Leonora1 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei Jeg har et spm vedr kjønnshormoner. I blodprøver tatt siste 3-4 måneder har jeg fått påvist lav LH, lav FSH, lav østradiol og høy SHBG. Utover dette har jeg nylig fått stilt diagnosen ME, muligens utløst av stress. Har hatt menstruasjon 3 ganger nå, men før dette var menstruasjonen vekk i 6 mnd. Som prevensjon benytter jeg P-ring. Hadde normal gynekologisk undersøkelse 23 mars (inkl ultralyd) Jeg er redd for at dette har betydning for om jeg kan bli gravid eller ikke. Bør jeg stoppe på P-ring, og vil dette da evt føre til at kjønnshormonene stabiliserer seg? Planlegger å begynne å bli gravid om ca 6-8 mnd. Er forøvrig plaget av litt tørrhet og sårhet i skjeden ved samleie. Hva betyr disse prøvene og hvordan bør jeg forholde meg: Prøver tatt 16 april: FSH: 2,2 (0,10) Progesteron: 0,10) Progesteron: 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331440-hormonforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Det feiler intet med dine hormoner, det som er observert er effekt av p-ringen, den virker som en p-pille. • P-pillen utsender hormoner som blokkerer hypofysens hormoner (LH og FSH). Derfor kommer det meget lave verdier av disse hormoner. • Når eggstokken ikke blir stimulert av FSH (som modner eggene) eller av LH (som utløser eggløsningen), dannes et ikke østradiol. Eggstokkene er gått i dvaletilstand. Når det ikke kommer eggløsning, dannes det ikke progesteron. • SHBG er et eggehvitestoff som dannes i leveren, produksjonen stimuleres av p-ringens østrogen, det er helt normalt og ufarlig. SHBG nøytraliserer kroppens mannlige hormoner og høy SHBG vil derfor redusere uren hud. Blodprøveresultatet er altså helt som forventet. Man skal ikke ta hormonprøver under bruk av hormonell prevensjon da resultatet ikke kan brukes til noe som helst. Først etter at du har stoppet med hormontilførsel i et par uker, kan forholdene bedømmes. Vent til du ønsker å bli gravid med å stoppe med p-ringen. Jeg tror du kan regnesmed at hypofysen ble sjekket ved MR. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331440-hormonforstyrrelser/#findComment-2775571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonora1 Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Det feiler intet med dine hormoner, det som er observert er effekt av p-ringen, den virker som en p-pille. • P-pillen utsender hormoner som blokkerer hypofysens hormoner (LH og FSH). Derfor kommer det meget lave verdier av disse hormoner. • Når eggstokken ikke blir stimulert av FSH (som modner eggene) eller av LH (som utløser eggløsningen), dannes et ikke østradiol. Eggstokkene er gått i dvaletilstand. Når det ikke kommer eggløsning, dannes det ikke progesteron. • SHBG er et eggehvitestoff som dannes i leveren, produksjonen stimuleres av p-ringens østrogen, det er helt normalt og ufarlig. SHBG nøytraliserer kroppens mannlige hormoner og høy SHBG vil derfor redusere uren hud. Blodprøveresultatet er altså helt som forventet. Man skal ikke ta hormonprøver under bruk av hormonell prevensjon da resultatet ikke kan brukes til noe som helst. Først etter at du har stoppet med hormontilførsel i et par uker, kan forholdene bedømmes. Vent til du ønsker å bli gravid med å stoppe med p-ringen. Jeg tror du kan regnesmed at hypofysen ble sjekket ved MR. Vennlig hilsen Mette H Moen Takk for raskt og meget oppklarende svar, Mette! Da kan jeg puste lettet ut;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331440-hormonforstyrrelser/#findComment-2775813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.