Gjest har fått paranoid pf Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Jeg har fått denne diagnosen etter først å ha fått unnvikende pf. Det er sikkert riktig, men jeg trenger en bekreftelse. Jeg blir ofte utrygg på mennesker som jeg ikke kan "lese", mao jeg forstår ikke kroppspråket eller humoren deres og det kan gjøre meg veldig utrygg. Men det er ikke nødvendigvis sånn at jeg tenker at de vil meg vondt eller er fiendtlig innstilt, jeg føler bare at dette mennesket klarer jeg ikke å samarbeide med fordi jeg ikke forstår vedkommende. Spesielt mennesker som har veldig mange nonverbale signaler kan jeg ha problemer med, det er lettere med mennesker som sier ting rett ut. Er det da riktig at jeg har en paranoid pf? innebærer det at man har en generell utrygghet uten noen spesiell grunn? 0 Siter
Gjest kriterier Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Det er noe vanskelig å bekrefte eller avkrefte en diagnose på et slikt forum. Jeg antar at denne dignosen ikke er synset frem av en behandler, men at du oppfyller kriteriene som er lagt for å få diagnosen? 0 Siter
Gjest har fått paranoid pf Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Det er noe vanskelig å bekrefte eller avkrefte en diagnose på et slikt forum. Jeg antar at denne dignosen ikke er synset frem av en behandler, men at du oppfyller kriteriene som er lagt for å få diagnosen? og derfor lurer jeg på om det er et kriterium at jeg tenker at andre virkelig vil meg vondt , eller om det ikke har noen betydning. 0 Siter
Gjest Corn flakes Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Synes det du beskriver minne om Asperger syndrom. Har ei datter som har det slik. 0 Siter
Gjest har fått paranoid pf Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Synes det du beskriver minne om Asperger syndrom. Har ei datter som har det slik. Jeg har nok ikke AS, har vært igjennom en nevropsykologisk utredning, men jeg sliter visuelt. Det kan nok være grunnen til at jeg ofte har vansker med å "lese" folk, hvis de har mange nonverbale signaler. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juli 2009 Skrevet 16. juli 2009 Dette er paranoid pf: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=1494935 Jeg kjenner deg ikke godt nok til å si om du har det. Ut fra ditt korte innlegg har du det ikke. 0 Siter
FGT Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 Synes det du beskriver minne om Asperger syndrom. Har ei datter som har det slik. Hvor gammel er henne da ? 0 Siter
FGT Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 Har AS, men kjenner ikke igjen dette for min del, men jeg har hørt at noen med AS har problemer med dette. Nå snakker jeg om voksne som har AS. 0 Siter
FGT Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 10 Ja de trekkene du kjenner hos din datter, som trødstifteren nevnte, er det en vanligvig leser om hos AS. Men jeg som fikk diagnosen i voksen alder har ikk klart å forbinde dette med meg. Kanskje disse trekkene er mest tydlige hos barn ? Jeg har alltid holdt på med humor og mener jeg har stor selvironi og sånne ting, men de som har AS er jo så forskjellige, både når det gjelder evner og personlighet at en nesten ikke tro det var sant. Men noen felles særtrekk må det jo finnes. Har ikke snakket med noe andre voksne med AS enda, siden det er bare noen få mnd. sieden jeg fikk diagnosen etter en gundig utredning. Kjenner du noen voksne som har det ? Jeg er en mann på 59 år. 0 Siter
Gjest fått paranoid pf Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 Dette er paranoid pf: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=1494935 Jeg kjenner deg ikke godt nok til å si om du har det. Ut fra ditt korte innlegg har du det ikke. Men holder det at man har en generell utrygghet i seg? Har hatt en veldig utrygg barndom, med en far som var veldig dominerende og sint. Det føler jeg plager meg i dag, og jeg blir lett nervøs for mennesker som kan skifte humør brått, eller er veldig brå i bevegelsene. Har det betydning for diagnosen om jeg tror at folk vil meg vondt, eller om jeg innser selv at mine følelser ikke nødvendigvis er sannheten? Det er ikke sånn at jeg absolutt ikke vil ha diagnosen, jeg vil bare forstå hvorfor jeg har fått den. 0 Siter
Gjest Corn flakes Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 Ja de trekkene du kjenner hos din datter, som trødstifteren nevnte, er det en vanligvig leser om hos AS. Men jeg som fikk diagnosen i voksen alder har ikk klart å forbinde dette med meg. Kanskje disse trekkene er mest tydlige hos barn ? Jeg har alltid holdt på med humor og mener jeg har stor selvironi og sånne ting, men de som har AS er jo så forskjellige, både når det gjelder evner og personlighet at en nesten ikke tro det var sant. Men noen felles særtrekk må det jo finnes. Har ikke snakket med noe andre voksne med AS enda, siden det er bare noen få mnd. sieden jeg fikk diagnosen etter en gundig utredning. Kjenner du noen voksne som har det ? Jeg er en mann på 59 år. Nei, dessverre kjenne jeg ingen voksne med AS. Dattera mi på 10 fikk AS-diagnose etter grundig utrendning på ....... autismesenter. Hun har mye humor og kan til og med vise omsorg og empati ovenfor andre. Så du har rett i at mennesker med AS (og sikkert andre diagnoser) kan være veldig forskjellige. Det er jo utrolig mage måter å sette sammen diagnosekriteriene på. La oss si at det for en lidelse/diagnose f.eks. er 14 kriterier, men hvorav bare 7 må være oppfylt for å få diagnosen. Da er det veldig mange kombinasjonsmuligheter! :-) Men hvis de du har vært i kontakt med mener de har utredet deg ferdig og har gitt deg rett diagnose, så har du to valg: 1) Tro dem og stole på at de er kommet fram til riktig diagnose, eller 2) Tvile på den diagnosen du har fått, og søke om ny utredning et annet sted. Håper du finner ut av det! Lykke til! :-) 0 Siter
