Gjest bente 89 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg er en 20 år gammel jente, som har et anstrengt forhold til mat, og mitt eget selvbilde. Humøret mitt og hvordan jeg ser på meg selv varierer veldig fra dag til dag og forandrer seg veldig i løpet av en dag, og til tider er jeg ganske deppa. Det hender at jeg overspiser, og reagerer med å kaste opp. Det hender også at jeg planlegger å spise mye av mat for å deretter kaste opp. Det høres syk ut nå når jeg skriver det ned, og jeg er fullt klar over at det er det, selv når jeg "planlegger" det.. det siste er noe jeg begynte med for kanskje under et år siden, meden jeg begynte med å av og til kaste opp for rundt to år siden. Selv har jeg overbevis meg selv om at jeg ikke er bulimilsk, og at det er "riktig gjort" av meg å kaste opp maten min dersom jeg spiser for mye. jeg vet ikkje om det er så alvorlig, men tror kanskje jeg har et problem. Jeg ønsker å slanke meg, men ikke å utvikle en psykisk lidelse av den grunn. jeg har lest utrolig mye om kosthold, trening og ernæring og kan utrolig mye, men likevel er det ikke så altfor ofte at jeg klarer å gjennomføre det. Jeg er rundt 165 cm høg og veier ca 65 kg. Jeg ser på meg selv som lettere overvektig, og vet at jeg må slanke meg. jeg synest dette er veldig flaut, og har aldri snakket med noen om dette problemet mitt. jeg har veldig gode venner, og er en person som gjør alt jeg kan for å hjelpe dem, og motsatt. vi har snakket mye om depresjoner sammen, men jeg har aldri nevnt mitt anstrengte forhold til mat for dem. jeg har en venninne som slet med bulimi i over 6 år, og vil derfor ikke plage henne med mine bagateller. mitt spørsmål er derfor om jeg har en spiseforstyrrelse. jeg har lest at mange sliter med overspising, og tror jeg også gjør det. jeg skjønner bare ikke hvorfor jeg gjør det.. jeg er en reflektert person, og har derfor tenkt mye på dette. jeg lurer på hva jeg kan gjøre for å bli "normal" igjen. dette innlegget ble utrolig langt, men jeg tenkte kanskje dette ville hjelpe i å danne et bilde av meg, slik at det blir enklere å komme fram til et svar. det skal også nevnest at jeg sliter med merkelige tvangshandlinger og litt angst.. kan ikke helt huske når jeg begynte med dem, men de bruker å variere etter perioder. ellers tror jeg kanskje at mitt dårlige selvbilde er et resultat av at jeg ble mobbet på barneskolen (såkalt jente-mobbing med utestenging og baksnakking) og at jeg er i en krise, altså en overgangsfase til å bli voksen. (Ja, jeg er min egen psykolog..) ellers har jeg ofte tenkt at jeg sliter med depresjoner, men har kommet frem til at jeg ikke gjør det siden humøret varierer så mye, og at det ikke er lange perioder hvor jeg er nedstemt eller manisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331519-har-jeg-en-spiseforstyrrelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hvis det du beskriver om overspisisn og oppkast skjer ofte, har du en spiseforst. Særlig hvis det går ut over din funksjon i skole/familie eller sosialt. Du beskriver også symptomer på emosjonell ustabilitet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331519-har-jeg-en-spiseforstyrrelse/#findComment-2776455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.