Gå til innhold

sensitive sjeler

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''han mener hvis man fungerer greit i hverdagen, er man ikke syk selv om man har disse evnene''

Jeg husker ikke eksakt,

men sa han ikke heller dette?: ''Hvis man fungerer greit i hverdagen, er man ikke syk selv om man _mener_ en har disse evnene?

Godt og vesentlig poeng.

Nils Håvard Dahl, psykiater

"NHD: Har jeg forstått det riktig; du mener at alle som kan "sense" ting som ikke de fleste kan, er syke?"

S: Dette har du sugd fra eget bryst. Jeg har aldri sagt noe slik.

Om du fungerer normalt i arbeid (lever av penger du selv har tjent)/utdanning, familie og sosialt, kan du drive med så mye sjamanvirksomhet du vil på fritiden uten at jeg skal gi deg noen diagnose :-)

Eks Snåsakaillen - en av de friskeste sjeler på denne jord.

Gjest kahloli

"NHD: Har jeg forstått det riktig; du mener at alle som kan "sense" ting som ikke de fleste kan, er syke?"

Om du fungerer normalt i arbeid (lever av penger du selv har tjent)/utdanning, familie og sosialt, kan du drive med så mye sjamanvirksomhet du vil på fritiden uten at jeg skal gi deg noen diagnose :-)

Okei da så. Godt å høre NHD.

Gjest Kimmie

Det som faller meg inn er følgende: Er ikke verden fantastisk nok som den er? Hvorfor legge til spøkelser, ånder, "beskyttere" og alver? Hvorfor ikke forholde seg til den -forholdsvise- objektive virkelighetsoppfatningen presentert av vitenskapen?

Om disse menneskene tok seg tid til å undersøke og oppdage den faktiske verden rundt seg, så ville de vært mer enn fornøyde. Den er rimelig fantastisk.

Legge til?

Det eksisterer faktisk og mange kan bevitne det.

Annonse

Gjest Kimmie

*rekker opp hånden* Vi er ganske mange som forholder oss til realitetene og ikke til synsing og syner.

Det virker riktignok som om de overtroiske er i flertall til tider. Men det kan muligens skyldes at vi andre forsiktig forlater gruppen/rommet når temaet "ånder som passer på meg, men er usynnlige" eller "spøkelsene jeg har sett" kommer opp i en samtale.

Man trenger ikke være overtroisk for å tro på ånder,det er ikke overtro da. Jeg er frykter ikke fredag den 13,svarte katter,gå under en stige osv.

Gjest Kimmie

Det mener jeg også at han er,og det er flere av den sorten i Verden :-)

Det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke kan forstå,men når man ser ting lærer man ofte å akseptere det som en del av livet.

Nå er det en gang slik at menneskehjernen kan se og oppleve mye som er høyst subjektivt. Jeg har også hatt "overnaturlige" opplevelser, men jeg oppfatter de ikke som uforklarlige innenfor den kunnskapen vi innehar om verden rundt oss. Kunnskap som har blitt funnet gjennom vitenskap.

Nå vil du si at vitenskapen har tatt feil angående mye opp igjennom tiden. Dette er riktig. Vitenskapen retter på seg selv og forbedrer seg selv, det er hele poenget med vitenskap. At den har prestert å unngå og bevise spøkelser, healing eller andre "alternative" tanker i tre tusen år er noe usannsynlig, men selvfølgelig ikke umulig. Man kan ikke bevise at noe IKKE eksisterer. Det er den som påstår eksistensen av noe som har bevisbyrden på sin side.

Jeg lever livet etter sannsynlighetsprinsippet. Det er usannsynlig at spøkelser eksisterer. Det er usannsynlig at vi har beskyttende ånder på hver skulder. Det er usannsynlig at en gud (eller flere) skapte verden vi lever i. Men det er selvfølgelig ikke umulig.

Jeg ser ikke verdien av å forholde seg til noe som mest sannsynlig ikke eksisterer. Virkeligheten, den objektive virkeligheten, holder for meg i disse tilfellene.

