Gå til innhold

Sliter med rastløshet, fobier, angst, søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest Anno 62

En bekjent av meg har store problemer med å tilpasse døgnrytme til normale tider. Personen sover stort sett om dagen/ettermiddag etter jobb, og er lys våken om natten og greier rett og slet ikke å sove. Dette har nok foregått over flere tiår, men personen er i dagjobb i ukedagene, så vedkommende er svært sliten og uopplagt om ettermiddagen. Vedkommende har også problemer med angst/fobier mot å presentere seg for ukjente mennesker. I sammenheng med presentasjonsrunder der det er en rekke ukjente personer, som f.eks har høyere uttanning, større erfaring, ansenitet, innen et bestemt fag, og som er flinke til å presentere seg selv med navn, yrke og interesser, må derimot den det gjelder bare reise seg å gå når det nærmer seg vedkommendes tur. Svette som renner nedover pannen, klamme hender, og hjertebank er typiske symptomer under slike forhold. Vedkommende har vist tendenser til å ha problemer med å forholde seg autoriteter. Vedkommende er en i stor grad følelsesstyrt person, snill og gavmild, og spesiellt viktig er det å snakke om ALT - uansett hvor ubehagelig tema det er. Som barn og undom var vedkommende svært rastløs, energisk. Høyt temperament. Som småbarn opp til 6 -7 års alderen var alltid en kroppsdel, alt i fra hodet, armene, bena konstant i bevegelse som om vedkommende ventet utoldmodig på noe - som om vedkommende måtte veldig på do, men det er opptatt. Som ungom kunne vedkommende ta løpeturer - kilometervis med rett og slett beinflyging uten å føle tretthet. I dag er vedkommende i midten av 40 åra. Vedkommende jobber som lærer i den videregående skolen der det går veldig bra. For til tross for presentasjonsvansker - kanskje heller prestasjonsangst, har vedkommende null problemer med å stå foran en klasse og undervise. Vedkommende er flink til å snakke, er klok og reflektert, følger godt med i media, engasjerer seg i stor grad på det menneskelige plan, men også politisk. Jeg tror vedkommende i lang tid har blitt misforstått da det har sett ut som om det har vært fritt spillerom for pengebruk, fritid, og alenetid som om det skulle vært ren egoisme - til tross for familie og barn. Jeg håper, og egentlig vet, at det er en annen grunn til vedkommendes problemer enn egoisme og selvopptatthet, og tror det er noe annet som kan gi forklaring på dette, og som kan behandles på riktig måte. Jeg vet at vedkommende i årevis har kontaktet leger for å få hjelp, men jeg tror at det letes på feil plass, med feil kvalifiserte personer, siden problemene har vedvart så og si hele livet. Jeg vet også at vedkommende inntil flere ganger har forsøkt å ta sitt eget liv. Hva kan alt dette komme av? Kan det stilles en diagnose? Er det flere som har de samme eller lignende problemer?

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...