Gjest når man har sterilisert seg.... Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Hei - jeg er en kvinne som fyller 38 år om snaut to måneder. Er gift med en mann på snart 42. Vi har to barn på snart 7 og 8,5 år. Etter at barn nr. 2 var født steriliserte jeg meg. Jeg hadde gode grunner for det da. Men nå som årene går så har mannen min og jeg snakket om vi kanskje skulle hatt et barn (eller to?) til. Grunnen er at det hadde vært kjekt med en større familie. Både for oss og for de barna vi allerede har. Vi har ikke bestemt oss om vi ønsker det i det hele tatt for vi regner vel egentlig med at det ikke går siden jeg er sterilisert. Men vi ønsker å utrede muligheten. Vi er også vel etablerte, fått betalt ned mye gjeld og er i gode stabile jobber. Er ikke så ambisiøs som jeg var før mye på grunn av at økonomien har blitt mye bedre. Jeg er litt lei av en ansvarsfull og stressende jobb og kunne tenkt med deltidsjobb etter en eventuell ny permisjon. (Hva er vitsen med å stresse seg ihel liksom?). Selvfølgelig kan jeg skifte jobb uten å få flere barn - men vi har lyst til å sjekke ut hva som er mulig. Jeg regner med at vi må igang med privat prøverør. Er det lang ventetid på dette? Finnes det i Norge eller må vi til utlandet? Kan man få satt inn to egg - eller bør vi ikke det? (Gjør ikke noe om vi får tvillinger). Pris? Hvor stor sjangs er det for å at det skal gå bra? Jeg ble veldig lett gravid de 2 gangene vi forsøkte. Så litt om bakgrunnen for at jeg steriliserte meg siden det kanskje har noe å si for om vi bør forsøke prøverør. Jeg hadde bekkenløsning i begge svangerskap og hadde problemer etterpå med bekkenløsning. Etter 2 svangerskap fant jeg imidlertid en god fotsoneterapeut som gjorde meg noenlunde bra igjen. Men jeg måtte gå lenge og over flere omganger. Blir jeg gravid så vil jeg gå til henne for å forebygge. (Hun behandler gravide men på trygge "punkter".) Under fødsel nr en tror jeg jeg brakk eller gjorde noe med halebeinet. Det var vondt i halebeinet både å gå og sitte. Fødselen satte i gang av seg selv 4 dg etter termin og gikk raskt og greit fram til hun satt fast. Hun måtte til slutt tas med sugekopp. I det svangerskapet fikk jeg bekkenløsning i ca uke 12. I symfysen - det var plutselig som om jeg ikke kunne gå - helt merkelig. Men smertene varierte veldig etter hva jeg gjorde. Det hjalp IKKE med trening ihvertfall. Jeg har alltid vært i god form og trent ellers (og nå også). Under andre fødsel ble jeg veldig skadet. Det som skjedde var at jeg gikk 2 uker over tiden og måtte settes igang. Gikk da på krykker da bekkenløsningen var veldig ille. Jordmor anbefalte epidural pga bekkenløsningen. Vi skulle se det an. Det hjalp ikke å ta vannet så kl 11.00 ble det satt drypp. Riene begynte innen en halvtime og det ble raskt alvor. Kl 12.30 kom de som skulle sette epidural og jeg merket virkning ca 12.50. Da var det bare to rier til pressriene begynte. Jenta ble født 13.40. Etterpå skulle de flytte meg over i en annen seng. Da de tok tak i den ene foten og løftet den til høyre så føltes det som om jeg skulle revne i to. Det gjorde helt forferdelig vondt i symfysen. Et eller annet hadde skjedd men jeg fikk ingen forklaring, og ingen røngten. Jeg var på sykehuset en liten uke uten at noen lege så på meg (annet enn å utelukke at det var epiduralen som hadde gjort det). Jeg kunne etter hvert komme meg ned på gulvet hvis jeg gjorde alle bevegelser med parallelle bein. Tok lang tid. Så kunne jeg komme meg fram med en gå stol. Etter et par uker kunne jeg bruke krykker og noen måneder senere kunne jeg gå. Men det var fortsatt vondt. Så fikk jeg røngten etter 5 mnd. Den viste en ruglete overflate i symfysen, og at beina der framme ikke møttes jevnt. Det så ut som om det manglet en beinsplint så det som har skjedd sa de - er antageligvis at det har falt av en beinsplint. På bakgrunn av disse to fødslene skulle man kanskje tro at jeg har smalt bekken? Er slank og ganske smal over rumpa. 