Gå til innhold

Nhd&co: Jeg trenger sårt råd fra nettopp dere..

Anbefalte innlegg

Gjest Til deg som vet hvem jeg er...

Hei.

Jeg ønsker nå ikke å signere med mitt faste nick, men du vet hvem jeg er. Jeg er her på snarvisitt, pga en avgjørelse om flytting som innebærer skifte av behandler samt behandlingssted, og fordi behandlingsforholdet er avsluttet.

Jeg trenger og håper på råd fra dere som "kjenner meg". For jeg har ingen andre å diskutere eller snakke om dette som helt klart preger med.

Jeg forstår om du ikke vil svare som følge av avtale om pause. Men det er noe som heter "ingen regel uten unntak", og jeg kan garantere at jeg under pausen har sett meg selv og min bruk av forumet samt adferd i et metaperspektiv og tatt konsekvensen av det, og som jeg vil fortsette med - pga dets gevinst både ift bedring og terapimessig.

Vel.

Det har vært en litt kaotisk terapi med tanke på manglende struktur. Det har og vært ubehagelig at min bror behandles av samme terapeut. Men tross dette, har jeg faktisk vært mer og mer fornøyd. For det er ingen tvil om at han er en meget klok mann. Han har lært meg mye, gjort meg nysjerrig, fått meg til å ta i bruk meg selv og stole mer på egne meninger, i hele tatt gjort meg obs mine "feil" iforhold til det å komme videre. Kjemien mellom oss har stemt mer og mer, og jeg fikk avslutningsvis ros for alt dette og den fremgang jeg har vist - spesielt har dette skjedd etter at jeg "forlot" dol.

Jeg vil legge til at manglende struktur kan være min egen "feil". For pga komplekse/kaotiske vansker, har jeg problemer med å sette ord på og konkretisere hva som skal være mål og tema for behandlingen. Dessuten uttaler jeg meg mye bedre skriftlig enn muntlig - rett og slett pga "språkvansker"/å finne riktige ord. Det tar desverre tid å finne ord der og da, noe jeg strever med til vanlig også.

Men. Jeg er desverre skuffet over at han raskt "avfeide" og skiftet tema da jeg argumenterte mot han m.h.t det å bli henvist videre til et sted jeg har vært behandlet før, dvs på Levanger. Jeg har imidlertid ingen grunn til å tro at Tr.h ikke har den samme kompetansen.

Men jeg tror at det ville spart både meg og helsevesenet for tid ved å henvise meg til et sted jeg har vært i "systemet" hos, av flere grunner. Min tidligere behandler kunne dog ikke garantere at jeg får han som behandler på et senere tidspunkt slik som nå, men min erfaring er at jeg VET jeg ville fått et strukturert behandlingsopplegg, uavhengig av behandler. For det er faktisk det jeg trenger først og fremst.

Dessuten synes jeg at jeg fortjener å få behandling hos en av de beste (min oppfatning). selv om jeg ikke har mye å sammenligne med så har jeg positiv erfaring fra Levanger. Og det sier jeg ikke for å smiske el.l. For ikke å glemme at jeg strever med og bruker lang tid på å opparbeide tillit til andre.

Vel.

Er mine argumenter helt "bak mål"?

Tar jeg feil når jeg tror at jeg vil spare både meg selv og helsevesenet for ressurser dersom jeg henvises til et sted hvor jeg allerede er inne i "systemet", og som jeg har tillit til og har god erfaring fra?

Er mine argumenter om at jeg liker å kjøre bil og gjerne dekker reiseutgiftene selv fordi jeg synes det er verdt det og den ekstra tiden det tar?

For ikke å glemme at jeg har en slektning som studerer på HINT og som setter pris på besøk av meg?

Når jeg og sier at jeg neppe vil belaste en fremtidig arbeidsgiver fordi jeg om mulig kan kombinere timer med de dager jeg har fri (deltidsjobb)?

Har jeg berettiget grunn til å føle (samt mene!) denne skuffelsen over at min behandler raskt "avfeide" mine argumenter med de samme argumenter nhd hadde i forrige innlegg, for deretter å skifte tema?

Er jeg altfor kravstor og vanskelig som pasient?

Har jeg urimelige forventninger til psykiatrien generelt?

Hva gjør jeg "feil"?

Er min skuffelse over måten jeg har blitt møtt med fra dag en på mitt lokale dps urimelig/uberettiget utfira mine tidligere innlegg om dette?

