Gjest cathybeware Skrevet 6. juli 2009 Del Skrevet 6. juli 2009 Min baby på 11 måneder ble bitt av flått. Jeg oppdaget det straks (max to timer etter bittet) og fjernet flåtten. Først et mislykket fjerningsforsøk da flåtten ble skadd og noen minutter etterpå trakk jeg den ut med pinsett og sjekket at ikke noe var igjen. Renset med pyrisept. Selve bittet var rødt et par dager men det gikk fort tilbake og ble nesten usynlig, og er ikke blitt noen rød ring rundt, noen dager etterpå. Er livredd for hjernebetennelse eller borrelia. Kan/bør babyen få antibiotika forebyggende? Bør vi teste for smitte, og kan vi i så fall stole på at testene er sikre?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331354-fl%C3%A5ttbitt-p%C3%A5-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 De fleste flått bærer ikke smittestoff. De allment godtatte rettningslinjene sier at selv om du er blitt bitt av en flått er det ikke alene indikasjon for antibiotikabehandling. Først hvis det er noe kliniske symnptomer, solm tyder på borreliainfeksjon er det indisert med anitbiotikabehandling. Symptomene er ringformede hudforandringer omkring b ittstedet, ca en til tre uker etter bittet. Moderate røde reaksjoner i løpet av noen få dager regnes ikke som tegn på borreliainfeksjon. DFu beskriver ganske godt at du har fjernet flåtten etter meget kort tid. Det er også noe som taler imot eventuell infeksjon. Hvis man fjerner flåtten i løpet av relativt kort tid etter at det er oppdaget er det meget-meget små sjanser at borreliainfeksjon blir olverført. Alt ialt shynes jeg at sjansene for at din baby er blitt infisert er meget-meget liten. Laoratorietestene som er brukt til å påvise infeksjon blir ikke posotive såpass kort tid etter smitten. Detr er derfor ingen poeng å ta prøve nå. Hvis du er meget urolig (som du ikke har spesiell grunn til) kunne du eventuelt å få tatt en blodprøve ca 5-6 uker etter flåttbittet. Men som sagt tror jeg ikke at det er noe fare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331354-fl%C3%A5ttbitt-p%C3%A5-baby/#findComment-2775157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.