Gå til innhold

"Kjemisk ubalanse i hjernen"

Anbefalte innlegg

BenzoKongen

Noen som vet om om det finnes bevis for at psykiske lidelser skyldes kjemisk ubalanse i hjernen? Hvis ikke det finnes bevis for dette, burde man kanskje slutte med å gå rundt å proklamere det, slik mange i psykiatrien gjør.

"Du som er deprimert har bare så bitte lite serotonin i hjernen din".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331532-kjemisk-ubalanse-i-hjernen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

BenzoKongen

Jeg er ikke noen forsker på dette, men det kan forklares at det kan være ubalanse i hjenen, ellers så hadde vel ingen medisiner gitt noe effekt. På den annen side, så tror jeg at noen tar medisiner som de egentlig ikke trenger heller.

SSRI-preparater gir vel først og fremst effekt fordi man tror de gir effekt. Riktignok har de ofte noe bedre resultater enn placebo, men det er jo fordi folk skjønner at de får placebo. Vanligvis merker man noen bivirkninger, hvis ikke skjønner man at man har fått placebo. I noen studier har man brukt placebo-piller der man får noen vanlige bivirkninger, f.eks. kvalme. I disse tilfellene har det nesten ikke vært noen forskjell på vanlig medikament og placebo.

hidi, the scorpion

SSRI-preparater gir vel først og fremst effekt fordi man tror de gir effekt. Riktignok har de ofte noe bedre resultater enn placebo, men det er jo fordi folk skjønner at de får placebo. Vanligvis merker man noen bivirkninger, hvis ikke skjønner man at man har fått placebo. I noen studier har man brukt placebo-piller der man får noen vanlige bivirkninger, f.eks. kvalme. I disse tilfellene har det nesten ikke vært noen forskjell på vanlig medikament og placebo.

''SSRI-preparater gir vel først og fremst effekt fordi man tror de gir effekt.''

Kan ikke få meg til å tro på det vaset du skriver, dessverre, Har kroniske smerter, beynte SSRI, fordi jeg ble veldig aggressiv, etter tre uker var aggressiviteten borte. Deilig.

Så sluttet jeg i samråd med legen, og halvt etter var jeg aggressiv igjen, begynte på nytt med SSRI, noe familien takket meg for;)

Jeg lever med disse kroniske smertene, men tar uhvertall ikke livet av medmennesker lenger, he, he

Annonse

Kan lite om det medikamentet. Jeg ønsker bare at noen skal vise hvor det er bevis for dette med "kjemisk ubalanse", som man så ofte proklamerer.

Ja vel. Er i vertsfall ikke tilenger av noen medikamenter, hvis jeg ikke er overbevist at det har en liten helsegevinst. Har selv dystemi, etter et depressivt sammenbrudd for 31 år siden, som riktignok ikke regnes som alvorlig depresjon i den forstand, men gir depressive symptomer som gjør det vanskelig å fungere normalt, siden den er mer langvarig, ja for noen livet ut. Tar selv en liten dose AD, som virker inn på noe, men vil ikke øke mer, fordi det ikke gir noe effekt slik jeg opplever det.

Ja vel. Er i vertsfall ikke tilenger av noen medikamenter, hvis jeg ikke er overbevist at det har en liten helsegevinst. Har selv dystemi, etter et depressivt sammenbrudd for 31 år siden, som riktignok ikke regnes som alvorlig depresjon i den forstand, men gir depressive symptomer som gjør det vanskelig å fungere normalt, siden den er mer langvarig, ja for noen livet ut. Tar selv en liten dose AD, som virker inn på noe, men vil ikke øke mer, fordi det ikke gir noe effekt slik jeg opplever det.

Dystymi heter det. ( feil skrevet )

BenzoKongen

En ting til, hvorfor tror du at det ikke kan være noe ubalanse i hjernen, når det ellers er så mye som er i ubalanse i kroppen som folk får livsviktige medisiner for ? Kanskje du mener at det er lettere å bevise gjennom en blodprøve ?

