Gå til innhold

Twar, kanskje..

Anbefalte innlegg

Gjest Odd 32, Gjøvik

Jeg fikk influensasymptomer i desember ifjor. Dette ville ikke gå over, og i januar fikk jeg en doxylinkur og en mulig twardiagnose av fastlegen min. Det ble kanskje en liten forbedring, men nå, i juli 2009, føler jeg meg fortsatt ikke frisk. Jeg opplever av og til en del "rare" ting på kroppen, da spesielt enten dårlig allmenntilstand, ørhet eller muskeluro. Ørheten og muskeluroen kom etter antibiotikakuren. Dette går i bølgedaler, i perioder føler jeg meg i nærheten av frisk. Men så plutselig kommer det et tilbakeslag bestående av en av de beskrevne symptomene, og dette skjer nå på sjuende måneden. Jeg har vært hos to allmennleger, og alle blodprøver er ok. En serologiprøve fra juni viste IgG positiv men IgM negativ. Jeg har hørt at twarinfeksjoner kan sitte lenge i kroppen, men virker dette fortsatt som senvirkninger av en twarinfeksjon? Eller kan dette være andre ting?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331882-twar-kanskje/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er vanskelig å stille "fjerndiagnose" uten nærmere undersøkelse og uten nærmere opplysninger. Men jeg kan i alle fall kommentere noe av det du forteller.

Jeg har vanbskelig å tro på at en såpass langvarig affære kan skyldes influensa, Det er også vanskelig å stille diagnopse "twar" uten lab oratorieprøver. (Jeg opfatter at det ble ikke tatt blodprøver for å stille diagnosen. De undersøkelser du nevner sier ingenting. IgG og IgM antistoffer produseres etter infeksjoner, men det er da spesifikke, f. eks. IgM mot mononukleose eller twar. Vet du noe hva var disse rettet imot? Positiv IgG og negativ IgM (mot hva nå det er) tyder på tidligere gjennomgått og ikke noe aktuell fersk infeksjon. Det forekommer selvfølgelig endel bivirkninger etter de fleste medisiner, deriblant antibiotika, men slike som du b eskriver er svært sjeldne. Kan det ha vært noen annen infeksjon? Mononukleose (kyssesyke) er kjent for å ha langvarige etterdønninger. Twar er en mulighet, men det bør kunne påvises ved laboratorieprøver. Og du har rett i at det er sjelden at ettervirkninger varer så lenge. Hva med CMV? Jeg kommer egentlig ikke noe nærmere, alt fra min side må være i beste tilfelle kvalifisert gjetning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331882-twar-kanskje/#findComment-2779751
Del på andre sider

Blodprøvene ble tatt for å sjekke allmenntilstanden, ikke spesielt for infeksjoner. Men alle blodprøvene var ok, med fine verdier. Serologiprøven viste, ifølge svaret fra laben, at jeg hadde antistoffer mot klamydia pneumoni, mononukleose, bordetella pertussis og mycoplasma pneumoni (med IgG pos og IgM neg). Noe mer presist var det svaret ikke. CMV har jeg ikke hørt om før nå. Symptomene kan stemme med det, men da er det rart at ikke legene har foreslått det. En annen person her som hadde CRV skriver at han fikk muskeluro ved mye sol, og det stemmer med meg også. Jeg fikk det etter en tur til Thailand i februar, og fikk det nå etter en tur til Tyrkia.

Men spørsmålene er: kan dette virke som CRV? Og hva bør jeg gjøre i forhold til fastlegen min? Bør jeg forlange nøyere tester, tester spesifikt på twar og CRV?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331882-twar-kanskje/#findComment-2779795
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...