Gå til innhold

Depresjon vs bipolar

Anbefalte innlegg

Svingstang1365381247
Skrevet

Jeg har gått på efexor i ett års tid, men svinger veldig, det som ødelegger mest for meg selv er negative tanker og grubling. Sover greit. Har nylig fått vite at min far har bipolar etter flere år kun på antidep. Han har god hjelp av epilepsimedisin. Spørsmålet mitt er: Hva er det mest typiske tegnet på at jeg også er bipolar? Jeg har kontakt med lege, og har blitt henvist til psykiater men det er lang ventetid.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bipolar too
Skrevet

De mest typiske tegn på at også du er bipolar er at du svinger og at din far også har fått diagnosen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det mest typiske er at en har perioder både oppe og nede som klart skiller seg fra "en svært god dag" eller "en svært dårlig dag". Periodene må helst ha over en ukes varighet. Opp og ned innenfor det samme døgnet er vanligvis emosjonelt ustabil pf.

Gjest bølger
Skrevet

Det mest typiske er at en har perioder både oppe og nede som klart skiller seg fra "en svært god dag" eller "en svært dårlig dag". Periodene må helst ha over en ukes varighet. Opp og ned innenfor det samme døgnet er vanligvis emosjonelt ustabil pf.

nhd skrev:

Opp og ned innenfor det samme døgnet er vanligvis emosjonelt ustabil pf

Kan ikke det være bipolart? Jeg kan svinge slik, men psykiateren mener

at jeg er bipolar. Blir i tvil nå igjen.

BenzoKongen
Skrevet

nhd skrev:

Altså, dette handler jo kun om hva man _kaller_ det. Jeg skjønner ikke helt poenget med å diskutere dette, så lengde din behandler er klar over hva som feiler deg.

Diagnosesystemet bygger under kategorisk tenkning (svart-hvitt-tenkning). I virkeligheten er ikke verden svart-hvitt, men gråtoner.

Skrevet

nhd skrev:

Man kan svinge innenfor døgnet og da kalles det Rapid Cycle.

Det er også bipolart.

Ved pf har man disse svingningene i personligheten, som et trekk som er konstant....ved bipolar har man perioder der man har enten det ene eller det andre. Eller er stabil.

Skrevet

Man kan svinge innenfor døgnet og da kalles det Rapid Cycle.

Det er også bipolart.

Ved pf har man disse svingningene i personligheten, som et trekk som er konstant....ved bipolar har man perioder der man har enten det ene eller det andre. Eller er stabil.

Det er ekstremt sjelden at RC (> 4 episoder i året) eller URC (>12 episoder i året) svinger så raskt.

Det er fullt mulig å ha både bipolar lidelse og eupf.

Skrevet

Det er ekstremt sjelden at RC (> 4 episoder i året) eller URC (>12 episoder i året) svinger så raskt.

Selvfølgelig, det ene utelukker ikke det andre.

Men det er vel de stabile periodene man kan ha, over flere år, som utelukker eupf.

RC med døgnvariasjoner er sikkert sjelden, men noen av oss har kjent det på kroppen og fått diagnosen...og blitt stabile igjen.

Skrevet

Altså, dette handler jo kun om hva man _kaller_ det. Jeg skjønner ikke helt poenget med å diskutere dette, så lengde din behandler er klar over hva som feiler deg.

Diagnosesystemet bygger under kategorisk tenkning (svart-hvitt-tenkning). I virkeligheten er ikke verden svart-hvitt, men gråtoner.

Det er nå en fordel å få en diagnose med tanke på riktig medisin, forhåndsregler og forebygging.

Gjest bølger
Skrevet

Kan du ha lange stabile perioder med eupf?

Gjest har lenge lurt på det
Skrevet

Hvis man svinger som følge av at man påvirkes av ytre omstendigheter (får emosjonelle reaksjoner fordi noen sier i mot deg) - er dette tegn på eupf eller annen pf som feks unnvikende pf?

BenzoKongen
Skrevet

Det er nå en fordel å få en diagnose med tanke på riktig medisin, forhåndsregler og forebygging.

Joda, jeg er enig i det, men jeg skulle ønske man ikke bet seg for mye merke til diagnosene (som er et sett med betegnelser som psykiatere har kommet frem til), men heller fokuserte på nøyaktig hvordan plagen til den enkelte pasienten er, f.eks. kan noen ha en plage som ligger i gråsonen mellom to diagnoser.

Men for all del, det er viktig at man gjør en grundig utredning, slik at man vet hva som feiler pasienten og vet hvilken behandling man skal gi vedkommende.

Svingstang1365381247
Skrevet

De mest typiske tegn på at også du er bipolar er at du svinger og at din far også har fått diagnosen.

Ja Mien, vi kjenner hverandre også, så egentlig er du min flue på veggen.

Svingstang1365381247
Skrevet

Jeg kan se at jeg har dette, samtidig som at noen ytre faktorer spiller inn. Bør jeg ha stemningsstabiliserende istedet for antidep?

Skrevet

Hvis man svinger som følge av at man påvirkes av ytre omstendigheter (får emosjonelle reaksjoner fordi noen sier i mot deg) - er dette tegn på eupf eller annen pf som feks unnvikende pf?

Hvis emosjonene er sterke, er det mest sannsynlig eupf.

Svingstang1365381247
Skrevet

Ja enklere kan det ikke sies, men jeg skal som sagt utredes og håper at jeg da får ett svar på hva det er med meg. Men takk for alle svar:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...