Gå til innhold

NHD Håper du kan svare meg....igjen :)

Anbefalte innlegg

Gjest Tula 72

Nå føler jeg at jeg maser fælt på deg ;) Men det hjelper veldig å få høre din mening som psykiater. Er meg og disse bivirkningen på cipramil igjen da.... Som jeg skrev før så synst jeg bivirkningene ble uutholdelige når jeg økte dosen til 10 mg. Onsdag var en veldig dårlig dag med kvalme og humørmessig så var jeg så langt ned i kjelleren som jeg kunne komme. Det resulterte i at jeg ikke orket å ta medisinen den dagen, torsdagen var en langt bedre dag. Humøret var bedre og ingen kvalme. Tok en halv tablett igjen i går (5 mg.) og i dag er humøret på bånn igjen, kvalme og diare. Nå vurderer jeg å slutte for å se om det kan hjelpe. Var litt i tvil om jeg skulle begynne på de i utgangspunktet for jeg var begynte å føle meg bedre litt etter litt. Fikk de i utgangspunktet pga. angst, men den er borte nå. Tror du det kan være lurt å prøve å slutte en periode for å se om det går bedre da? Tenkte jeg skulle prøve å la være å ta i dag for å se hvordan humøret er i morgen da..... Begynner å bli fryktelig sliten av dette nå for jeg har nesten ikke spist eller sovet på en mnd. Begynte først på cipralex, men fikk en bivrkning som ikke gav seg så derfor sluttet jeg og fikk cipramil. Håper du har noen gode råd til meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331767-nhd-h%C3%A5per-du-kan-svare-megigjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tula 72

Jeg tar en liten dose 20 mg. cipramil mot dystymi, noe jeg har gjort i ca i 11 år, men kjenner ingen bi virkning. Hva er det du lider av ? Muligens at du ikke trenger AD, men jeg vet ikke.

Denne gangen fikk jeg de i utgangspunktet for angst, har brukt de for noen år siden mot angst og depresjon, og da hjalp de jo... Husker ikke så mye fra sist gang, men da var jeg lengre nede når jeg begynte på de. Men nå er jo angsten borte og jeg var jo så smått begynt å sove litt bedre og føle meg litt bedre før jeg begynte på de.

Denne gangen fikk jeg de i utgangspunktet for angst, har brukt de for noen år siden mot angst og depresjon, og da hjalp de jo... Husker ikke så mye fra sist gang, men da var jeg lengre nede når jeg begynte på de. Men nå er jo angsten borte og jeg var jo så smått begynt å sove litt bedre og føle meg litt bedre før jeg begynte på de.

Hvorfor begynte du da med de, ( Cipramil ) ?

Fordi jeg ikke følte meg på topp igjen og var redd for tilbakefall...og fordi de hjalp meg sist gang så jeg hadde stor tro på de. Men husker ikke at det var så jævlig, men det var det nok sist gang og.

Du var ikke på topp sier du, men begynte du føle deg nedstemt, som varte over en tid da ?

Annonse

Du var ikke på topp sier du, men begynte du føle deg nedstemt, som varte over en tid da ?

Tengte også på at det vil alltid vil være noen få bi virkninger for de fleste som begynner mede AD, men av den lille dosen du tar, samtidig hvis du nå kanskje tatt de i flere uker, så vet "jeg" ikke noe mer ut fra de opplysningene du har kommet med her. Håper nhd kan hjepe deg mer en jeg ?

Gjest Tula 72

Tengte også på at det vil alltid vil være noen få bi virkninger for de fleste som begynner mede AD, men av den lille dosen du tar, samtidig hvis du nå kanskje tatt de i flere uker, så vet "jeg" ikke noe mer ut fra de opplysningene du har kommet med her. Håper nhd kan hjepe deg mer en jeg ?

Over tid nei...jeg gikk til legen pga. angst som ikke ville slippe taket. Fikk dobbeltime, men eneste legen gjorde var å skrive ut cipralex til meg. Den funket egentlig veldig bra den, de verste bivirkningene gav seg etter første uken, men dessverre var det en som ikke gav seg så jeg fikk beskjed om å slutte på de. Men angsten kom seg og da. Hadde noen dager med "dette holder jeg ikke ut lenger følelse" før jeg begynte å føle at ting gikk noenlunde greit igjen. Men som sagt så følte jeg meg ikke helt på top igjen, var ingenting som fristet og jeg var veldig tiltaksløs. Men nå sitter jeg igjen og angrer på at jeg begynte. Tror jeg burde prøvd litt lenger uten.

Over tid nei...jeg gikk til legen pga. angst som ikke ville slippe taket. Fikk dobbeltime, men eneste legen gjorde var å skrive ut cipralex til meg. Den funket egentlig veldig bra den, de verste bivirkningene gav seg etter første uken, men dessverre var det en som ikke gav seg så jeg fikk beskjed om å slutte på de. Men angsten kom seg og da. Hadde noen dager med "dette holder jeg ikke ut lenger følelse" før jeg begynte å føle at ting gikk noenlunde greit igjen. Men som sagt så følte jeg meg ikke helt på top igjen, var ingenting som fristet og jeg var veldig tiltaksløs. Men nå sitter jeg igjen og angrer på at jeg begynte. Tror jeg burde prøvd litt lenger uten.

Dette ble litt komplisert. I tråden du startet med skriver du blant annet :

"Begynte først på cipralex, men fikk en bivirkning som ikke gav seg så derfor sluttet jeg og fikk cipramil "

Så skriver du i ditt siste innlegg om Cipralex at :

Den funket egentlig veldig bra den, de verste bivirkningene gav seg etter første uken, men dessverre var det en som ikke gav seg så jeg fikk beskjed om å slutte på de"

Kanskje det er snakk om to tidspunkter her ?

