Gjest Anonym på dette spørsmålet Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Jeg ble diagnostisert med sosial fobi og tilbakevendende depresjon. Dystymi ble også drøftet (men ikke satt da behandler mente det ikke gikk an å ha begge deler) Den sosiale fobien er så godt som borte etter iherdig terapi (og kanskje med litt hjelp fra medisiner den også?) Jeg har forsøkt Cipramil, Cipralex, Seroxat, Efexor, Fluoxetin, Edronax og Remeron. 60 mg Remeron de to til to og et halvt siste årene. Remeron fungerer fint, men jeg har økt kraftig i vekt og er konstant tørst og sulten. Har det siste halvannet til to årene ikke hatt noe behandling annet enn medisinen. Begynte første gang med Cipramil i 96 eller 97. Grunnet vektøkning og sultfølelse ønsker jeg å forsøke om Lamctal kan vær et bedre valg enn Remeron. Dette ble drøftet med behandler på poliklinikken men ikke gjort før jeg sluttet, og nå er det fastlegen som står for medisinering. Fastlegn har vel stilt seg positiv til å kunne prøve, men han ønsker at jg skal prøve å slutte på Remeron først, og hvis det ikke fungerer å slutte skal jeg da få prøve Lamictal. Jeg ønsker å få bytte uten å måtte vise at det ikke fungerer å gå på ingenting først. Cipramil, Cipralex, Seroxat, Efexor, Fluoxetin har alle fungert i perioder, før de ikke fungerte mer. Edronax gjord meg helt "gal". Jeg var våken 24t i døgnet omtrent, og begynte å "bombardere" venner og mer eller mindre perifere bekjente om hvor ille jeg hadde det og hvor syk jeg var, og ropte kraftig om hjelp. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre eller hvor jeg skulle gjøre av meg. Fikk lite forstålse for at det var Edronax som gjorde meg slik (og behandler lurte på om jeg hadde Emosjonelt utabil prsonlighetsforstyrrelse) før jeg ble innlagt og de satte meg på Remeron i steden. Hva tenker du? Hva ville du ha gjort? Jeg vet du mener man bør tåle litt vektøkning, men jeg har ikke noe lyst til å fortsette å gå sulten og tørst og å bare tenke på mat resten av livet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331284-nhd-medisinbytte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. juli 2009 Del Skrevet 5. juli 2009 Hvis det ikke er noen holdepunkter for at dine gjentatte depresjoner er bipolare, ville jeg prøvd Wellbutrin før Lamictal. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331284-nhd-medisinbytte/#findComment-2774310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym på dette spørsmålet Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Hvis det ikke er noen holdepunkter for at dine gjentatte depresjoner er bipolare, ville jeg prøvd Wellbutrin før Lamictal. Det var behandler på poliklinikken som foreslo Lamictal. Jeg vet ikke om det er holdepunkter for bipolar annet enn at de fleste AD har fungert fort men så sluttet å virke, og kanskje reaksjonen etter Edronax. Har aldri vært manisk. Hva som skal til for hypoman vet jeg ikke, så det skal jeg ikke si for sikkert. Dessuten lurte jo behandler på eupf, og selv om jeg mener det på ingen måte er grunnlag for det, annet enn svingninger i stemningsleiet, så har jeg forstått at flere med eupf har hatt nytte av Lamictal. Jeg har forøvrig ikke slik svingninger med Remeron. Det jeg frykter evt med Wellbutrin er å få en reaksjon som med Edronax. Men det er kanskje helt ubgrunnet? Det er ikke slik at jeg mangler tiltak eller noe slikt, jeg trener aktivt og har ikke problemer med slikt. Det jeg egentlig mest lurte på var hvorvidt du tenker det er hensiktsmessig å prøve å slutte med all medisin først, eller om det er like greit/bedre å gå rett over til et annet medikament? Med en så lang sykhistorie og gjentatte depresjoner ser jeg ikke hensikten med å la meg gå inn i en ny depresjon før jeg får prøve et nytt medikament, men jeg er kanskje bare feig? Jeg er åpen for å prøve Wellbutrin også, men kan du fortelle hvorfor du foreslår akkurat det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331284-nhd-medisinbytte/#findComment-2774372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Det var behandler på poliklinikken som foreslo Lamictal. Jeg vet ikke om det er holdepunkter for bipolar annet enn at de fleste AD har fungert fort men så sluttet å virke, og kanskje reaksjonen etter Edronax. Har aldri vært manisk. Hva som skal til for hypoman vet jeg ikke, så det skal jeg ikke si for sikkert. Dessuten lurte jo behandler på eupf, og selv om jeg mener det på ingen måte er grunnlag for det, annet enn svingninger i stemningsleiet, så har jeg forstått at flere med eupf har hatt nytte av Lamictal. Jeg har forøvrig ikke slik svingninger med Remeron. Det jeg frykter evt med Wellbutrin er å få en reaksjon som med Edronax. Men det er kanskje helt ubgrunnet? Det er ikke slik at jeg mangler tiltak eller noe slikt, jeg trener aktivt og har ikke problemer med slikt. Det jeg egentlig mest lurte på var hvorvidt du tenker det er hensiktsmessig å prøve å slutte med all medisin først, eller om det er like greit/bedre å gå rett over til et annet medikament? Med en så lang sykhistorie og gjentatte depresjoner ser jeg ikke hensikten med å la meg gå inn i en ny depresjon før jeg får prøve et nytt medikament, men jeg er kanskje bare feig? Jeg er åpen for å prøve Wellbutrin også, men kan du fortelle hvorfor du foreslår akkurat det? Jeg er enig med deg at du ikke skal prøve en medisinfri periode først. Lamictal kan være et godt valg. > 50% av de med gjentatte/tilbakevendende depresjoner har en bipolar spektrumlidelse. Jeg foreslo Wellbutrin fordi du har prøvd ut nok SSRI/SNRI og fordi Wellbutrin ikke gir verken vektøkning eller seksuelle problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331284-nhd-medisinbytte/#findComment-2774404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.