Gå til innhold

Flåttbitt på baby

Anbefalte innlegg

Gjest cathybeware

Min baby på 11 måneder ble bitt av flått. Jeg oppdaget det straks (max to timer etter bittet) og fjernet flåtten. Først et mislykket fjerningsforsøk da flåtten ble skadd og noen minutter etterpå trakk jeg den ut med pinsett og sjekket at ikke noe var igjen. Renset med pyrisept. Selve bittet var rødt et par dager men det gikk fort tilbake og ble nesten usynlig, og er ikke blitt noen rød ring rundt, noen dager etterpå. Er livredd for hjernebetennelse eller borrelia. Kan/bør babyen få antibiotika forebyggende? Bør vi teste for smitte, og kan vi i så fall stole på at testene er sikre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331354-fl%C3%A5ttbitt-p%C3%A5-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

De fleste flått bærer ikke smittestoff. De allment godtatte rettningslinjene sier at selv om du er blitt bitt av en flått er det ikke alene indikasjon for antibiotikabehandling. Først hvis det er noe kliniske symnptomer, solm tyder på borreliainfeksjon er det indisert med anitbiotikabehandling. Symptomene er ringformede hudforandringer omkring b ittstedet, ca en til tre uker etter bittet. Moderate røde reaksjoner i løpet av noen få dager regnes ikke som tegn på borreliainfeksjon. DFu beskriver ganske godt at du har fjernet flåtten etter meget kort tid. Det er også noe som taler imot eventuell infeksjon. Hvis man fjerner flåtten i løpet av relativt kort tid etter at det er oppdaget er det meget-meget små sjanser at borreliainfeksjon blir olverført. Alt ialt shynes jeg at sjansene for at din baby er blitt infisert er meget-meget liten. Laoratorietestene som er brukt til å påvise infeksjon blir ikke posotive såpass kort tid etter smitten. Detr er derfor ingen poeng å ta prøve nå. Hvis du er meget urolig (som du ikke har spesiell grunn til) kunne du eventuelt å få tatt en blodprøve ca 5-6 uker etter flåttbittet. Men som sagt tror jeg ikke at det er noe fare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...