Gå til innhold

NHD: Kroppskontakt over grensen?

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke du overreagerer! At moren premierer han på denne måten, virker svært merkelig. Da virker det nesten som om hun byr fram brystet, og sier: ta her!

Som om denne kosen er vel så god for henne som for han. Når guttungen i tillegg bruker ordet "behøver", kan det bety "må"? Dette er unaturlig kroppslig omgang med forelder. Barn som blir utsatt for slik, kan også selv ta initiativ til "kosen" fordi de opplever at forelderen da blir glad og bekrefter dem.

Hvordan ville du følt situasjonen om det var faren som var i morens sted her? Tror langt flere ville reagert da. Mødre som har unaturlig nær kroppskontakt på sine mest private områder, normalt forbeholdt seksualitet, er så og si fredet i dette landet. Det er minst like skadelig som når det er en mann datter relasjon. Kanskje også ennå mer skamfullt... Nei, her ville jeg vurdert å ringe barnevernstjenesten og drøfte saken anonymt først.

Jeg er enig med dine synspunkter. Dersom små gutter misbrukes til å tilfredsstille mors behov, så gir vel det neppe noe bedre utgangspunkt for en god personlighetsutvikling enn det gjør for små jenter som misbrukes av sine fedre. Det er ekstra vanskelig å ha et tydelig bilde av hva som er misbruk fra mødre i slike tilfeller, men det å ikke ta opp temaet dersom man er bekymret blir allikevel like feil som å ikke ta opp temaet om det skulle vært en far som utviste upassende atferd.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her er det vanskelig å gi et katagorisk svar. Det kommer an på så mye.

Jeg synes det er galt å trøste eller premiere med denne type kos.

Hvem sitt behov dekker dette? Om det er morens, er det galt.

Enkelte steder i landet var det for 100 år siden ikke uvanlig at en sluttet for godt med denne type kos da en skulle ro lofotfiske for første gang.

Om barnet forøvrig er psykisk og adferdsmessig ok, vil jeg ikke si at det er galt om det får stryke litt på mors bryster om kvelden. Vi må ikke bli helt paranoide på kroppskontakt mellom foreldre og barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...