Gå til innhold

Hva vil det si å stole på andre?

Anbefalte innlegg

Gjest forever client

Jeg driver og svarer på en sånn Scid-skjema, og jeg lurer på om jeg har forstått spørsmålet helt riktig. Det er et eller flere spørsmål som går på å stole på andre. Jeg har svart at jeg ikke kan stole på de fleste, men jeg tolker kanskje spørsmålet litt anderledes.

At jeg låser sykkelen min når jeg skal inn et sted er vel fordi jeg ikke kan stole på folk eller går det inn under sunn fornuft?

Dessuten føler jeg at jeg ikke kan stole på folk når det gjelder pålitelighet. jeg er veldig pålitelig selv, kommer alltid til riktig tid og gjør det jeg skal gjøre. Men jeg opplever at folk godt kan komme på et annet tidspunkt og glemme arbeidsoppgavene de skal gjøre. Om jeg ber en person ringe meg, så kan jeg ikke stole på at hun faktisk kommer til å gjøre det. Hvis hun ikke gjør det så har hun sannsynligvis glemt det. Jeg synes jeg opplever slike ting hele tiden både privat og i arbeidslivet og jeg synes ikke at jeg kan stole på de fleste når det gjelder pålitelighet. Jeg tror ikke folk gjør dette av vond vilje, men de tar det antakelig ikke så seriøst som meg og det er veldig frustrerende.

Men på den andre siden så kan jeg stole på at de fleste menneskene jeg kjenner ville hjelpe meg dersom jeg var i en stor krise, at dersom jeg holdt på å dø så ville de kommet umiddelbart og ikke drøyet 30 minutter.

Er dette en ok tolkning av spørsmålet om å stole på andre, eller er jeg helt på viddene nå? har fått diagnosen paranoid pf

Fortsetter under...

Syntes du høres ganske normal ut. For min del så ser jeg også dette på to måter og den første er : Folk glemmer, manglene evne som de selv ikke var klar over, begrensinger, sykdom, altså ikke motivet, ikke viljen egentlig heller.. Den andre grunnen er : De som mer vil utnytte, eller betra andre, eller få ting gratis når de har muligheten til det,som tilfeldige tyver som du nevner osv. Det syklige her må vel være når en gjør de fleste til mistenksome, slik at en ikke kan stole på dem av en eller annen grunn. Det er bare slik jeg ser det og ikke en psykiatrisk modell for dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...