Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

14

• BenzoKongen

12

• Glimtipper

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Mest aktive i denne tråden

BenzoKongen

Hehe, min psykiater hadde nok begynt å lure på om jeg ikke var litt dum om jeg kom der og bad han kurere vekk en rævvafølelse.

Det kommer jo an på hva du faktisk lider av. Er du depremert er det vel ganske normalt å spør om hvordan man føler seg. Er man deprimert er det faktisk rævvafølelse de skal kurere.

Annonse

Fordi det handler om det eksistensielle, og det er uvesentlig innen medisin, hvor målet er å behandle trekk ved kroppen/sinnet man ser på som feil.

Når du sier feil, mener du feilkonstruert, og ikke en kjemisk ubalanse ? Du er ikke inne på mer sånn nevrologiske ting nå da ?

Hvorfor det?

Har aldri min psykiater vært opptatt av. Han er opptatt av symptomene/funksjonen over tid.

Der sa du noe, symtomer over tid. Og hva er disse symtomeme stort sett som varer over tid ? Jo det har i høy grad med følelser å gjøre, følelser som varer over tid, tristet, nedstemthet, verdiløs, meninsløshet, håpløshet, for å nevne noe, og alt dette er snakk over tid, ikke bare fra en time til en annen, eller ikke fra dag til dag, men mnd. ja til og med år.

Annonse

Alt som har med nervene styres jo selvsagt fra nervesenteret hjernen, :-) Men de "følelsene" vi har som ikke henger sammen med tanker på det bevisste plan er det jeg kaller for "affekter". Da vil det vi "føler" ved en depresjon være affekter, for depresjonen er der uansett hva vi tenker på, selv om det selvsagt lar seg styre via bevisste tanker.

Det er jo tross alt snakk om "automatiske tanker" ved depresjon og angst, og dette er jo ikke tanker på det bevisste plan.

Jeg kranglet ikke med deg, men med Kimmie som mente at følelser ikke sitter i hodet ;)

Alt som har med nervene styres jo selvsagt fra nervesenteret hjernen, :-) Men de "følelsene" vi har som ikke henger sammen med tanker på det bevisste plan er det jeg kaller for "affekter". Da vil det vi "føler" ved en depresjon være affekter, for depresjonen er der uansett hva vi tenker på, selv om det selvsagt lar seg styre via bevisste tanker.

Det er jo tross alt snakk om "automatiske tanker" ved depresjon og angst, og dette er jo ikke tanker på det bevisste plan.

Jeg er litt usikker på hva du mener og finner det derfor vanskelig å ha en formening om dette.

Skiller du her tanker, følelser og affekter? I så fall, hvordan skiller du?

Tanke: "Jeg har lyst til å gjøre noe nytt i dag. Jeg tar meg en tur på kino etter jobben, så slipper jeg å gå rett hjem."

Følelse: Uro, kjedsomhet, ønske om å oppleve noe.

Affekt: ?

''tristet, nedstemthet, verdiløs, meninsløshet, håpløshet, for å nevne noe''

Hvorfor har dette noen betydning i psykiatrien? Dette er da følelser alle opplever.

Ja det er riktig, men vi snakker over tid, der en ikke finner noen grunn til å føle det slik, da blir det et symtom på noe er galt, eller i ubalanse,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...