Gjest zztopp Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg fikk mitt første utbrudd av Herpes gen. 2 for 2 uker siden, jeg har aldri hatt noe lignende. Min tidligere partner 1995-2006 hadde Herpes gen. 2. Da jeg fikk ny partner for 2 år siden snakket jeg med min gyn. om jeg kunne være smittet og hun så på det som svært usannsynlig siden jeg aldri hadde hatt noe utbrudd, men så kom det altså for 2 uker siden og min nåværende partner kan ikke være kilden. Har tatt test fra utslett som er positivt. Har vært svært sliten den siste tiden + at jeg ble kraftig solbrent i forkant av dette. Utslettet er nå grodd, men jeg har sterke smerter i form av ilinger i sjede/urinrør, irritasjon i bena, tyngdefornemmelse i bekkenet og huden på lårene er svært øm, kan ikke se noen endringer på huden. Har flere spørsmål ang. denne sykdommen: 1. Siden det ikke har kommet utbrudd tidligere, kan jeg da ha et så godt imunforsvar at det blir med denne gangen, eller sjelden? 2. Har fått resept på Neurontin kapsler, er det for sent å starte med disse mtp. "nervesmertene" jeg har nå. Har brukt Paracet 1 g x 3 til nå, men det tar ikke alltid toppene. Jeg vokner om natten pga smerter å det tar lang tid før de slipper taket. Har da tatt Paralgin forte. 3. Når forsvinner disse smertene? Er dette vanlig? Har ikke funnet noe om dette på nettet, men har hørt om slike sympt. etter Helvettesild 4. Trodde at man alltid ville få utbrudd 1-2 uker etter at man er smittet, trodde ikke viruset kunne hvile i så mange år. Partneren min har ingen symptomer til nå, kan han også ha viruset i seg, i så fall må det komme fra meg. Han er plaget med munnsår, kan det være samme virus? 5. Må vi fra nå alltid ha beskyttet sex? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331616-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Det er i hovedsak riktig at førstegangsinfeksjon med herpes type 2 virus er ledsaget av symptomer.Men ikke alltid. Spesielt ikke, hvis du har på forhånd hatt en infeksjon med herpes type 1,f. eks. i munnregionen. Med andre ord det kan ikke utelukkes at din hepresinfeksjon er av eldre dato. Det kan reaktiveres senere fra den latente formen. Det kan ha skjedd i forbindelse med soling. Det er vanskelig å si hvorfor du ikke fikk reaktivering tidligere. En sterk immun forsvar kan være en delforklaring. Men vi vet at det er meget stor varisjon fra et individ til et annet når det gjelder hyppighet av reaktivering. Noen får aldri, andre får meget ofte. Hormonelle forandringer i forbindelse med menstruasjonen er ofte utløsende faktor. Når det gjelder Neurotin, så virker det bare på smerter som er utløst av herpesinfeksjon (smertene kan være meget sterke og langvarige hos enkelte og praktisk talt fraværende hos andre.), den virker ikke på selve infeksjonen. Det er neppe for sent å ta det nå. Derimot er det sannsynligvis for sent å ta antivirale medisiner - de virker bare (direkte mot viruset- i infeksjonens eller eaktiveringens tidligste faser. Umulig å si hvopr lenge slike smerter vare, det er så varierende . Viruset kan vile i mange år uten reaktivering. Det er meget mulig at munnsåret hos din partner er forårsaket av samme virus, både type 1 og type 2 kan forårsake liknende symptomer både i genitalia og i munnregionen. Det er ikke mulig å skille dem på grunnlag av symptomene. Jeg regner med at når symptomene er bvorte er viruset blitt latent (sovende) igje n og da er smittefaren borte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331616-herpes/#findComment-2777291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.