Gå til innhold

NHD og andre: Stemningsstabiliserende?

Anbefalte innlegg

Gjest hunting medication

Bipolar 2 og blandet, svinger mye. Tåler ikke lamictal el litium.

Har noen prøvd tegretol, topimax, orfiril el noe annet? Hva kan jeg forsøke? Hvem er "snillest" med tanke på bivirkninger?

Bruker trilafon, denne tar paranoide tendenser, men tankekjøret er der til tusen. What in the world can I do?????????????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331329-nhd-og-andre-stemningsstabiliserende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipolarinnen

kan det hjelpe med SSRI-preparater? Det er en mulighet for at du kan bli hypoman av det, men det kan kanskje hjelpe mot depressive perioder. Og det er kanskje bedre enn ikke noe preparat?

jeg går på både Cipralex, Efexor, Litium og Seroquel

Gjest hunting medication

kan det hjelpe med SSRI-preparater? Det er en mulighet for at du kan bli hypoman av det, men det kan kanskje hjelpe mot depressive perioder. Og det er kanskje bedre enn ikke noe preparat?

jeg går på både Cipralex, Efexor, Litium og Seroquel

Nei, aldri mere SSRI, eller AD for meg. Ble nermest "gal" av dem. Startet med selvskading og greier, never more. ;(

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Prøvd den og ble syk. Tåles ikke :(. Har prøvd "alt", nesten. Kommer det noen nye medisiner imot bipolar snart el? Hvor mange år må jeg vente på det evt?

Da får du liste de du har prøvd og ikke tålt, hva som skjedde, og om det har noe med manglende evne til å utholde noe ubehag.

Gjest hunting medication

Da får du liste de du har prøvd og ikke tålt, hva som skjedde, og om det har noe med manglende evne til å utholde noe ubehag.

Hadde du holdt ut en bivirkning som gikk ut på at du ikke greide annet enn å sitte, ligge. Partneren måtte hente mat til deg, du svettet som en gris og livet lignet et dass. Det gjør det for så vidt nå også, men jeg står på beina og greier å være der for familien stort sett (selv om jeg kjører opp og ned.)

Har forøvrig listet opp alt, derfor spør jeg om de resterende orfiril, topimax osv. kan være et alternativ. MÅ ha noe som stabiliserer meg snart, er i krigsmodus og kjenner "lusa på gangen."

Gjest hunting medication

Foresten så tåler jeg veldig stort ubehag, det har jeg hver dag. Men etter denne seroquelen, som jeg forøvrig holdt ut meg i mange måneder, så fikk jeg en slags medisinfobi. Er livredd for å bli så syk igjen når jeg starter med noe nytt.

Holdt ut litium med voldsom diare i 10 måneder. Da var kalium så lav at jeg fikk ikke lov til å bruke den mere. Kanskje skulle jeg holdt ut lengre, er det det du mener????????????

Foresten så tåler jeg veldig stort ubehag, det har jeg hver dag. Men etter denne seroquelen, som jeg forøvrig holdt ut meg i mange måneder, så fikk jeg en slags medisinfobi. Er livredd for å bli så syk igjen når jeg starter med noe nytt.

Holdt ut litium med voldsom diare i 10 måneder. Da var kalium så lav at jeg fikk ikke lov til å bruke den mere. Kanskje skulle jeg holdt ut lengre, er det det du mener????????????

Da vet jeg at du holder ut.

Om jeg skal anbefale et middel, må jeg vite om alle du har prøvd og ikke tålt.

Hadde du holdt ut en bivirkning som gikk ut på at du ikke greide annet enn å sitte, ligge. Partneren måtte hente mat til deg, du svettet som en gris og livet lignet et dass. Det gjør det for så vidt nå også, men jeg står på beina og greier å være der for familien stort sett (selv om jeg kjører opp og ned.)

Har forøvrig listet opp alt, derfor spør jeg om de resterende orfiril, topimax osv. kan være et alternativ. MÅ ha noe som stabiliserer meg snart, er i krigsmodus og kjenner "lusa på gangen."

Siden du plages så mye som du gjør, anbefaler jeg at du prøver Orfiril.

Gjest hunting medication

Da vet jeg at du holder ut.

Om jeg skal anbefale et middel, må jeg vite om alle du har prøvd og ikke tålt.

litium,lamictal,seroquel, risperdal, solian, zeldox, orfiril, zyprexa (de jeg husker).

zeldox tålte jeg, men den virket svært dårlig på meg. Det finnes flere typer anti-epilektika, gjør det ikke? Var vel disse jeg var "ute etter." :-).

Eller kanskje trilafon kan stabilisere meg over tid? "Man blir lei av å kjøre berg-og-dal-bane når man kjører hele tiden" :-(

Annonse

Gjest Bopolar

Rivotril. Blir egentlig brukt mot epilepsi. Men funker som bare pokker på mine opp og nedturer. Aldri vært så stabil i hele mitt liv. Alle merker at jeg har blitt et "bra" menneske.

Rivotrilen er vell den eneste medisinen jeg ikke har fått bivirkinger av. Man blir litt trøtt i begynnelsen, men da er det bare å ta de på kvelden og sove godt ut.

Gjest hunting medication

Rivotril. Blir egentlig brukt mot epilepsi. Men funker som bare pokker på mine opp og nedturer. Aldri vært så stabil i hele mitt liv. Alle merker at jeg har blitt et "bra" menneske.

Rivotrilen er vell den eneste medisinen jeg ikke har fått bivirkinger av. Man blir litt trøtt i begynnelsen, men da er det bare å ta de på kvelden og sove godt ut.

Benzo? Nei takk :¨^^^^Da greier jeg meg heller uten.

Gjest imzedimze

Jeg kjenner en dame som fikk kronisk diare med litium, etter å ha levd med kronisk diare i over 10 år, så fikk hun prøve en annen type litium som de importerer fra utlandet, og nå er hun bivirkningsfri :-) Det heter noe med P. Skal se om jeg finner ut hva den heter.

Gjest imzedimze

Jeg kjenner en dame som fikk kronisk diare med litium, etter å ha levd med kronisk diare i over 10 år, så fikk hun prøve en annen type litium som de importerer fra utlandet, og nå er hun bivirkningsfri :-) Det heter noe med P. Skal se om jeg finner ut hva den heter.

Priadel heter den

er litiumcarbonat istedet for litiumsulfat og skal derfor ikke gi diare, i norge får en den kun om en ikke tåler lithionit, noe du da ikke gjorde...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...