Har jeg noen "rett" til å føle forundring over at min bror kom inn i løpet av en mnd på samme sted, mens jeg måtte vente i over 9 mndr?

Og er det virkelig min feil at jeg ikke fikk videre tilbud om behandling fordi jeg i samarbeid med en sosionom ble enige om at jeg ikke hadde behov for hjelp fra henne fordi jeg allerede hadde hjelp av en dyktig psykepl i kommunen som gjorde den samme jobben? Noen her inne har ment det.

Er min følelse av å ha blitt "avvist/avfeid" urimelig? Er det derfor også min feil at jeg fikk brev fra dps med "beskjed" om at jeg ikke var noen "rettighetspasient" og ikke fikk tilbud om ny vurderingssamtale pga dette?

Jeg var faktisk alvorlig deprimert med en score på 45 da jeg kom inn på Levanger 15 mndr etter at jeg ble syk! Det synes jeg er alvorlig med tanke på at jeg faktisk var sykere da jeg gikk uten behandling.

Som dere kansje merker, preger dette meg, og jeg kommer ikke over det. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å legge dette bak meg. Hadde det ikke vært for dere og nhd, vet jeg faktisk ikke om jeg hadde vært her i dag. At jeg i hele tatt greide å holde meg oppegående, er takket være dere.

Jeg håper på innspill rundt dette. Det er kansje feil sted å ta det opp? Men det er iallefall verdt et forsøk å håpe på at dere vil komme med innspill sett utenfra over lengre tid. Kansje vil det hjelpe meg, og jeg vil sette pris på svar ikke bare fra nhd, men også fra dere som har fulgt meg disse snart tre årene.

(Ellers har barna og jeg det bra. Det å "forlate" dere/ta pause fra forumet, var et meget klokt råd og som jeg vil følge opp).

Mvh

J31!

Ps. for den som evt måtte tro det, har min avgjørelse om flytting ingenting med dette temaet å gjøre :-). Ds.

Fortsetter under...

Hei,

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker å trekke inn de gamle forholdene vedr. ditt lokale dps inn i denne diskusjonen om hvorvidt din nåværende behandler har rett mht sin oppfatning om å henvise deg til nærmeste dps på ditt nye bosted eller til Levanger?

Det kan godt hende at du har rett i at det beste vil være at du henvises til Levanger. Motargumentene er etter min oppfatning dette at det tar lengre tid, og at slitenhet og stress generelt sett sannsynligvis er med på å utløse migreneanfallene dine. Tatt i betraktning av at dine barn trenger at en voksen er stabilt tilstede i hverdagen, og at det vel etterhvert er meningen at du skal ut i full jobb, så synes jeg oppfatningen om at du bør henvises til det stedet som innebærer kortest reisevei er ryddig. Jeg forutsetter da at også det nærmeste dps har relevant kompetanse.

Hei,

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker å trekke inn de gamle forholdene vedr. ditt lokale dps inn i denne diskusjonen om hvorvidt din nåværende behandler har rett mht sin oppfatning om å henvise deg til nærmeste dps på ditt nye bosted eller til Levanger?

Det kan godt hende at du har rett i at det beste vil være at du henvises til Levanger. Motargumentene er etter min oppfatning dette at det tar lengre tid, og at slitenhet og stress generelt sett sannsynligvis er med på å utløse migreneanfallene dine. Tatt i betraktning av at dine barn trenger at en voksen er stabilt tilstede i hverdagen, og at det vel etterhvert er meningen at du skal ut i full jobb, så synes jeg oppfatningen om at du bør henvises til det stedet som innebærer kortest reisevei er ryddig. Jeg forutsetter da at også det nærmeste dps har relevant kompetanse.

Jeg vil bare si at jeg satt igjen med samme tanke som deg hva gjelder å trekke den gamle historien om det lokale dps'et inn i dette.

Vet ikke hvorfor jeg gjorde det, det var egenlig dumt ser jeg, fordi det er to forskjellige saker og gjør det kansje vanskelig for andre å svare.

Se gjerne bort fra den saken, da det opprinnelig er nåværende "problemstilling" som er aktuell :-)

Jeg skal ellers prøve å ikke argumentere mot svar jeg evt får, men bruke tid på det.

Jeg vil bare si at jeg satt igjen med samme tanke som deg hva gjelder å trekke den gamle historien om det lokale dps'et inn i dette.

Vet ikke hvorfor jeg gjorde det, det var egenlig dumt ser jeg, fordi det er to forskjellige saker og gjør det kansje vanskelig for andre å svare.

