Gå til innhold

Underlivsplager

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert 30 årling.

30 år. Jeg har hatt store underlivs plager i ca. 5 1/2 år. Spørsmålet er om det kan skyldes at jeg har hatt 2 hormonspiraler i 5 1/2 år. (den ene vandret til buken og det ble satt inn en ny uten å sjekke om den første faktisk enda var i kroppen). Kan noen av disse problemene skyldes 2 spiraler i kroppen samtidig?(problemene kom nemelig i samme tidspunkt som innsettelse av den andre spiralen) -Jeg gikk opp 12 kg på ca. tre mnd. -Mistet all sexlyst -Meget tørr skjede -Mesteparten av tiden er jeg veldig sår og det kan klø litt. Jeg kan ha sprekker og kan blø litt fra spekkene. Er sår helt fra øverst til nederst, også inn i skjedeåpningen. Når jeg først har sex, og da kun når jeg føler meg ganske bra nedentil, får jeg alikevel en brennende følelse inn i skjeden. Selv om jeg bruker glidemiddel, blir jeg alltid veldig sår igjen etter sex. Finnes det hjelp mot dette? Har tatt opp dette med flere gynekologer, men ikke fått hjelp... Sexlivet mitt er helt ødelagt, men hvorfor? Jeg fjernet den vandrende spiralen for 9 dager siden, og har fortsatt den som sitter der den skal. Skulle jeg ha merket en endring allerede, dersom spiralen har hatt skylden? -Kan de forårsake humørløshet/depresjon/humørsvingninger o.l?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331839-underlivsplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver kan være bivirkninger av hormonet gestagen (i hormonspiralen er gestagenet levonorgestrel). Vanligvis er det ikke mye som går over i sirkulasjonen, men med to ’leverandører’ kan det bli mengder som du merker, men uansett er det ikke større mengder enn det som for eksempel finnes i p-pillen, så det er ikke overdosering. Noen kvinner er imidlertid spesielt følsomme og reagerer med bivirkninger som du beskriver: mindre sexlyst, vektøking, depresjon og tørrhet i skjeden. Disse bivirkninger forsvinner raskt. Hvis det ikke har skjedd i løpet av en måneds tid, burde du kanskje som et forsøk fjerne den siste hormonspiral også. Innsette kobberspiral i stedet? Sårhet og brenning i skjeden kan ha annen årsak (vestibulitt ?), og det må vurderes for seg.

Jeg håper at du snart får det bedre. Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331839-underlivsplager/#findComment-2779487
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...