Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Frk. Fryd2009

Hei! Jeg er ei jente på 28 år som har diagnosen pcos. Fikk dette bekreftet da jeg var 19, og har gått på diane eller yasmin siden. De siste 3 månedene har jeg imidlertid ikke gått på p-pillene for å sjekke om mensen ville komme av seg selv. Det har den ikke gjort, og før jeg begynte på p-pillene hadde jeg så og si ikke mens. De siste 3 månedene har jeg også ført et kosthold fattig på karbohydrater, i håp om at dette skulle virke. I det siste har jeg også begynt å ta kosttilskudd. Kan disse tiltakene fungere på meg som overhodet ikke er overvektig? Kan mosjon ha en positiv effekt? Nå som jeg nærmer meg 30 tenker jeg en del på å begynne å prøve å få barn. Kan du si litt om hva slags fertilitetsbehandling som vil være aktuelt for meg? Jeg har lest litt om fjerning av cyster ved hjelp av lapraskopi. Er dette en behandling som tilbys ved St. Olavs?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331364-slank-pcoser-s%C3%B8ker-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er flott at du holder deg slank, for det gjør behandling så mye enklere. Jeg tror ikke nevnte kostomlegging betyr så mye. Mosjon er veldig bra for å holde din vekt normal. Hvis problemet er barneønske, så vil det første skritt være å forsøke å få til eggløsning. Først vil man muligens gi deg en kur med gestagen for å fremkalle blødning, og så stimulere til eggløsning med tabletter, pergotime. Det er en enkel behandling. Hvis det ikke fører til målet i løpet av tre (?) kurer, vil man sjekke din manns sæd (noen gjør det før start av kur) og evt sjekke dine eggledere. Behandlingen med å drille hull i eggstokkene ved laparoskopi brukes ikke så mye, men det er et alternativ til prøverørsbehandling som er neste trin i behandlingsopplegget. Man kan også utføre inngrepet ved St Olav. Men i mange tilfeller blir det resultat av tablettbehandlingen. Lurt å komme i gang før du blir for gammel. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...