Gå til innhold

Til alle som sier at trening kurerer alt!

Anbefalte innlegg

Gjest Minimani

(Legger det like gjerne inn her også)

Det er tull! Nonsens!! Jeg har selv trent i mange år - jevnt og trutt. Jeg pumper jern, løper, sykler og går på ski. Det har definitivt hjulpet i de periodene jeg sliter med alt for mye energi. Det funker kanskje i noen uker eller måneder. Så går jeg rett i kjelleren og er utslitt. Like plutselig blir det bedre, og det er på`n igjen!

Sånn har jeg hatt det i årevis og trodd at dette har vært normalt. Nå er jeg medisinert med Lamictal og Seroquel og det er HIMMELVID FORSKJELL! Jeg fungere faktisk hele tiden. Jeg kan dosere ut min energi på mer fornuftig måte uten å haven langt ned i kjelleren og føle meg utslitt. Lamictal og seroquel har faktisk gitt meg et nytt liv :-)

Stå på dere som sliter! Det er bra å trene, men tro ikke på de som sier at det er nok til å holde bipolardiagnosen i sjakk. Det skal dessverre mer til.

– Minimani

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331569-til-alle-som-sier-at-trening-kurerer-alt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

BenzoKongen

Og forresten: Det fokuseres alt for lite på trening blandt leger idag. Mange leger vet ikke hvordan trening virker. Har hørt leger som ikke vet at man får lavere hvilepuls av å trene. Det er få folk med universitetsutdannelse som jeg tar så lite seriøst som leger. Merkelig at det er mulig å ha så lite peiling med så lang utdannelse.

Og forresten: Det fokuseres alt for lite på trening blandt leger idag. Mange leger vet ikke hvordan trening virker. Har hørt leger som ikke vet at man får lavere hvilepuls av å trene. Det er få folk med universitetsutdannelse som jeg tar så lite seriøst som leger. Merkelig at det er mulig å ha så lite peiling med så lang utdannelse.

Nå er jo aktivitetshåndboken kommet da, som et ledd i riktig retning sånn sett.

Gjest Hoggormen

Jeg er med på at trening kan bidra til bedre psykisk helse, bedre evne til å takle stress mv. Men bipolar er en sykdom. Noen får kanskje økt evne til å klatre opp fra nedturer, eller få ut energi når man er på opptur. Men det ER en sykdom som kan bli veldig alvorlig både for en selv og andre uten behandling med medisiner i tillegg.

Man kan ikke trene bort diabetes 1 heller, men det kan bidra til at man takler sykdommen bedre. Like fordømt MÅ man ha insulin via injeksjoner. Uten det dør man.

Annonse

BenzoKongen

Jeg er med på at trening kan bidra til bedre psykisk helse, bedre evne til å takle stress mv. Men bipolar er en sykdom. Noen får kanskje økt evne til å klatre opp fra nedturer, eller få ut energi når man er på opptur. Men det ER en sykdom som kan bli veldig alvorlig både for en selv og andre uten behandling med medisiner i tillegg.

Man kan ikke trene bort diabetes 1 heller, men det kan bidra til at man takler sykdommen bedre. Like fordømt MÅ man ha insulin via injeksjoner. Uten det dør man.

Jeg er enig i at ikke trening kan helbrede alt.

Det blir vanskelig å sammenligne diabetes 1 med bipolar lidelse. Diabetes1 er en somatisk lidelse, og kan dermed påvises ved biologiske tester. Ingen psykiske lidelser er kroniske!! Man kan bli frisk av bipolar lidelse. Diabetes 1 er vel heller ikke avhengig av miljø - kun arv. Dermed ville Diabetes2 være bedre å sammenligne med, siden denne også avhenger av miljø (slik som psykiske lidelser). Det har skjedd at folk trener og spiser seg fra Diabetes 2.

Psykiske lidelser er ytterpunkter av normale menneskelige følelser. Alle har mer eller mindre humørsvingninger. Livet går opp og ned. Selvsagt skal man få behandling når disse svingningene blir et alvorlig problem.

Gjest Bipolar too

Det blir vanskelig å sammenligne diabetes 1 med bipolar lidelse. Diabetes1 er en somatisk lidelse, og kan dermed påvises ved biologiske tester. Ingen psykiske lidelser er kroniske!! Man kan bli frisk av bipolar lidelse. Diabetes 1 er vel heller ikke avhengig av miljø - kun arv. Dermed ville Diabetes2 være bedre å sammenligne med, siden denne også avhenger av miljø (slik som psykiske lidelser). Det har skjedd at folk trener og spiser seg fra Diabetes 2.

Psykiske lidelser er ytterpunkter av normale menneskelige følelser. Alle har mer eller mindre humørsvingninger. Livet går opp og ned. Selvsagt skal man få behandling når disse svingningene blir et alvorlig problem.

Man kan ikke bli frisk for biploar lidelse? Hvor i all verden har du det fra? Og hvor har du det fra at ingen psykiske lidelser er kroniske?

