Gå til innhold

Hva skal til for å få en AS-diagnose som jente?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen

Jeg har blitt ganske opptatt av forskningen som antyder at noen anorektikere i virkeligheten har Asperger syndrom. Jeg kjenner flere anorektikere som har en særegen kogntitiv stil, det er blant annet veldig intellektuelle, kan ha vansker for å se helheten i det de driver på med. Noen av dem er veldig unyanserte, ting er enten eller.

Men det må vel være mer som skal til for å få den diagnosen? Mangel på empati er vel også et symtom? Og de med AS har vel også store vansker med å forstå sosiale koder, ironi og metaforer?

Hvilke symptomer er viktige, og hvor mange skal de være?

Grunnen til at jeg lurer på dette med AS, er en bekymring for at jeg kanskje får diagnosen selv, hvis kriteriene blir utvidet. Jeg har alltid vært en nerd som synes folk ofte er vanskelige å "lese", derfor har jeg hatt mange guttevenner. Men har ingen uttalte sosiale problemer på arbeidsplassen eller studiet. Har heller ingen problemer med å forstå ironi eller metaforer. har bare alltid følt meg litt sær i forhold til jevnaldrende.

Fortsetter under...

I den senere tid har de som steller mye med dette kommet frem til, at AS har forkommet og forekommer mye mer i befolkningen en man tidligere har visst om. De trekkene du nevner og enda flere kan vi tilføye, kan vi samles til et totalt bilde av hva en med AS kan ha, men har ikke nødvendigvis alt. Det er ingen som er helt like, og kan vanligvis ikke se det på en person,( hvis du ikke kjenner han godt da, eller kjenner godt til diagnosen, og er innstilt på å se etter personer med den) sånn i første øyekast. men heller oppfattes som litt spesiell. holder selv på med å skaffe meg litt kunnskap av den gruppe mennesker, etter at jeg selv har selv fått den diagnosen som voksen, litt overraskende faktisk.

''Jeg har blitt ganske opptatt av forskningen som antyder at noen anorektikere i virkeligheten har Asperger syndrom.''

Bare for å klargjøre: Dersom de har anorexia, så har de jo det i virkeligheten i tillegg, ikke "bare" as. (mao: Anorexian er jo der, selv om man har asperger)

Det viktigste trekket for å få diagnosen asperger, er dette med sosiale vansker, spesielt når man må forholde seg til mer enn en person av gangen. Men det er mange flere trekk som også må forekomme - http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=20902

Har en sønn med AS, og kjenner flere familier med barn som har AS - og konklusjonen er at de er _veldig_ forskjellige!

''Jeg har blitt ganske opptatt av forskningen som antyder at noen anorektikere i virkeligheten har Asperger syndrom.''

Bare for å klargjøre: Dersom de har anorexia, så har de jo det i virkeligheten i tillegg, ikke "bare" as. (mao: Anorexian er jo der, selv om man har asperger)

Det viktigste trekket for å få diagnosen asperger, er dette med sosiale vansker, spesielt når man må forholde seg til mer enn en person av gangen. Men det er mange flere trekk som også må forekomme - http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=20902

Har en sønn med AS, og kjenner flere familier med barn som har AS - og konklusjonen er at de er _veldig_ forskjellige!

Fine tanker du har om dette. Kjenner du noen voksne som har AS ?

Gjest bipolarinnen

Det var snakk om at AS kan vise seg på forskjellige måter hos gutter og jenter, derfor lurer jeg veldig på hvilke kriterier som er forskjellige.

Men vanskene må vel være såpass uttalt at foreldre/skolen tidlig har lagt merke til at barnet har vansker? Jeg kan ikke helt se poenget med å gi en tjueåring en slik diagnose, hvis vedkommende aldri har opplevd atferden sin som et problem.

Det var snakk om at AS kan vise seg på forskjellige måter hos gutter og jenter, derfor lurer jeg veldig på hvilke kriterier som er forskjellige.

Men vanskene må vel være såpass uttalt at foreldre/skolen tidlig har lagt merke til at barnet har vansker? Jeg kan ikke helt se poenget med å gi en tjueåring en slik diagnose, hvis vedkommende aldri har opplevd atferden sin som et problem.

''Jeg kan ikke helt se poenget med å gi en tjueåring en slik diagnose, hvis vedkommende aldri har opplevd atferden sin som et problem.''

Dersom man ikke har behov for tilrettelegging/støtte/behandling er det ingen grunn til å gi noen denne diagnosen.

Diagnosekriteriene er de samme for jenter og gutter, men dette er en vid diagnose. Aspergere er veldig forskjellige!

Annonse

Gjest bipolarinnen

"Mangel på empati er vel også et symtom?"

Nei, ikke hos alle. Har ei datter på 10 med AS, og hun har ingen problemer med empatien.

jeg trodde at mangel på empati var kjernen i autismeproblematikken. Da tenker jeg ikke nødvendigvis på å forstå at andre gråter, eller har det vondt, men å kunne forstå at andre tenker anderledes, se ting fra en annen synsvinkel. Min far har tydeligvis litt problemer med empati. Når han kommer for å hente meg, så informerer han ikke meg om hvor han har tenkt å parkere, det er underforstått at jeg vet hvor han parkerer hen. Veldig mange andre ting går han ut i fra at jeg vet, selv om jeg ikke har blitt fortalt det.

