Gå til innhold

Er dette alvorlig?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til 9 åring

Sønnen min er blitt så redd for om han kan bli til noe. Nå i det siste spør han om og om igjen; går det an å bli til noe i universet. Det er det han er mest redd for nå for tiden, men generelt er det om han kan bli til noe. Vi har vært hos legen med ham, som skulle skrive en henvisning til BUP, men han spør når han skal få snakke med noen. Han ville heller være død enn å ha det slik. Vet ikke hvor lang tid det tar før han får snakke med noen, men tror det tar lang tid. Han er velfungerende ellers, med venner og det går bra på skolen, så jeg begynner å tro at det går bedre med ham, men han sier at han er redd hele tiden. Selv om han leker og er (tilsynelatende) glad. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331398-er-dette-alvorlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mamma til 9....

Hva mener han med "bli til noe"? Kan du finne ut av det?

Hei!

Han mener om at han kan bli forvandlet til hele universet. Det begynte med at han ble redd for å bli til noe i et spill/TV program, småleker. Etter at vi reiste med fly ble det stjerner og planeter.

Nå spør han om det går an til å bli til hele universet. Jeg prøver å forklare ham at det ikke går, men han klarer ikke å la vær å tenke på det sier han.

Mannen min ringte til BUP, de har 12 ukers ventetid, men vi kunne skrive et brev til dem for å få fortgang i det. Tror du det er best å snakke med noen med en gang?

Jeg synes det er veldig urovekkende at han snakker om at han vil dø, hva synes du om det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331398-er-dette-alvorlig/#findComment-2775373
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å være lite psykiatrisk - kan han ha sett noe på film eller TV som har skremt ham, evt. blitt fortalt om noe sånt av noen (litt eldre) kamerater? Det er massevis av filmscener som antyder at det går an å bli forvandlet og / eller bli "satt på vent" ute i universet inntil det en dag f.eks. nærmer seg et fiendlig romskip.

Det finnes også svulstige beskrivelser av døden / evigheten som antyder at man blir en del av universet.

Jeg tror jeg hadde startet med å få avklart om dette handler om døden - i så fall er det jo ikke mulig å slippe unna, men sannsynligheten for at det er lenge til, er svært nær 100% - eller om transformasjon som kan skje "over natten", noe han ikke trenger å være redd for i det hele tatt.

Beklager hvis dette var til liten hjelp, jeg har liten erfaring med psykdom hos barn, men kjenner godt til hva helt normale 9 år gamle gutter kan forestille seg, spesielt når det går mot kveld.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331398-er-dette-alvorlig/#findComment-2775376
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Han mener om at han kan bli forvandlet til hele universet. Det begynte med at han ble redd for å bli til noe i et spill/TV program, småleker. Etter at vi reiste med fly ble det stjerner og planeter.

Nå spør han om det går an til å bli til hele universet. Jeg prøver å forklare ham at det ikke går, men han klarer ikke å la vær å tenke på det sier han.

Mannen min ringte til BUP, de har 12 ukers ventetid, men vi kunne skrive et brev til dem for å få fortgang i det. Tror du det er best å snakke med noen med en gang?

Jeg synes det er veldig urovekkende at han snakker om at han vil dø, hva synes du om det?

Uansett grunn liker jeg det ikke når barn snakker om at de vil dø.

Jeg tror den kortsiktige løsningen er at dere foreldre snakker rolig med han om at det er helt umulig at et menneske kan bli noe annet enn et menneske. Det har levd milliarder av mennesker på jorden, og ikke en eneste en har blitt noe annet enn et menneske.

Hold han borte fra alt av denne type spill og filmer.

Om det ikke går over innen skolestart, bør dere presse hard på for å få komme til en barnepsykiater.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331398-er-dette-alvorlig/#findComment-2775607
Del på andre sider

BenzoKongen

Uansett grunn liker jeg det ikke når barn snakker om at de vil dø.

Jeg tror den kortsiktige løsningen er at dere foreldre snakker rolig med han om at det er helt umulig at et menneske kan bli noe annet enn et menneske. Det har levd milliarder av mennesker på jorden, og ikke en eneste en har blitt noe annet enn et menneske.

Hold han borte fra alt av denne type spill og filmer.

Om det ikke går over innen skolestart, bør dere presse hard på for å få komme til en barnepsykiater.

"Det har levd milliarder av mennesker på jorden, og ikke en eneste en har blitt noe annet enn et menneske."

Hva med Jesus?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331398-er-dette-alvorlig/#findComment-2776760
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...