mitt råd

Da er det på tide å snakke med behandleren sin om dette. Det er ganske så vanlig i terapi, og i de fleste tilfelller er det ikke et stort problem. Om du synes det er svært vanskelig og ekkelt, kan du kanskje si at du har en tendens til å forelske deg i terapeuter og behandlere, og er litt spent på om det vil skje igjen. Ta den innfallsvinkelen. Å snakke om dette vanlige overføringsfenomenet gjør ofte at det raskere går over.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva gjør den profesjonelle behandleren i motsetning til den uproffe?

Det finnes andre og mildere måter å respondere på dette på som vedlikeholder forelskelsen enn å la seg seksuelt forføre eller å møtes privat. En profesjonell respondere ikke på noen av disse måtene.

Det finnes andre og mildere måter å respondere på dette på som vedlikeholder forelskelsen enn å la seg seksuelt forføre eller å møtes privat. En profesjonell respondere ikke på noen av disse måtene.

Jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvilke ting opprettholder forelskelsen og hva gjør den profesjonelle behandleren? Jeg må visst ha det inn med teskje!

Gjest tenker jeg

Jeg forstår ikke helt hva du mener. Hvilke ting opprettholder forelskelsen og hva gjør den profesjonelle behandleren? Jeg må visst ha det inn med teskje!

Det er jo egentlig ganske lett å få noen til ikke å være forelsket i seg. Man sender ut vibber via kroppspråk og verbal kommunikasjon som setter en klar stopper for romantiske ideer.

Det er helt sikkert mulig å være imøtekommende på en slik måte at en opprettholder en forelskelse også, uten at en gjør noe etisk galt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis du leser dette innlegget, forstår du sikkert hva jeg mener:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4176514

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...