Men hva er det din datter sliter med?, og hvor tidlig merket dere at noe var galt?

Gjest bipolarinnen

''Jeg kan ikke helt se poenget med å gi en tjueåring en slik diagnose, hvis vedkommende aldri har opplevd atferden sin som et problem.''

Dersom man ikke har behov for tilrettelegging/støtte/behandling er det ingen grunn til å gi noen denne diagnosen.

Diagnosekriteriene er de samme for jenter og gutter, men dette er en vid diagnose. Aspergere er veldig forskjellige!

Jeg lurer veldig på om en venninne av meg kan ha AS. Hun har tidligere hatt en spiseforstyrrelse, men er nå friskmeldt. Det hun sliter med er veldig sterk impulsivitet og sosiale vansker. Jeg har trodd lenge at de sosiale vanskene hennes skyldes sosial angst/usikkerhet, men nå er jeg i tvil, siden den eldste av sønnene hennes også viser tegn på sosiale vansker, og sterk rigiditet i forhold til forandringer. Hun har få venner, men er veldig sosial for det. Hun har for det meste nettvenner, og andre tilfeldige venner som hun har møtt i kortere perioder. Det virker på meg som om hun har problemer med å etablere nære vennskap, og at det blir veldig overfladisk. Hun har samboer, og de har vært sammen i flere år, så det er jo bra.

Hun sier selv at hun har store vansker med å prate om vær og vind. Hun må ha noe konkret å prate om, ellers går det ikke. På meg virker det som om hun har veldig store vansker med å ta inn signaler fra andre når hun bryter normer, eller snakker om temaer som blir for personlige for kolleager.

Det virker også som om hun er svært forvirret i forhold til hvem hun er. Hun er adoptert og i en periode omtalte hun seg som indier.Så var det en periode hvor hun var amerikaner, siden adoptivmoren er fra USA. Nå tror jeg at hun er norsk igjen. Hun veksler også mellom hva hun tror på.

Kn dette være en AS, mon tro? Eller kan en identitetsforstyrrelse gi Aspergertrekk?

Som en generell forståelse, så blir jenter litt mer stille og innesluttet en gutter som blir mer utagerende og aktive, men som voksne, så tror jeg det ikke er noe forskjeller, unntagen at man er fortsatt er mann og kvinne. Jeg tenkte ikke på asperger da jeg kom inn til utredning, men depresjon. Hadde det ikke vært for den, så hadde jeg vel heller aldri visst om jeg hadde hatt AS. Følte ikke noe var galt med meg utenom depresjonen, men at jeg bare var noe annerledes.

Jeg lurer veldig på om en venninne av meg kan ha AS. Hun har tidligere hatt en spiseforstyrrelse, men er nå friskmeldt. Det hun sliter med er veldig sterk impulsivitet og sosiale vansker. Jeg har trodd lenge at de sosiale vanskene hennes skyldes sosial angst/usikkerhet, men nå er jeg i tvil, siden den eldste av sønnene hennes også viser tegn på sosiale vansker, og sterk rigiditet i forhold til forandringer. Hun har få venner, men er veldig sosial for det. Hun har for det meste nettvenner, og andre tilfeldige venner som hun har møtt i kortere perioder. Det virker på meg som om hun har problemer med å etablere nære vennskap, og at det blir veldig overfladisk. Hun har samboer, og de har vært sammen i flere år, så det er jo bra.

Hun sier selv at hun har store vansker med å prate om vær og vind. Hun må ha noe konkret å prate om, ellers går det ikke. På meg virker det som om hun har veldig store vansker med å ta inn signaler fra andre når hun bryter normer, eller snakker om temaer som blir for personlige for kolleager.

Det virker også som om hun er svært forvirret i forhold til hvem hun er. Hun er adoptert og i en periode omtalte hun seg som indier.Så var det en periode hvor hun var amerikaner, siden adoptivmoren er fra USA. Nå tror jeg at hun er norsk igjen. Hun veksler også mellom hva hun tror på.

Kn dette være en AS, mon tro? Eller kan en identitetsforstyrrelse gi Aspergertrekk?

Kan ikke utale meg noe mer en at forvirring og identetet kan bli berørt av en asperger.

Når man ser seg litt om, så ser man at de aller fleste har ett eller flere aspergertrekk. Det er totaliteten som avgjør om man has asperger eller ikke. Det er lov å være litt sær og annerledes, uten at man nødvendigvis skal ha en diagnose - heldigvis :-)

Når det gjelder din venninne, så høres det ut som om hun har flere aspergertrekk, men om det er nok til en diagnose, er umulig for meg å si. Dersom hun fungerer OK i hverdagen, og ikke har behov for spesiell tilrettelegging, så er jo det det viktigste.

Det viktigste du som venninnne kan gjøre, er å støtte henne og hjelpe henne, dersom hun trenger det - uansett om hun har AS eller ikke :-)

Dersom du mistenker at sønnen hennes kanskje kan ha AS, ville jeg kanskje forsiktig tatt dette opp med henne, da et tilpasset opplegg i skolen kan hjelpe MYE.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...