Gjest nannylee Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 hei! jeg er ei jente på 28 år, som har vært av p piller i 1 år. Startet med p piller i en alder av 17, og har stort sett gått på det frem til for 1 år siden. Jeg og min samboer ønsker nå å få et barn. Siden jeg sluttet har jeg opplevd mye sterkere smerter og ubehag i opp til 10 dager før mens, den er heller ikke så jevn lenger, og kan noen ganger utsettes nøyaktig 1 uke. Jeg sliter veldig med PMS, og synes det er vanskelig å finne ut når jeg har eggløsning. Da eggløsningstester ikke viser positiv i det hele tatt. Denne testingen har blitt tatt rundt 14 dager etter stratet mens, på ettermiddag/ kveld. Jeg har vært hos gyn, som sier det ser bra ut men at livmor er i "dvale", med litt tynn slimhinne. De siste tre mnd har jeg hatt økning i pre menstruelle ubehag, ømmere pupper, kvalme, større blødninger og svimmelhet. Kan dette være et tegn på at systemet begynner å våkne? Hver måned for meg blir bare mer og mer preget av PMS symptomer, og dette påvirker min hverdag veldig. Jeg har vært gravid 1 gang tidligere som ikke ble fullført så jeg kunne bli gravid før. Jeg kjenner ikke igjen kroppen min og er litt bekymret! hilsen bekymret. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331673-tiden-etter-avsluttet-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Hvis du har regelmessige menstruasjoner (25-35 dagers fra 1. til 1.dag ) så trenger du ikke bruke eggløsningstester, da kan du regne med at du har normale eggløsninger. Hvis menstruasjonen blir forsinket noen dager, kan det være en meget tidlig abort, det skjer oftere enn man før regnet med. Det at du har PMS tyder med stor sannsynlighet på at du har eggløsning. Jeg vet ikke på hvilken dag i syklus at livmorslimhinnen er målt, men at livmoren er i dvale, lyder litt rart, den pleier raskt å reagere på hormonstimulasjon. Jeg foreslår at du henvises til senter for barnløshet for videre utredning. Det at du har så sterke smerter før menstruasjon kan være tegn på tilstanden endometriose, en godartet tilstand som kan redusere fruktbarheten. Det kan bare påvises ved laparoskopi, kigghullsoperasjon, i narkose. Laparoskopi brukes i mange tilfeller ved utredning av barnløshet, også for så sjekke om egglederne er åpne. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt. Husk også å spise folat 400 mikrogram. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331673-tiden-etter-avsluttet-p-piller/#findComment-2778086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.