1,63 cm høy. Men ikke supertynn. Overkroppen er større enn underkroppen så jeg ser nok ikke så tynn ut som jeg er. Det jeg også har tenkt er at halebenet ikke står i rett stilling etter fødsel nr 1 så kanskje det har gjort at passasjen var blitt smalere? Men det var litt rart at smertene kom først da de skulle flytte meg - men det var kanskje epiduralen som virket? Jente nr 2 har også vært veldig krevende å ha med å gjøre - alt dette samt at jeg ikke tåler så godt prevansjon gjorde at jeg steriliserte meg da jeg fikk igjen menstruasjonen etter et lite år. Var helt sikker på at vi ikke skulle ha flere barn. Det at jeg ikke tåler så godt prevansjon er jo også et poeng når vi skal tenke på prøverør. Jeg forsøkte ppiller Trinodiol (?) i et halvt år. Hadde småblødninger, ble kvalm, veldig sur (ikke minst) og deprimert rett og slett. Kvalmen gjorde at jeg kastet opp og da kunne jeg jo ikke stole på prevansjonen. Så jeg sluttet med dem (dette var mange år før vi prøvde å bli gravide). Jeg har også forsøkt å ta primolut for å utsette menstruasjonen en gang da vi skulle på ferie - opplevde bivirkninger som en veldig kraftig PMS, oppblåst mage og veldig humørsyk. (Så den ferien ble ikke så veldig vellykket.) Ellers har vi bare brukt "hopp av" metoden som prevansjon og den har jo fungert bra. Men som sagt så ble vi allikevel gravide på første seriøse forsøk. Dvs vi hadde vel halveis forsøkt et par mnd tidligere men da vi brukte eggløsningstest så gikk det med en gang. 2 gangen jeg ble gravid var det bare halveis planlagt - jeg hadde bare hatt en menstruasjon etter første fødsel, så det gikk jo veldig fort. Første datter fikk streptokokk B infeksjon og var veldig alvorlig syk. (hun har mangel på IgA så det kan være en årsak til at hun ble så syk). Men jeg er uansett bærer av denne bakterien. Det jeg har tenkt er at hvis jeg skal gjennomføre en graviditet til så kommer jeg til å ønske keisersnitt. På bakgrunn av det jeg har fortalt - tror du jeg ville fått det? De siste årene har jeg verket litt i ledd og muskler. Begynte i noen ledd i fingrene og tærne. Har flyttet seg til håndledd og albuer og ankler. Noen dager er jeg veldig stiv i anklene om morgenen når jeg går ned trappen. Må "knekke" opp leddene virker det som. Men hvis jeg tar omega 3 kapsler så virker det som om det går bedre. Men det er verre i perioder. Merker at smertene er verre ved ustabilt vær, kulde og ikke minst før menstruasjonen. Har også en del muskelsmerter, kramper etc etter trening og kroppen føles overtrent. Dette har jeg etter tips tatt magnesium tabletter for noen uker nå og det har bedret seg. Grunnen til at jeg skriver om dette er vel for at jeg tenker på hormonbehandlingen ved prøverør - om det har noe å si. Tok revmatisme og leddgikt prøver og de slo ikke ut. Merker også bekkensmerter ved eggløsning og kan ha ganske sterke "fødsels" smerter under menstruasjon. (som åpningsrier) de kommer som anfall hvis jeg står eller har gått mye. Har ellers lite smerter under menstruasjon nå for tiden. Den er veldig regelmessig som den vel alltid har vært. Disse smertene forhindrer meg ikke i treningssammenheng så det er ikke slik som det var da jeg hadde bekkenløsning. Jeg er også litt redd for å få et sykt barn og vet jo at risikoen for feks Downs er større. Tror ikke jeg er typen som hadde klart å ta en abort uansett. Ellers på bakgrunn av det jeg har fortalt - kan du si noen om hvilke muligheter vi har - er vi for gamle - bør jeg av helsemessige årsaker droppe hele greia? MÅ jeg ta hormontilskudd - vil jeg tåle det? Er spent på svaret ditt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331828-muligheter-for-pr%C3%B8ver%C3%B8r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veldige godt renomè i inn og utland Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 http://www.ivfhausken.no/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331828-muligheter-for-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-2779240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det var et