Å si noe slik er en hån mot dem som kjemper år ut og år inn for leve best mulig med sin lidelse.

Synes du ikke at det snart er på tide at du slutter å strø om deg med uvitenheten din?

hidi, the scorpion

Man kan ikke bli frisk for biploar lidelse? Hvor i all verden har du det fra? Og hvor har du det fra at ingen psykiske lidelser er kroniske?

Å si noe slik er en hån mot dem som kjemper år ut og år inn for leve best mulig med sin lidelse.

Synes du ikke at det snart er på tide at du slutter å strø om deg med uvitenheten din?

''Man kan ikke bli frisk for biploar lidelse? Hvor i all verden har du det fra? Og hvor har du det fra at ingen psykiske lidelser er kroniske? ''

Hva mener du egentlig her?

Gjest Bipolar too

''Man kan ikke bli frisk for biploar lidelse? Hvor i all verden har du det fra? Og hvor har du det fra at ingen psykiske lidelser er kroniske? ''

Hva mener du egentlig her?

Det trenger jeg ikke svare på.

Men ifølge NHD er den såkalte Benzokonken like kunnskapsløs og useriøs som nicket hans tilsier.

Nå har jeg lest det han har skrevet her i helgen...og det gjør meg regelrett kvalm. Det er en hån mot oss som sliter med arvelige lidelser man aldri blir kvitt.

hidi, the scorpion

Men ifølge NHD er den såkalte Benzokonken like kunnskapsløs og useriøs som nicket hans tilsier.

Nå har jeg lest det han har skrevet her i helgen...og det gjør meg regelrett kvalm. Det er en hån mot oss som sliter med arvelige lidelser man aldri blir kvitt.

Var ikke vondt ment, for all del! Jeg er like uenig med benzopersonen som du er.

Bare lurte på om du mente at en psykisk lidelse var kronisk eller ikke.

Jeg har hatt mine innlegg hvor jeg har anbefalt trening. Det har vært til god hjelp for meg det siste året, og jeg tror det kan være til god hjelp for andre. Jeg tror ikke at "trening kurerer alt", men jeg tror alle kan ha nytte/glede av det.

Jeg slet lenge med å greie å trene, ville gjerne fordi jeg trodde på de som sa at trening kan hjelpe mot psykiske lidelser, hatet meg selv for at jeg ikke fikk det til. Det var først da jeg ble bedre medisinert og fikk bedre behandling at jeg klarte å begynne å trene, og har etter det merket at det har god effekt på meg.

Som de fleste andre sykdommer skyldes også diabetes 1 en kombinasjon av arv og miljø.

Og noen psykiske lidelser er faktisk kroniske, i alle fall i den forstand at man må bruke medisiner resten av livet for å være "frisk". Det samme gjelder for øvrig diabetes 1.

Annonse

BenzoKongen

Jeg sprer ikke rundt meg med uviten. Det som er kronisk kan man snakke om etter man er død. Alle lidelser KAN man bli friske av, til og med schizofreni. Tror det er en større hån å si at en lidelse er kronisk og at man aldri kommer til å bli frisk av den. Selvsagt kan man bli frisk av bipolar lidelse. Alle psykiske lidelser kan man bli frisk av - dermed velger jeg å si at ingen psykiske lidelser er kroniske.

Jeg sprer ikke rundt meg med uviten. Det som er kronisk kan man snakke om etter man er død. Alle lidelser KAN man bli friske av, til og med schizofreni. Tror det er en større hån å si at en lidelse er kronisk og at man aldri kommer til å bli frisk av den. Selvsagt kan man bli frisk av bipolar lidelse. Alle psykiske lidelser kan man bli frisk av - dermed velger jeg å si at ingen psykiske lidelser er kroniske.

Kan du prøve å dokumentere dine påstander?

BenzoKongen

"Men ifølge NHD er den såkalte Benzokonken like kunnskapsløs og useriøs som nicket hans tilsier."

Og jeg mener NHD er like kunnskapsløs og useriøs som nicket mitt tilsier. Mye av det som kommer fra psykiatere er desverre bare tro og overtro. De vet svært lite.

Gjest begreper

Kronisk og udiskutabelt evigvarende er ikke det samme.

Frøkenbekymra

Nei, det det kurerer ikke alt, men er et bra supplement til samtaleterapi og evt riktige medisiner.

jeg er en av de mest veltrente damene på treningssenteret. Jeg har passert 40 og har trent i mange, mange år. Rart jeg ikke har blitt kurert får bipolarlidelsen. Jeg har hatt den helt siden jeg gikk på - kanskje lenger. Med medisiner fungerer jeg myyyye bedre. Det betyr ikke at jeg har blitt kvitt sykdommen - jeg holder den bare i sjakk. Jeg mener at bipolar lidelse er en kronisk sykdom som man kan være frisk av i lengre perioder. Sannsynligheten er likevel svært stor for at syptomene kommer tilbake - tening eller ikke!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...