Annonse

Gjest Kimmie

''Det eksisterer faktisk og mange kan bevitne det.''

Hvis mange kunne bevitne det, så hadde de vel gjort det da.

Kjære deg,det gjør de da. Mange snakker om det,og det er skrevet utallige bøker om evnet. Men mediumer er ofte ikke velkommen i de "seriøse" kretser med vitenskapsmenn,trist men sånn er det. Ektoplasma er et hådfast stoff,det kan alle se og berøre foressten.

Gjest Kimmie

Nå er det en gang slik at menneskehjernen kan se og oppleve mye som er høyst subjektivt. Jeg har også hatt "overnaturlige" opplevelser, men jeg oppfatter de ikke som uforklarlige innenfor den kunnskapen vi innehar om verden rundt oss. Kunnskap som har blitt funnet gjennom vitenskap.

Nå vil du si at vitenskapen har tatt feil angående mye opp igjennom tiden. Dette er riktig. Vitenskapen retter på seg selv og forbedrer seg selv, det er hele poenget med vitenskap. At den har prestert å unngå og bevise spøkelser, healing eller andre "alternative" tanker i tre tusen år er noe usannsynlig, men selvfølgelig ikke umulig. Man kan ikke bevise at noe IKKE eksisterer. Det er den som påstår eksistensen av noe som har bevisbyrden på sin side.

Jeg lever livet etter sannsynlighetsprinsippet. Det er usannsynlig at spøkelser eksisterer. Det er usannsynlig at vi har beskyttende ånder på hver skulder. Det er usannsynlig at en gud (eller flere) skapte verden vi lever i. Men det er selvfølgelig ikke umulig.

Jeg ser ikke verdien av å forholde seg til noe som mest sannsynlig ikke eksisterer. Virkeligheten, den objektive virkeligheten, holder for meg i disse tilfellene.

Det er helt klart opp til deg hva du vil forholde deg til,hvis verden for deg er det du kan se fysisk med dine øyne er det din verden. Det er reellt for deg,og mange med deg. Bare sier at det er mange som mener og tror at det finnes mye mer,og de snakker utifra deres opplevelser og erfaringer.

Og dette er ikke noe nytt,det har eksistert i en evighet. Hva med å stoppe blod,tror du heller ikke at det er mulig?

Jeg forventer ikke at alt skal kunne forklares,jeg tror på det jeg ser som er både fysisk og ikke fysisk.

Det er helt klart opp til deg hva du vil forholde deg til,hvis verden for deg er det du kan se fysisk med dine øyne er det din verden. Det er reellt for deg,og mange med deg. Bare sier at det er mange som mener og tror at det finnes mye mer,og de snakker utifra deres opplevelser og erfaringer.

Og dette er ikke noe nytt,det har eksistert i en evighet. Hva med å stoppe blod,tror du heller ikke at det er mulig?

Jeg forventer ikke at alt skal kunne forklares,jeg tror på det jeg ser som er både fysisk og ikke fysisk.

Det har ikke noe med fysisk og ikke fysisk å gjøre. Jeg tror du har misforstått.

Men jeg avslutter diskusjonen fra min side nå.

Gjest Småpirk

Kjære deg,det gjør de da. Mange snakker om det,og det er skrevet utallige bøker om evnet. Men mediumer er ofte ikke velkommen i de "seriøse" kretser med vitenskapsmenn,trist men sånn er det. Ektoplasma er et hådfast stoff,det kan alle se og berøre foressten.

''Mange snakker om det og det er skrevet utallige bøker om evnet''

Hva slags bevis er det?

Det er skrevet mange bøker om troll også.

Gjest Kimmie

''Mange snakker om det og det er skrevet utallige bøker om evnet''

Hva slags bevis er det?

Det er skrevet mange bøker om troll også.

Og mange vitenskapsmenn har skrevet bøker også. Bevis er det det du vil ha?

Det er heldigvis ikke min oppgave å overbevise deg om at det eksisterer en åndelig dimensjon :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...