Jeg tror ikke at det ikke kan være noen ubalanse i hjernen, jeg lurer bare på om det er påvist. Det er fullt mulig at det kan være det, men jeg tror psykiske lidelser er langt mer sammensatt enn at det bare er for lite av et stoff i hjernen.

Blodprøver er annerledes. Det er jo faktisk en biologisk prøve. Man tar aldri slike prøver for å måle nivået av forskjellige stoffer i hjernen.

Jeg tror ikke at det ikke kan være noen ubalanse i hjernen, jeg lurer bare på om det er påvist. Det er fullt mulig at det kan være det, men jeg tror psykiske lidelser er langt mer sammensatt enn at det bare er for lite av et stoff i hjernen.

Blodprøver er annerledes. Det er jo faktisk en biologisk prøve. Man tar aldri slike prøver for å måle nivået av forskjellige stoffer i hjernen.

Så lenge det er kjemiske forbindelser i hjernen, så må dette være i balanse for å være psykisk friske, som ellers i kroppen. Ja hjernen er ufattelig komplisert, det er jo et helt lite univers der inne, så jeg skjønner egenlig ikke at det går an å finne ut så mye som det gjort. Men det er jo forskjell på å være litt deprimert av og til, og det å være psykisk syk ? En må bare til en hvis grad stole på den forskningen har funnet ut, altså det som kan bevises. Hva mener du om ECT behandling da, mot alvorlig depresjon ?

BenzoKongen

Så lenge det er kjemiske forbindelser i hjernen, så må dette være i balanse for å være psykisk friske, som ellers i kroppen. Ja hjernen er ufattelig komplisert, det er jo et helt lite univers der inne, så jeg skjønner egenlig ikke at det går an å finne ut så mye som det gjort. Men det er jo forskjell på å være litt deprimert av og til, og det å være psykisk syk ? En må bare til en hvis grad stole på den forskningen har funnet ut, altså det som kan bevises. Hva mener du om ECT behandling da, mot alvorlig depresjon ?

Jeg er veldig skeptisk til ECT. Mange har blitt skadet av det, f.eks:

http://www.aftenposten.no/helse/article1081719.ece

Annonse

Jeg er veldig skeptisk til ECT. Mange har blitt skadet av det, f.eks:

http://www.aftenposten.no/helse/article1081719.ece

"Ifølge psykiater Per Bergsholm som er ekspert på elektrosjokk og en av dem som utfører flest i Norge, er bivirkninger som dem hun ( har tatt bort navnet her ) opplever, ikke dokumentert. - Det er umulig å påstå at hun tar feil, jeg kan bare referere til undersøkelser som viser at slike plager skyldes depresjonen i seg selv og medisiner, ikke elektrosjokkene, sier han"

Hentet dette fra linken du ga meg. Men sånn er det vel uansett hva slags behandling en velger, det er ingen ting som er garantert 100% sikkert. Derfor gjør de grundig undersøkelser før en ECT behandling. Men ut fra dette så ville alikavel heller ta ECT en å gå på høy dose medisiner i lang tid.

BenzoKongen

"Ifølge psykiater Per Bergsholm som er ekspert på elektrosjokk og en av dem som utfører flest i Norge, er bivirkninger som dem hun ( har tatt bort navnet her ) opplever, ikke dokumentert. - Det er umulig å påstå at hun tar feil, jeg kan bare referere til undersøkelser som viser at slike plager skyldes depresjonen i seg selv og medisiner, ikke elektrosjokkene, sier han"

Hentet dette fra linken du ga meg. Men sånn er det vel uansett hva slags behandling en velger, det er ingen ting som er garantert 100% sikkert. Derfor gjør de grundig undersøkelser før en ECT behandling. Men ut fra dette så ville alikavel heller ta ECT en å gå på høy dose medisiner i lang tid.

"Men sånn er det vel uansett hva slags behandling en velger, det er ingen ting som er garantert 100% sikkert."

Nei, men trening og samtaleterapi er ikke langt unna ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...