Gå til innhold

Vektøkning med antidepressive

Anbefalte innlegg

Gjest NoraAlexa

Hei, jeg er ei jente på 16 år som har slitt og sliter mye psykisk. Ble så dårlig av kyssesyken høsten 2007 og det utviklet seg til kroniske problemer med sterk angst og depresjon. Jeg ble først gitt zoloft som skulle være angstdepmende og antidepressiva. Jeg har alltid vært veldig slank og tynn og den som kan spise alt uten å legge på meg. Jeg sluttet nå akkurat med zoloft og begynte heller med cipralex. Men tingen er at den tiden jeg har gått på zoloft har jeg lagt noe så forferdelig på meg. Når jeg ser meg i speilet er det en kropp jeg ikke kjenner igjen. Jeg har ikke noe spiseforstyrrelser eller forvrengt kroppsbilde, jeg irriterer meg bare over at magen henger og lårene har blitt gigantiske. Kostholdet mitt har forbedret seg siden jeg var syk. Spiser lite og ofte, mye frukt og grønnsaker og holder meg unna brus. Godteri spiser jeg kun iblandt. Morsjon har det selvfølgelig vært lite med nå når jeg har vært syk, men forbedret seg nå. Før jeg ble dårlig var jeg egentlig aldri noen person som trente regelmessig, men likevel litt under gjennomsnittsvekten. Julen 2007 veide jeg 46 kg, og er 1.71, selvfølgelig var det veldig lite men da var jeg veldig syk og spiste selvfølgelig lite. Tingen nå er at jeg har rast opp i vekt. Nå veier jeg snart 60 kg og ser litt rundt ut rundt magen og lårene. Det er rett og slett en kropp jeg ikke kjenner igjen. Jeg føler meg uvel med denne kroppen og har hørt at mange går opp av zoloft og andre psykriatri-medisiner. Hva skal jeg gjøre for å kunne få en litt strammere og finere kropp? Og er det mulig at det er zoloften som har fått meg til å rase opp i vekt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331153-vekt%C3%B8kning-med-antidepressive/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Men kjære snille deg, du er 171 høy og veier ikke fullt 60 kg, er du klar over at din BMI er 20? Jeg forstår ikke hvordan du kan kalle dette overvektig. Fysisk aktivitet er bare sunt, men målet for deg bør ikke være å gå ned i vekt, men mer å "komme på plass" i kroppen din (jeg sitter med et kokt hode og klarer ikke komme på en bedre beskrivelse..) hva med pilates eller yoga?

Gjest NoraAlexa

Men kjære snille deg, du er 171 høy og veier ikke fullt 60 kg, er du klar over at din BMI er 20? Jeg forstår ikke hvordan du kan kalle dette overvektig. Fysisk aktivitet er bare sunt, men målet for deg bør ikke være å gå ned i vekt, men mer å "komme på plass" i kroppen din (jeg sitter med et kokt hode og klarer ikke komme på en bedre beskrivelse..) hva med pilates eller yoga?

Nei, nå skjønner du ikke. Overvektig har jeg ikke sagt at jeg er. Jeg har alltid hatt dårlig BMI men legen har sagt at det bare er sånn. Men jeg har gått veldig opp i vekt, noe som er helt merkelig for meg.

Gjest surikatt

Nei, nå skjønner du ikke. Overvektig har jeg ikke sagt at jeg er. Jeg har alltid hatt dårlig BMI men legen har sagt at det bare er sånn. Men jeg har gått veldig opp i vekt, noe som er helt merkelig for meg.

Hei. Ta det med ro, kroppen forandrer seg etter hvert som man blir eldre. Kanskje du har begynt med p-pille også, det kan gi en liten vektøkning for noen. Jeg synes du heller burde fokusere på livskvalitet og bli bedre enn å henge deg opp i noen få kilo. For meg virker det som om du nå har en sunn livsstil og riktig kosthold.

Nyt solen og sommeren med den kroppen du har!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har fått en vektøkning som gjør at du nå er såvidt innenfor grensen for normalvekt.

Hovedårsaken til vektøkningen og endringen av kroppsform skyldes at du før var en jente, nå er du en ung kvinne. Puberteten forandrer en enten en liker det eller ikke :-)

Gjest xbellax

Ah da skjønner jeg mer, jeg trodde du ønsket å ned i vekt. Men du, sjekk ut pilates og yoga, det gjør underverker for kroppen.

Annonse

Gjest Hoggormen

Hei. Ta det med ro, kroppen forandrer seg etter hvert som man blir eldre. Kanskje du har begynt med p-pille også, det kan gi en liten vektøkning for noen. Jeg synes du heller burde fokusere på livskvalitet og bli bedre enn å henge deg opp i noen få kilo. For meg virker det som om du nå har en sunn livsstil og riktig kosthold.

Nyt solen og sommeren med den kroppen du har!

Det er nok heller du som ikke er vant med at du ser sånn ut, siden du har veid lite før. Kanskje du fikk normal matlyst om du ble mindre deprimert, da er det helt naturlig at man går opp igjen.

Jeg synes ikke du skl bekymre deg, selv om det du ser i speilet ikke er det du har vært vant til å se i så mange år.

Yoga/pilates er gode råd om du vil bli litt fastere i fisken. Bra for psyken å trene litt også :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...