Se gjerne bort fra den saken, da det opprinnelig er nåværende "problemstilling" som er aktuell :-)

Jeg skal ellers prøve å ikke argumentere mot svar jeg evt får, men bruke tid på det.

Jeg tenker at innlegget ditt egentlig reiser to problemstillinger:

1. Hvorvidt det saklig sett vil være det beste om du blir henvist til Levanger og ikke nærmeste dps på ditt nye bosted og

2. At du er såret over at din nåværende behandler raskt avveier dine synspunkter på hva som vil være det beste. (Det er vel denne følelsen som gjorde at du brakte opp en del gammelt grums samtidig med at du reiste problemstilling nr. 1)

Kan du ikke uansett hvilke svar du får i denne tråden skrive et brev til nåværende behandler hvor du ber ham om å tenke gjennom saken en gang til?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette svaret vil være det samme enten du er ny her eller en erfaren bruker jeg vet en del om.

I utgangspunktet vil jeg råde alle til å la seg behandle lokalt. Over tid viser det seg å være best. I tillegg bør en finne en fastlege lokalt.

Unntakene er dersom en har klart negative erfaringer, eller en har berettiget grunn til å tro at det mangler kometanse (Utvær DPS).

I dette tilfellet snakker vi om Trondheim. I utgangspunktet burde det være kompetanse i overflod.

Annonse

Dette svaret vil være det samme enten du er ny her eller en erfaren bruker jeg vet en del om.

I utgangspunktet vil jeg råde alle til å la seg behandle lokalt. Over tid viser det seg å være best. I tillegg bør en finne en fastlege lokalt.

Unntakene er dersom en har klart negative erfaringer, eller en har berettiget grunn til å tro at det mangler kometanse (Utvær DPS).

I dette tilfellet snakker vi om Trondheim. I utgangspunktet burde det være kompetanse i overflod.

''Unntakene er dersom en har klart negative erfaringer, eller en har berettiget grunn til å tro at det mangler kometanse (Utvær DPS).''

Den første setningen din: er litt usikker på hva du mener.. tolker det dithen at du støtter meg, men er ikke helt sikker.. og "utvær DPS" - hva betyr det? *Klør meg litt i hodet" :-)

Ellers takk for råd, nhd.

Jeg tenker at innlegget ditt egentlig reiser to problemstillinger:

1. Hvorvidt det saklig sett vil være det beste om du blir henvist til Levanger og ikke nærmeste dps på ditt nye bosted og

2. At du er såret over at din nåværende behandler raskt avveier dine synspunkter på hva som vil være det beste. (Det er vel denne følelsen som gjorde at du brakte opp en del gammelt grums samtidig med at du reiste problemstilling nr. 1)

Kan du ikke uansett hvilke svar du får i denne tråden skrive et brev til nåværende behandler hvor du ber ham om å tenke gjennom saken en gang til?

Jeg har tenkt på det du skrev, i hele dag. Jeg skal følge rådet ditt om å skrive brev til han, og så får vi se hva han kommer frem til.

Hvis du har noen råd om hvordan jeg i hele tatt skal greie å legge dette bak meg, så tar jeg gjerne i mot det. For jeg ønsker å bli ferdig med det. Med tanke på alt jeg har greid å bearbeide, skjønner jeg ikke hvorrfor dette skal være så vanskelig.

Jeg føler selv at jeg fortjener å få komme til en av de beste med en gang, i stedet for å prøve et annet sted som jeg ikke vet noe om - for hva om det viser seg at jeg blir uheldig nok en gang... Nettopp pga all ventingen og tiden det har tatt, hvis du skjønner hva jeg mener. Er forferdelig vanskelig å finne riktige ord. Dessuten ser jeg det som en fordel at jeg slipper å startepå nytt ved å henvises til Lev. Men det kan jo være at mine argumenter er helt bak mål :-)

Gjest minnah

''Unntakene er dersom en har klart negative erfaringer, eller en har berettiget grunn til å tro at det mangler kometanse (Utvær DPS).''

Den første setningen din: er litt usikker på hva du mener.. tolker det dithen at du støtter meg, men er ikke helt sikker.. og "utvær DPS" - hva betyr det? *Klør meg litt i hodet" :-)

Utvær er sikkert et sted?

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Du har ingen negative erfaringer med noe DPS i Trondheim, så i ditt tilfelle gjelder ikke dette.