langt brev hvor jeg har tatt ut det du spør om. Ja, dere må søke til privat prøverørssenter, det finnes flere i Oslo, i Haugesund, i Trondheim, muligens også i Bergen. Jeg vil ikke tro at ventetiden er spesielt lang, men spørs selv til det sted som ligger nærmeste. Der kan du også få opplyst prisen (den finner du sikkert på internett, ca 30.000, men det finnes ’pakke-tilbud med 3 forsøk). Man setter helst ikke inn to egg da tvillingesvangerskap ikke er å ønske, de er som regel mer kompliserte, ikke minst med tanke på bekkenløsning. Det lyder ikke som du har trangt bekken, men smertene skyldes sannsynligvis bekkenløsningen. Jeg vil anbefale deg kontakt med en fysioterapeut ved evt ny graviditet, så du kan få råd om hensiktsmessige bevegelser. Det tror jeg mer på enn fotsoneterapi. Det er klart dårligere resultat med prøverør i din alder og større risiko for abort og feil med fosteret, men mange kvinner føder barn uten problemer langt etter 40 år. Du tilbys fostervannsprøve, eller i dag kommer man langt med å undersøke nakken til fosteret omkring uke 12 og evt. ta blodprøver. I de fleste tilfeller foregår prøverørsbehandling med hormonstimulering, men det kan gjøres uten i det man betegner ’naturlig syklus’. Du kan fremsette ønske om keisersnitt, men det blir en grundig vurdering. Jeg håper det var svar på dine spørsmål. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331828-muligheter-for-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-2779244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest når man har sterilisert seg... Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Det var et langt brev hvor jeg har tatt ut det du spør om. Ja, dere må søke til privat prøverørssenter, det finnes flere i Oslo, i Haugesund, i Trondheim, muligens også i Bergen. Jeg vil ikke tro at ventetiden er spesielt lang, men spørs selv til det sted som ligger nærmeste. Der kan du også få opplyst prisen (den finner du sikkert på internett, ca 30.000, men det finnes ’pakke-tilbud med 3 forsøk). Man setter helst ikke inn to egg da tvillingesvangerskap ikke er å ønske, de er som regel mer kompliserte, ikke minst med tanke på bekkenløsning. Det lyder ikke som du har trangt bekken, men smertene skyldes sannsynligvis bekkenløsningen. Jeg vil anbefale deg kontakt med en fysioterapeut ved evt ny graviditet, så du kan få råd om hensiktsmessige bevegelser. Det tror jeg mer på enn fotsoneterapi. Det er klart dårligere resultat med prøverør i din alder og større risiko for abort og feil med fosteret, men mange kvinner føder barn uten problemer langt etter 40 år. Du tilbys fostervannsprøve, eller i dag kommer man langt med å undersøke nakken til fosteret omkring uke 12 og evt. ta blodprøver. I de fleste tilfeller foregår prøverørsbehandling med hormonstimulering, men det kan gjøres uten i det man betegner ’naturlig syklus’. Du kan fremsette ønske om keisersnitt, men det blir en grundig vurdering. Jeg håper det var svar på dine spørsmål. Vennlig hilsen Hei - tusen takk for kjemperaskt svar. Men jeg må bare kommentere noe. Ja jeg hadde fysioterapi behandling både i graviditet og etter fødsel. Hjalp ikke noe særlig. Øvelsene jeg ble satt til å gjøre etter fødsel nr 2 bare gjorde alt verre. Dette innrømmet også fysioterapeuten etter å ha sett røngtenbildene. At smertene skyldes bekkenløsningen - hvis du da mener det som skjedde ved fødsel nr 2 - så forstår jeg ikke at du kan mene det! Mener du at det ikke var en bensplint som løsnet? Jeg har tidligere røngtenbilder og disse nye røngtenbildene og det er en tydelig forskjell. (Ja - fikk dem med hjem). Jeg syns også det er arrogant å avvise denne fotsoneterapi dama - hun har behandlet gravide i snart 20 år for bekkenløsning. Men når man ikke tror på sånt så avvikser man det vel heller... Hvorfor kan det ikke ha vært trangt bekken? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331828-muligheter-for-pr%C3%B8ver%C3%B8r/#findComment-2779255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.