fjellfrøstjerne Skrevet 11. august 2001 Del Skrevet 11. august 2001 Hei! Jeg er 25 år gml, har normal høyde og vekt, spiser normalt og trener ca 2-3 ganger i uka. Fikk mensturasjonen i 13 års alderen regelmessig, og begynte med p-piller (trinordiol) 17 år gml. Sluttet ved 20 års alder, fikk regelmessig mens kort tid etter. Ved 22 års alder hadde jeg ingen mens 6 måneder, pga hard skolegang fysisk og psykisk (de fleste jentene mistet mensen i denne periode). Ca et halvt år etter dette begynte jeg på p-piller igjen, og sluttet ett år etterpå. Etter denne p-pilleperioden har mensturasjonen vært uregelmessig. Første tiden hadde jeg mens ca hver tredje mnd, for etterhvert å komme sjeldnere. Siste menstruasjon var i desember... Jeg har tok problemet opp med min lege for nesten ett år siden. Han rådet meg til å begynne på p-piller igjen, og ikke bekymre meg (har ikke begynt). Kjenner "eggløsningssmerter" innimellom, men ingen menstruasjon. Dette bekymrer meg, og jeg lurer på om jeg kan ha kommet i overgangsalderen?? Er det i så fall noe å gjøre ved dette, eller har skipet seilt?? Har vært smittet med clamydia kort periode, ca 3 år siden. Kan det ha noe sammenheng? (ps har jobbet nattevakter siden jul). Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33142-manglende-mensturasjon-overgangsalder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. august 2001 Del Skrevet 12. august 2001 Overgangsalder er det neppe, men du bør få tatt en sjekk av dine hormoner (blodprøve), det kan være forstyrrelser f.eks. ved stoffskifte eller hypofyse. Hvis du ikke har menstruasjon har du heller ikke eggløsning, så det må være andre smerter du kjenner. Chlamydia er uten betydning for blødninger. Man kan ikke gjøre noe hvis overgangsalderen er kommet, men det er lite sannsynlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33142-manglende-mensturasjon-overgangsalder/#findComment-129293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.