Gå til innhold

har det betydning om man er bip1 eller 2?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen

Jeg er bipolar 2, sansynlig rapid cycle-variant. Etter at jeg fikk Litium har jeg nesten ikke hatt noen hypomane eller depressive episoder.

Har det stor betydning å finne ut om man er bipolar 1 eller2? For medisinen må vel tipasses hver enkelt likevel?

hva tenker du om det NHD?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331739-har-det-betydning-om-man-er-bip1-eller-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipolara1

Så heldig du er som har god virkning av Litium. Jeg mistet min hypomaniske siden, men ble kjempe deprimert..

Jeg vet iallefall at slik skal det ikke være.

Jeg tror at all medisin uansett må tilspassers fra person til person. Så om man har bipolar 1 eller 2 så må det tilpasses.

Gjest rapid cycccle

Det er viktig å skille mellom 1 og 2 fordi ved bipolar 1 må en behandle maniene også, da de i motsetning til hypomanier som kan være en fordel for personen, har store ødeleggende konsekvenser...

noe en ikke nødvendigvis behøver ved bipolar 2. Der kan det rekke med lamictal f.eks og er ikke så stor fare ved bruk av ssri i tillegg.

Slik jeg har forstått det.

Gjest bipolarinnen

Det er viktig å skille mellom 1 og 2 fordi ved bipolar 1 må en behandle maniene også, da de i motsetning til hypomanier som kan være en fordel for personen, har store ødeleggende konsekvenser...

noe en ikke nødvendigvis behøver ved bipolar 2. Der kan det rekke med lamictal f.eks og er ikke så stor fare ved bruk av ssri i tillegg.

Slik jeg har forstått det.

Men slik jeg har forstått det så kan det i mange tilfeller være vanskelig å skille mellom bip 1 og 2, fordi de er er i et grenseområdet. Er det da vesentlig å vite akkurat hvilken diagnose de har?

Gjest rapid cycccle

Men slik jeg har forstått det så kan det i mange tilfeller være vanskelig å skille mellom bip 1 og 2, fordi de er er i et grenseområdet. Er det da vesentlig å vite akkurat hvilken diagnose de har?

sikkert ikke, men er det en soleklar bipolar 1 med ødeleggende manier så er det jo kjempeviktig :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...