Gå til innhold

Avregistrering av Xanor?

Anbefalte innlegg

Snakket med psykiateren min her om dagen, og han mente at Xanor snart kom til å bli avregistrert. Spurte han ikke nærmere hvorvidt dette var hans personlige synspunkt, eller om han vet noe om hva som rører på seg i Legemiddelverket.

Vet du noe om det er snakk om avregistrering av dette preparatet i nærmeste fremtid? Tror du eventuelt det blir lenge til en avregistrering eller A-klassifisering av medisinen?

(Personlig bare venter jeg på en avregistrering. Xanor er som kjent det nye Rohypnol i misbrukerkretser, og vi vet alle skjebnen til denne medisinen. Dessuten foregår det iallefall etter mitt skjønn en liten heksejakt mot Xanor blant mange leger).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331472-avregistrering-av-xanor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kjenner ikke til slike planer, men det ville ikke forbause meg.

Norske legemiddelmyndigheter er som politikere, de har behov for å dokumentere at de har gjort "noe".

Da misbruket av Rohypnol blant stoffmisbrukere var alt for høyt, flyttet de Rohypnol til gruppe A tross at undersøkelser viste at >90% av medisinene var illegalt smuglet inn i landet. Dette rammet brukere som fikk dette legalt og på god indikasjon av fastlegen sin. Det hadde ingen innvirkning på bruken blant de narkomane.

Det beste sovemiddel som har vært på markedet, Halcion, ble også forbudt.

Jeg kan dessverre ikke love dere at ikke Xanor vil lide samme skjebne. Men som sagt, jeg har ikke hørt noen rykter om det.

Gjest iaaannnggst

Norske legemiddelmyndigheter er som politikere, de har behov for å dokumentere at de har gjort "noe".

Da misbruket av Rohypnol blant stoffmisbrukere var alt for høyt, flyttet de Rohypnol til gruppe A tross at undersøkelser viste at >90% av medisinene var illegalt smuglet inn i landet. Dette rammet brukere som fikk dette legalt og på god indikasjon av fastlegen sin. Det hadde ingen innvirkning på bruken blant de narkomane.

Jeg kan dessverre ikke love dere at ikke Xanor vil lide samme skjebne. Men som sagt, jeg har ikke hørt noen rykter om det.

Blodig urettferdig at angstpasienter som bruker dette som en god medisin skal lide på grunn av narkomane. Det er i grunnen helt vilt. Vet de hva panikkangst er. De skulle i så fall ha prøvd eller sett det, før de gjorde slike tiltak.

Enig med NHD.

Det er de narkomane som styrer Felleskatalogen....

Hilsen Xanor-bruker.

Annonse

hva gjør vi da- dersom dette skjer??? er det noe alternativ--desverre- nei.....

Du kan eventuelt få legen din til å søke om å få medisinen på regisreringsfritak. Nå er det i dag i utgangspunktet en utleveringsbestemmelse på Xanor (som ikke blir overholdt), som innebærer at behandling må være initiert av psyiater, så det kan muligens innebære at en psykiater må stå bak søknaden. Jeg vet ikke.

Forøvrig helt enig med deg at det er helt sykt dersom Xanor blir avregistrert, men jeg tror det går den veien.

Du kan eventuelt få legen din til å søke om å få medisinen på regisreringsfritak. Nå er det i dag i utgangspunktet en utleveringsbestemmelse på Xanor (som ikke blir overholdt), som innebærer at behandling må være initiert av psyiater, så det kan muligens innebære at en psykiater må stå bak søknaden. Jeg vet ikke.

Forøvrig helt enig med deg at det er helt sykt dersom Xanor blir avregistrert, men jeg tror det går den veien.

Akkuratt som Rohypnol er noe "verre". Narkomane ødlegger for oss.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...