2. Det finnes dessverre fortsatt noen DPS i Norge som ikke har den kvalifiserte bemanning som DPS skal ha. De er mer som gamle psykiatriske sykehjem. Det var et tenkt slikt jeg døpte "Utvær".

Gjest minnah

1. Du har ingen negative erfaringer med noe DPS i Trondheim, så i ditt tilfelle gjelder ikke dette.

2. Det finnes dessverre fortsatt noen DPS i Norge som ikke har den kvalifiserte bemanning som DPS skal ha. De er mer som gamle psykiatriske sykehjem. Det var et tenkt slikt jeg døpte "Utvær".

http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/indrefr/06solund_utver.htm

Skjønner :-)

Jeg har ingen erfaring fra Tr.heim, hverken på godt eller vondt. Jeg prøver det gjerene - men om det viser seg at det igjen blir negativt; vel, da gir jeg rett og slett opp!?

Hva hadde _du_ gjort i et slikt tilfelle? Ville du tatt sjansen og gått for å la deg behandle på et ukjent sted etter en slik erfaring, hvor du higer etter å komme ordentlig i gang, eller ville du bedt om å bli henvist til et sted du visste du fikk den hjelpen du trengte med en gang uten å "gamble" og prøve noe annet først? Litt knotete forklart, meg jeg er faktisk nysjerrig på dette - for noen ganger lurer jeg på om jeg har noen grun til å være så "bitter" :-)

Annonse

Skjønner :-)

Jeg har ingen erfaring fra Tr.heim, hverken på godt eller vondt. Jeg prøver det gjerene - men om det viser seg at det igjen blir negativt; vel, da gir jeg rett og slett opp!?

Hva hadde _du_ gjort i et slikt tilfelle? Ville du tatt sjansen og gått for å la deg behandle på et ukjent sted etter en slik erfaring, hvor du higer etter å komme ordentlig i gang, eller ville du bedt om å bli henvist til et sted du visste du fikk den hjelpen du trengte med en gang uten å "gamble" og prøve noe annet først? Litt knotete forklart, meg jeg er faktisk nysjerrig på dette - for noen ganger lurer jeg på om jeg har noen grun til å være så "bitter" :-)

''for noen ganger lurer jeg på om jeg har noen grun til å være så "bitter" :-)''

Vil bare si at det ikke var bare derfor jeg lurte på det. Men når det gjelder denne "saken", har jeg nok etterhvert blitt mer og mer kravstor i forhold til kompetanse.

Og når en først har møtt den "beste", så velger en ikke den nest beste hvis man har mulighet til å velge den "beste". Det hadde sikkert ikke du gjort heller :-)

Var noe sånt jeg mente/tenkte.. men jeg kjenner ikke alle regler osv rundt det, så mine argumenter kan være helt bak mål.. dessuten blir det litt feil å diskutere dette med deg, fordi jeg er redd det kan oppleves som smisking i og med at du jobber der. Men det er iallefall ikke min intensjon. Jeg er takknemlig for de råd jeg allerede har fått i denne tråden:-)

Gjest Til deg som..

Jeg beklager at jeg maser, og at jeg stiller disse dumme spørsmålene rundt dette temaet som jeg ikke vet hvordan jeg skal klare å legge bak meg en gang for alle. Jeg er nok bitter, samtidig som jeg er usikker på om denne bitterteten er berettiget eller ikke. For jeg liker ikke å være det, og det er ikke likt meg å være det og/eller kravstor heller..

Ofte lurer jeg på om jeg bare skal legge inn årene for godt, glemme alt som har med terapi å gjøre og slutte å mase mer rundt det hele for godt. Det er forferdelig slitsomt, og det er heller ikke godt å sitte igjen med noen av disse tankene.

Hadde du kjent meg i rl, ville du neppe trodd at dette var meg.

Hva innlegget over gjelder så visste ikke min behandler hvor han skulle sende henvisningen, så han spurte meg om jeg visste av noe sted. Derfor spurte jeg her. Bare så du ikke tror jeg begynner å styre på egen hånd, liksom.

mvh en som snart blir sprø av det hele :o(

Gjest Til deg som...

Etter å ha klarnet tankene og tenkt meg mer om m.h.t de svar jeg fikk av dere i går: så har jeg fått svar på det jeg lurte på også i går kveld.

Frosken; bare se bort fra mailen (var i "deppestemning" i går). Jeg har sendt brev til min behandler.

Nhd; "Utvær dps", hehe, tuillbaill :-)

Takker for råd, og ønsker dere en god sommer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...