Gå til innhold

Søvn, disiplin, bipolar.

Gjest Lei av dårlig selvdisiplin.

Anbefalte innlegg

Gjest Lei av dårlig selvdisiplin.
Skrevet

Hadde langt voksenliv før jeg ble syk, bipolar1, selv om de sier jeg har levd en bipolar livsstil, flere jobber, lite søvn, kreativ, depresjon om vinteren selv om den ikke gjorde meg sykemeldt.

Nå er det over 5 år siden innleggelsen med diagnosen bipolar1 med psykotiske symptomer, jeg forstod godt at jeg var syk, men kunne likevel ikke fatte at det mulig - over 40 år gammel.

Livet har blitt stabilt elendig, dvs de første 2,5 år var fryktelige før endelig rette medisinkombinasjon ble funnet, nå er det ikke så mye mere å gjøre ved hjelp av medisineringen (den faste; lamictal, dekapine, lithionit).

På den ene siden er jeg glad og takknemlig for å ha kommet meg opp og fungere såpass som jeg tross alt gjør. Jeg kan holde et hus i orden, men bruker tre ganger så lang tid pga dårlig konsentrasjon og hukommelse. Det glemmer jeg hver eneste dag, og blir påmint det også. Har fått gjort 1/3 av det jeg trodde på forhånd ved dagens slutt.

Kan ikke produsere artikler lenger/skrive, uansett hvor mye jeg prøver, det blir for langt, under nedkortingsprossen ender det i kaos.

Jeg er ikke særlig ustabil i humøret hissig eller svingende, dette er jeg takknemlig for, men jeg er livredd for å prate for mye utad el overfor ungene hjemme. Mange ganger gjør jeg det, jeg blir alt for fort engasjert, engasjert har jeg alltid vært, men før hadde jeg antenner og merket godt hvordan omgivelsene reagerte.

Men hvorfor kan jeg ALDRI ha selvdisiplin til å komme meg i seng før 23.00 - når jeg vet jeg skal opp 7.30 uansett? Hver eneste morgen? Så blir det å sove på formiddagen.

Jeg skal ta b-prep om kvelden, når jeg kommer inn i disse periodene at jeg enten ikke er trøtt, eller mister selvdisiplinen som handler om at jeg alltid har elsket å sitte opp om natten, eller blir oppgiret om kveldene når resten har gått til ro.

Men det gjør jeg ikke, selv om jeg vet jeg må innse at jeg har en diagnose og derfor må komme meg i seng. Det greier jeg ikke, jeg både skjønner og vet, men i sengen kommer jeg meg ikke.

Vitsen med b-prep skal være å roe meg så pass ned, at jeg tar sovemedisin kl. 22.30, deretter blir trøtt så jeg føler behov for å komme meg til sengs/mister interessen for det jeg holder på meg, som kan være alt mulig. Alt dette ifølge psykiater med lang erfaring, som jeg opplever støtter meg bra. Som ikke har èn oppskrift for alle, men er opptatt av at jeg både skal ha et best mulig liv, og bevare min helse så jeg kanskje slipper flere innleggelser?

Jeg er en gamler, når jeg har sovet 5 timer i døgnet i en uke blir jeg livredd. Tenker enhver kan da bli psykotisk av det, jeg må sove, og tar så de b-medisinene jeg skal ta, og innsovningsmedisin må dobles, jeg sovner nesten over fotoalbumer eller bøker eller pc før jeg kryper i seng.

Gjør som psykiateren sier; tre kvelder på rad. Er jeg heldig kommer jeg over perioden og legger meg om kveldene og sovner de neste ukene. Så er det på igjen med samme runder.

Legge seg sent, sove om formiddagen, til slutt ikke være trøtt om formiddagen, stadig mere oppgiret, før redselen jager meg til gjøre det jeg skal, for å sikre nok søvn.

Slik er bipolar 1 for meg, jeg skulle ønske det fantes en tryllestav som gjorde at jeg lengtet meg så syk etter sengen hver eneste kveld, at jeg ikke kunne vente med å få krøpet ned under dyna. Å ha en sykdom man har så lite kontroll over. Sukk.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville vurdert å gi deg Seroquel på kvelden. Kanskje ville det også gjort at du kunne slutte med Lamictal som sannsynligvis "tar" noe av konsentrasjonen din.

• 2 uker senere...
Gjest Hilsen Lei av dårlig selvdisiplin.
Skrevet

Jeg ville vurdert å gi deg Seroquel på kvelden. Kanskje ville det også gjort at du kunne slutte med Lamictal som sannsynligvis "tar" noe av konsentrasjonen din.

Takk for svar, jeg hadde ikke ventet svar på mitt "hjertesukk", Og serequel, det prøvde de faktisk, jeg fikk slike kriblinger i bena at de bare måtte gi det opp - ikke engang anti-bivirkning medisin hjalp nok. Etter bare èn uke, gav de opp med dette på meg.

Det er visst en veldig sjelden bivirkning, det var at jeg deltok i et forskningsprosjekt med serequel-lithionit som kombinasjon. Men en kan aldri gi opp å få det enda bedre, jeg vil ta opp om jeg mulig kan forsøke èn gang til - ting kan ha forandret seg.

Så takk for svar. Den samme medisin trenger ikke være rett til evig tid, og alt er verdt å prøve.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...