Dette ble litt vanskelig å forstå. Du skriver i trådstarten :

"Begynte først på cipralex, men fikk en bivrkning som ikke gav seg så derfor sluttet jeg og fikk cipramil "

Men i ditt siste innlegg så sier du :

"Begynte først på cipralex, men fikk en bivirkning som ikke gav seg så derfor sluttet jeg og fikk cipramil "

Den funket egentlig veldig bra den, de verste bivirkningene gav seg etter første uken, men dessverre var det en som ikke gav seg så jeg fikk beskjed om å slutte på de"

"Begynte først på cipralex, men fikk en bivrkning som ikke gav seg så derfor sluttet jeg og fikk cipramil "

Beklager, det hvis litt dobbelt på slutten av forrige innlegget mitt

Gjest Tula 72

Hehe...var ikke meningen å forvirre. Dette er samme gangen. Fikk først cipralex. Hadde skikkelige bivirkninger de første 6 - 7 dagene, men så begynte det å avta. Men ene bivirkningen var skjelvinger, og de var store så jeg fikk beskjed av legen om å slutte på de. Husker ikke hvor lenge jeg hadde brukt de når jeg fikk beskjed om det, men ikke så veldig mye lenger etter at de andre bivirkningene gav seg. Kan tenke meg at det tok vel en uke eller noe før jeg følte at ting begynte å bli litt bedre etter jeg sluttet. Jeg tenkte nå at jeg klarer en uke med bivirkningene på cipramilen og, men det virker som om den virker tregere enn cipralexen gjorde. Fikk ikke opp det siste du lurte på, men håper det ikke er fullt så forvirrende nå.

Gjest tjing

Det kan være at du tolererer Cipralex/Cipramil dårlig. Det hender man må prøve litt forskjellige medikamenter før man finner det som fungerer optimalt. Jeg hadde sluttet, tatt en pause fra medisinene og heller forsøkt et annet preparat hvis ting blir uholdbart uten.

Hehe...var ikke meningen å forvirre. Dette er samme gangen. Fikk først cipralex. Hadde skikkelige bivirkninger de første 6 - 7 dagene, men så begynte det å avta. Men ene bivirkningen var skjelvinger, og de var store så jeg fikk beskjed av legen om å slutte på de. Husker ikke hvor lenge jeg hadde brukt de når jeg fikk beskjed om det, men ikke så veldig mye lenger etter at de andre bivirkningene gav seg. Kan tenke meg at det tok vel en uke eller noe før jeg følte at ting begynte å bli litt bedre etter jeg sluttet. Jeg tenkte nå at jeg klarer en uke med bivirkningene på cipramilen og, men det virker som om den virker tregere enn cipralexen gjorde. Fikk ikke opp det siste du lurte på, men håper det ikke er fullt så forvirrende nå.

Ja jeg forstår tror jeg. Jeg kan kutte ut medesiner en dag, to dager, ja opp til fem dager før jeg begynner å føle meg litt mer stresset, spessielt i magen og litt tungre i hodet, altså 20 mg. Det kan virke som om det har gått mer i blodet på meg med tiden, for å si det slik. Som du skjønner, så har jeg lurt mange ganger om jeg kan klare meg uten medisiner, og en stund lurte jeg på om jeg tok for lite, men når jeg øket til 40 mg. så merket jeg ikke noe forbedring i følelseliver etter en mnd. tid, men ikke så mange bi virkninger heller, merkelig nok. Hvor mange dager har du hatt bi virkninger på Cipramilen nå med 5-10 mg ?

Annonse

Det kan være at du tolererer Cipralex/Cipramil dårlig. Det hender man må prøve litt forskjellige medikamenter før man finner det som fungerer optimalt. Jeg hadde sluttet, tatt en pause fra medisinene og heller forsøkt et annet preparat hvis ting blir uholdbart uten.

Ja riktig, men det er det som kan være vanskelig, den følelsen om det i heletatt kan hjelpe, siden hun opplever bi vikning med det ene og det andre. Cipralex er vel noe av det beste en har for tiden, selv om ikke det passer for alle ?

Gjest tjing

Ja riktig, men det er det som kan være vanskelig, den følelsen om det i heletatt kan hjelpe, siden hun opplever bi vikning med det ene og det andre. Cipralex er vel noe av det beste en har for tiden, selv om ikke det passer for alle ?

Cipralex er kanskje det mest brukte her til lands, men om det er det beste kan ikke jeg uttale meg om. Tåler man det ikke må man ta konsekvensen av det eller plages. Og det er ikke tvil om at trådstarter plages av bivirkninger. Så er det opp til vedkommende å enten stå i det (se om det forsvinner) eller prøve uten og se om det er lettere å holde ut.

Gjest Tula 72

Ja jeg forstår tror jeg. Jeg kan kutte ut medesiner en dag, to dager, ja opp til fem dager før jeg begynner å føle meg litt mer stresset, spessielt i magen og litt tungre i hodet, altså 20 mg. Det kan virke som om det har gått mer i blodet på meg med tiden, for å si det slik. Som du skjønner, så har jeg lurt mange ganger om jeg kan klare meg uten medisiner, og en stund lurte jeg på om jeg tok for lite, men når jeg øket til 40 mg. så merket jeg ikke noe forbedring i følelseliver etter en mnd. tid, men ikke så mange bi virkninger heller, merkelig nok. Hvor mange dager har du hatt bi virkninger på Cipramilen nå med 5-10 mg ?

Jeg begynte på de forrige tirsdag, merket fint lite da, men kjente litt på søndagen. Da fikk jeg en svak sviende følelse i kroppen og det har jeg hatt før så det vet jeg er en bivirkning. Økte til 10 mg. på mandag, men nå tar jeg jo bare 5 mg. igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...