Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skiller tanker, følelser og effekter, ja. Her er noen greie eksempler:

Når man tenker: "jeg lurer på om jeg skal på kino i dag."

Når man føler: "jeg har en følelse av at naboen er misunnelig på meg."

Når man har affekter: "jeg føler meg nedstemt."

En følelse er kort fortalt en type tanke, mens affekter er mer hvordan man føler seg (i kroppen).

:-)

Hm... Ok. Men i så fall - hva er den praktiske tilnærmingen? Du mener at det eneste av interesse for en psykiater er følelsene og eventuelt håndgripelige konsekvenser, men ikke hva du mener er affekter?

Altså: Psykiateren ønsker å vite at du ikke orker å forlate huset tre uker sammenhengene og at du lenge har følt alle rundt deg er i mot deg. Han/hun er ikke interessert i at du er trist?

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• FGT

14

• BenzoKongen

12

• Glimtipper

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg mener affektene er av betydning, men ikke tankene, og ikke følelsene (altså de to type tankene jeg har nevnt her).

Av andre ting som er av interesse for en terapeut er faktiske forhold om hvordan du fungerer og symptomer du har. Affektene du har kan være et symptom.

''Altså: Psykiateren ønsker å vite at du ikke orker å forlate huset tre uker sammenhengene og at du lenge har følt alle rundt deg er i mot deg. Han/hun er ikke interessert i at du er trist?''

Presist. Alle kan føle seg triste, og det er eksistensielt, og det handler om det tankemessige. Er man derimot såpass nedstemt at man ikke klarer å komme seg opp av senga så har man en effekt, og også et symptom en psykiater er interessert i.

Aaaah. Nå skjønner jeg :) Jeg misforsto deg helt :)

Enig i det.

Jeg skiller tanker, følelser og effekter, ja. Her er noen greie eksempler:

Når man tenker: "jeg lurer på om jeg skal på kino i dag."

Når man føler: "jeg har en følelse av at naboen er misunnelig på meg."

Når man har affekter: "jeg føler meg nedstemt."

En følelse er kort fortalt en type tanke, mens affekter er mer hvordan man føler seg (i kroppen).

Tror jeg begynner å forstå litt nå hvordan du tenker. Altså det er hva du ikke er i stand til, ikke klarer osv, som kan være symtomer på en psykiatrisk lidelse ?

Gjest Kimmie

-Hvor- du mener du føler det er rimelig uinteressant. Hvorfor du føler det er av større interesse. Du føler slik du gjør på grunn av nervesignaler i hjernen.

Trodde det var snakk om hvor vi føler jeg,ikke hvor følelsene stammer fra. Tror følelsene stammer fra egoet,og det ligger vel i sinnet såvidt jeg vet,så da er vi vel ikke så uenige da :)

Savner å prate med deg på MSN. Vi hadde noen artige diskusjoner iblant. :-)

Og jeg er jo en sånn person som liker å diskutere saker av en teoretisk natur, i stedet for ting som har umiddelbar praktisk relevans... :-P

Det savner jeg også :)

Jeg skal prøve å komme på MSN når jeg har litt bedre tid om kveldene.

Annonse

''Altså det er hva du ikke er i stand til, ikke klarer osv, som kan være symtomer på en psykiatrisk lidelse''

Ja, der der handler om funksjonssvikt. Det er tegn på psykiatrisk lidelse. Du har også symptomer. Men jeg hevder at følelser som "jeg er trist", "jeg er ensom", "jeg er tom", og "jeg føler at andre ikke liker meg" dreier seg om eksistensielle problemer (som hører til det å eksistere/leve), og ikke har noen betydning innen psykiatri.

Der tenker jeg litt mer på andre ting, men selvfølgelig det virker på hele livet å være depressiv, eller å være i en depressiv tilstand. Men det er det jeg ville synlige ytre symtomer på noe er galt, som selvfølgelig kan ha me psykiartri å gjøre. Men når NHD sier at psykiatriske lidelser handler i stor grad om følelser, hva tror du han mener da da ?

Gjest Nickløsheletia

''Altså det er hva du ikke er i stand til, ikke klarer osv, som kan være symtomer på en psykiatrisk lidelse''

Ja, der der handler om funksjonssvikt. Det er tegn på psykiatrisk lidelse. Du har også symptomer. Men jeg hevder at følelser som "jeg er trist", "jeg er ensom", "jeg er tom", og "jeg føler at andre ikke liker meg" dreier seg om eksistensielle problemer (som hører til det å eksistere/leve), og ikke har noen betydning innen psykiatri.

''"jeg er ensom", "jeg er tom", og "jeg føler at andre ikke liker meg"''

Men du føler jo slik hele tiden og du har en psykisk psykdom. Du mener altså likevel at psykiatri ikke handler om følelser?

Det du sier, henger jo ikke på greip SMIR.

Gjest Nickløsheletia

Jeg mener affektene er av betydning, men ikke tankene, og ikke følelsene (altså de to type tankene jeg har nevnt her).

Av andre ting som er av interesse for en terapeut er faktiske forhold om hvordan du fungerer og symptomer du har. Affektene du har kan være et symptom.

''Altså: Psykiateren ønsker å vite at du ikke orker å forlate huset tre uker sammenhengene og at du lenge har følt alle rundt deg er i mot deg. Han/hun er ikke interessert i at du er trist?''

Presist. Alle kan føle seg triste, og det er eksistensielt, og det handler om det tankemessige. Er man derimot såpass nedstemt at man ikke klarer å komme seg opp av senga så har man en effekt, og også et symptom en psykiater er interessert i.

''Presist. Alle kan føle seg triste, og det er eksistensielt, og det handler om det tankemessige. Er man derimot såpass nedstemt at man ikke klarer å komme seg opp av senga så har man en effekt, og også et symptom en psykiater er interessert''

Det handler jo likefullt om følelser.

Gjest Hva er en affekt?

Det som sitter i kroppen, uten å henge sammen med det tankemessige, det er nettopp affekter! Det er ikke følelser - som er noe kognitivt.

Hvordan kan du skille slik mellom affekter og følelser? Jeg tror du tar feil.

Jeg tror du bør lese litt hvordan man definerer de ulike begrepene i psykiatrien. Det går heller ikke an å si at noe er kognitivt og noe er rent følelsesmessig, og at noe annet igjen er rent følelsesmessig, at noe er kjemisk og noe er et mønster. Alt henger sammen.

Jeg har ikke lest den definisjonen du snakker om i forhold til filosofi.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...