Gå til innhold

Smittefare på legekontor

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei, sist da jeg var på legebesøk oppdaget jeg at jeg hadde tatt på dørhåndtak og lignende med et ett døgn gammelt overfladisk skrubbsår på hendene. I hvilken grad er jeg da utsatt for smittefare? Jeg vet at forkjølelse og influensa ofte smitter via dørhåndtak, men kan jeg være utsatt for mer alvorlige sykdommer pga dette? Og særlig hvis såret er litt væskende? Noe jeg bør gjøre i ettertid? Takker så mye for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331508-smittefare-p%C3%A5-legekontor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Infeksjoner kan selvfølgelig overføres indirekte, f. eks. via dørhåndtak, dodør, osv. Men det skjer ganske sjelden. Du skal tross alt være ytterst uheldig om en slik overføring skjer. Det er ikke noe særlig mye luftveisinfeksjoner, med tilhørende virus (eller bakterier) som sirkulerer i befolkningen i disse sommermånedene. Folk er da også generelt ganske renslige og vasker hendene ganske ofte. Jeg tror at du kan slappe av og ikke bekymre deg for smitte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...