Gå til innhold

Fritt sykehusvalg

Gjest **uenig med behandler**

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fritt sykehusvalg har vel lite med hvilken kommune du bor i å gjøre. Måten jeg har benyttet meg av fritt sykehusvalg på, er at så fort sykehuset "mitt" har fått henvisningen fra legen min, så tar jeg kontakt med de steder jeg antar ventetiden er kortere, og de jeg får "napp" hos får oversendt henvisningen. Har vært raskt og smertefritt.

Men du mente kanskje fastlege-ordningen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331332-fritt-sykehusvalg/#findComment-2774628
Del på andre sider

Fritt sykehusvalg har vel lite med hvilken kommune du bor i å gjøre. Måten jeg har benyttet meg av fritt sykehusvalg på, er at så fort sykehuset "mitt" har fått henvisningen fra legen min, så tar jeg kontakt med de steder jeg antar ventetiden er kortere, og de jeg får "napp" hos får oversendt henvisningen. Har vært raskt og smertefritt.

Jeg må presisere at dette gjaldt fritt sykehysvalg innen somatisk medisin. Hvorvidt regelverket er annerledes for psykiatrisk behandling, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331332-fritt-sykehusvalg/#findComment-2774630
Del på andre sider

Her må du utdype/konkretisere om jeg skal kunne svare.

Ok.

Jeg mottar poliklinisk psykoterapi på mitt nåværende bosted. Jeg skal flytte til en annen kommune. Min behandler vil henvise meg videre til nærmeste behandlingssted/sykehus/dps/vop i den kommunen jeg skal flytte til.

Jeg derimot, ønsker å henvises videre til en annen kommune enn den jeg flytter til: nabokommunen. Det er ikke min behandler enig i, fordi hn bl.a tenker på tapt arbeidstid for meg (jeg vil bruke ca 2 timer ekstra i forhold til å behandles lokalt, men jeg har gode grunner for å tro at det vil tjene meg på sikt).

Jeg har altså gjort rede for, og mener jeg har gode argumenter for å bli henvist til nabokommunen, men dette blir "oversett".

Kan hn "nekte" å henvise meg dit jeg ønsker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331332-fritt-sykehusvalg/#findComment-2774783
Del på andre sider

Annonse

Om jeg forstår deg riktig, så kan jeg be om at min journal sendes videre fra innflytterkommunen når de har mottatt denne??:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331332-fritt-sykehusvalg/#findComment-2774921
Del på andre sider

Og jeg undres stadig over hvor ekstremt travelt noen mennesker har det. Du konkretiserte sent i går kveld, og forventer at han har svart allerede nå?

Var egentlig ikke slik jeg mente det, men det er sant som du sier og jeg beklager det:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331332-fritt-sykehusvalg/#findComment-2774925
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok.

Jeg mottar poliklinisk psykoterapi på mitt nåværende bosted. Jeg skal flytte til en annen kommune. Min behandler vil henvise meg videre til nærmeste behandlingssted/sykehus/dps/vop i den kommunen jeg skal flytte til.

Jeg derimot, ønsker å henvises videre til en annen kommune enn den jeg flytter til: nabokommunen. Det er ikke min behandler enig i, fordi hn bl.a tenker på tapt arbeidstid for meg (jeg vil bruke ca 2 timer ekstra i forhold til å behandles lokalt, men jeg har gode grunner for å tro at det vil tjene meg på sikt).

Jeg har altså gjort rede for, og mener jeg har gode argumenter for å bli henvist til nabokommunen, men dette blir "oversett".

Kan hn "nekte" å henvise meg dit jeg ønsker?

Det ligger i selve prinsippet for henvisning at legen skal gjøre en prioritering/vurdering ikke kun en ekspedisjon av pasientens ønsker. Derfor står legen fritt til ikke å etterkomme ditt ønske.

Jeg kan ikke si hva som er riktig i denne saken. Har det lokale DPS kun lavkompetente folk, og er du sikker på at det andre stedet har behandlere med langt høyere kompetanse? Hvem mener du skal dekke utgiftene ved den ekstra tiden og reisen - du/arbeidsgiver/helsevesenet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331332-fritt-sykehusvalg/#findComment-2775007
Del på andre sider

Det ligger i selve prinsippet for henvisning at legen skal gjøre en prioritering/vurdering ikke kun en ekspedisjon av pasientens ønsker. Derfor står legen fritt til ikke å etterkomme ditt ønske.

Jeg kan ikke si hva som er riktig i denne saken. Har det lokale DPS kun lavkompetente folk, og er du sikker på at det andre stedet har behandlere med langt høyere kompetanse? Hvem mener du skal dekke utgiftene ved den ekstra tiden og reisen - du/arbeidsgiver/helsevesenet?

"Har det lokale DPS kun lavkompetente folk, og er du sikker på at det andre stedet har behandlere med langt høyere kompetanse?"

Som skrevet: jeg har mine grunner for å tro/mene at det på sikt vil tjene både meg og helsevesenet at jeg henvises til det andre stedet når det gjelder tid.

Men for alt jeg vet, kan det lokale DPS'et ha høyere kompetanse enn det andre stedet, for jeg har ingen grunn til å tro/mene at de ikke er kompetente.

"Hvem mener du skal dekke utgiftene ved den ekstra tiden og reisen - du/arbeidsgiver/helsevesenet?"

Reisen: jeg selv (men hvordan gjør andre det - har man ikke "krav" på å få dekket reisen om man benytter seg av retten til fritt sykehusvalg?).

Den ekstra tiden (2 timer t/r): om mulig få time® på dager jeg ikke jobber evt før eller etter jobb (deltidsjobb).

ps. Ellers har min behandler nylig kommentert min motivasjon og fremgang som vil være med meg videre. Med tanke på ressurser, så vil dette - kombinert med den tid jeg er rimelig sikker på å spare ved å henvises til det andre stedet, være med å spare både meg og helsevesenet for ressurser/tid. Tror/mener jeg.:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331332-fritt-sykehusvalg/#findComment-2775020
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...