Gå til innhold

Angst for å svelge vrangt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Svelgeproblemer

Har noe av samme problemet, men hos meg er det sånn at jeg ikke klarer å få ned hele tabletter. Løsningen for meg var å gå for smeltetabletter som smelter i munnen. Hør med legen din om det finnes medisin som er smeltetablett av den medisinen du går på. Det kan også hende det finnes en annen type medisin med samme virkestoff som har smeltetabletter.

Gjest Må bare jobbe med det

Uff sånn har jeg det og, klarer ikke svelge piller, må streve lenge!

Jeg prøvde å si d etter jeg tok keisersnitt, men noen piller kunne ikke svelges, var noe smertestillende, men jeg kunne med nød og neppe dele i to.... urk hvordan skulle jeg klare d, så jeg strevde og strevde... d gikk ned til slutt.

fant ut d var lettere å svelge om jeg bøyde haken ned mot brystet og så svelgte.

Trikset er å skylle tabletten med masse vann... tykk drikke om du har svelgeproblemer.

Det er tankene som ødelegger da. Jeg tenker at jeg har en svær tablett i munnen, tenk om den setter seg på tverra - de avlange kapslene er verst..... så stopper den opp halvveis i ganen og samme hvor mye jeg prøver klarer jeg ikke svelge, så kommer den ekle bismaken fra tabletten frem og da blir det enda verre. Får håpe jeg aldri blir så syk at jeg må hive i meg alskens piller hver dag, da dør jeg heller....

Jeg har klart å svelge store kapsler før, da jeg var liten fikk jeg to store trankapsler med bestemoren til en jeg kjenner, og svelgte med sjokolademelk (kald) og d gled overraskende lett ned, jeg trodde jeg kom til å få den i vranga.... denne suksessen gjorde meg litt tryggere. Etterhvert klarte jeg å svelge små tabletter.

Nå klarer jeg hvitløkstabletter (de små), b-vitaminpiller (små røde) og p-piller, men større tabletter - aldri!

Problemet er nok mest psykisk og det er tankene som ødelegger, jo mer du tenker over at du er redd, jo verre blir det .andre svelger store kapsler så lett som det, selv uten vann....

Vet ikke om dette var noen råd, men sjansene for å få i vranga er minimale da du med viten svelger dem. Om du ler eller hoster, da kanskje man kan sette det i vranga, men så lenge du svelger, helst med rikelig drikke går det som regel rette veien. Det viktigste er å slappe helt av, ikke stresse - og heller ikke tenke for mye.

Juice med fruktkjøtt funker bra, eller drikkeyoghurt....

Legg kapselen på tunga loddrett, hiv så i deg en stor sup drikke og svelg! Voila, tabletten nede :D

Det er en treningssak å svelge tabletter, så kanskje føler du deg tryggere om du har noen i rommet til du får dreisen på det. Øv deg på å svelge trankapsler.

jeg tror jeg fikk angsten pga jeg fikk et stort drops i halsen som liten, jeg fikk ikke puste og d var så vidt moren fikk dropset ut - etter gjentatte forsøk på heimlisch manøver eller hvordan man skriver d :)

Har ikke svar på det du spør om,- men jeg synes det er veldig enkelt å ta tildels store tabletter hvis jeg tygger en matbit helt ferdig, sånn at den bare skal svelges, og så putter pillen i munnen...da sklir den ned sammen med maten uten å merkes i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...