Gjest Corn flakes Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 Ja de trekkene du kjenner hos din datter, som trødstifteren nevnte, er det en vanligvig leser om hos AS. Men jeg som fikk diagnosen i voksen alder har ikk klart å forbinde dette med meg. Kanskje disse trekkene er mest tydlige hos barn ? Jeg har alltid holdt på med humor og mener jeg har stor selvironi og sånne ting, men de som har AS er jo så forskjellige, både når det gjelder evner og personlighet at en nesten ikke tro det var sant. Men noen felles særtrekk må det jo finnes. Har ikke snakket med noe andre voksne med AS enda, siden det er bare noen få mnd. sieden jeg fikk diagnosen etter en gundig utredning. Kjenner du noen voksne som har det ? Jeg er en mann på 59 år. Hei FGT! Bare se bort fra de siste avsnittene i forrige svar fra meg til deg. Jeg forvekslet deg et øyeblikk med trådstarter. Beklager det! :-) 0 Siter
FGT Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 Hei FGT! Bare se bort fra de siste avsnittene i forrige svar fra meg til deg. Jeg forvekslet deg et øyeblikk med trådstarter. Beklager det! :-) Forsto det, bare hyggelig, men det er sant som du sier, en må til en hvis grad forstå at dette gjelder meg nor en får en slik diagnose, og de nærmeste må også kunne se det. 0 Siter
Gjest har fått paranoid pf Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 Nei, dessverre kjenne jeg ingen voksne med AS. Dattera mi på 10 fikk AS-diagnose etter grundig utrendning på ....... autismesenter. Hun har mye humor og kan til og med vise omsorg og empati ovenfor andre. Så du har rett i at mennesker med AS (og sikkert andre diagnoser) kan være veldig forskjellige. Det er jo utrolig mage måter å sette sammen diagnosekriteriene på. La oss si at det for en lidelse/diagnose f.eks. er 14 kriterier, men hvorav bare 7 må være oppfylt for å få diagnosen. Da er det veldig mange kombinasjonsmuligheter! :-) Men hvis de du har vært i kontakt med mener de har utredet deg ferdig og har gitt deg rett diagnose, så har du to valg: 1) Tro dem og stole på at de er kommet fram til riktig diagnose, eller 2) Tvile på den diagnosen du har fått, og søke om ny utredning et annet sted. Håper du finner ut av det! Lykke til! :-) ''Det er jo utrolig mage måter å sette sammen diagnosekriteriene på. La oss si at det for en lidelse/diagnose f.eks. er 14 kriterier, men hvorav bare 7 må være oppfylt for å få diagnosen. Da er det veldig mange kombinasjonsmuligheter! :-)'' Så da kan det tenkes at to personer kan ha fått samme AS-diagnose men ikke har et eneste kriterie til felle? 0 Siter
FGT Skrevet 17. juli 2009 Skrevet 17. juli 2009 ''Det er jo utrolig mage måter å sette sammen diagnosekriteriene på. La oss si at det for en lidelse/diagnose f.eks. er 14 kriterier, men hvorav bare 7 må være oppfylt for å få diagnosen. Da er det veldig mange kombinasjonsmuligheter! :-)'' Så da kan det tenkes at to personer kan ha fått samme AS-diagnose men ikke har et eneste kriterie til felle? I teorien så skulle det nesten være mulig, siden du ikke skal oppfylle alle kriterier. Men under en utredning, så er det så mange andre ting. Først trodde det at jeg hadde en personlighetsforstyrrelse, men det var ikke noen som skilte seg tydelig ut på meg. Derfor fikk jeg først diagnosen, blandet personlighetsforstyrrelse, som jeg måtte ha fra barndommen trodde de. Men da jeg prøvde å overbevise dem at jeg ikke gikk å bar på triste minner, eller andre plager derfra, ( for det skulle jeg liksom ha god grunn til under de forholdene jeg vokste opp under ) så kunne det virke om jeg var litt sosiopatisk, men det stemte ikke heller, så da kom AS inn i bildet, for en person med AS er ikke så påvirkelig fra negative omgivelser i hjemmet, de holder på med sitt. Så en utredning består også av å eliminere diagnoser også, som ikke fyller kriterier. 0 Siter
Gjest Corn flakes Skrevet 18. juli 2009 Skrevet 18. juli 2009 ''Det er jo utrolig mage måter å sette sammen diagnosekriteriene på. La oss si at det for en lidelse/diagnose f.eks. er 14 kriterier, men hvorav bare 7 må være oppfylt for å få diagnosen. Da er det veldig mange kombinasjonsmuligheter! :-)'' Så da kan det tenkes at to personer kan ha fått samme AS-diagnose men ikke har et eneste kriterie til felle? Aner ikke jeg, jeg er ingen ekspert! Og jeg husker heller ikke hvor mange kriterier (sammenlagt) en må ha for å oppfylle diagnosen AS. Derfor skrev jeg "La oss si..." og brukte ordet "f.eks." :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.