Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har valgt å flytte (mange mil unna), fordi jeg har rimelig grunn til å tro at jeg får det bedre med det, og dermed også psyken. Har selv tatt beslutningen, men fikk behandlers støtte. Ville det være å "utnytte systemet" og spørre om en legeerklæring slik at en slipper en sperretid på 2 mndr i forbindelse med arbeidsledighetstrygd? Søker aktivt på jobber, men dette bekymrer meg mer og mer. Nav sa man kunne slippe denne sperretiden om en har legeerklæring, men jeg vet ikke om det er grunnlag for det i et slikt tilfelle, i og med at jeg selv har valgt dette. Noen med peiling? Eller er dette individuelt? 0 Siter
frosken Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg er litt usikker på om du her spør om en moralsk eller faglig vurdering? Moralsk sett så mener jeg at du er i samme situasjon som andre som velger å flytte; du velger å flytte fordi du har lyst å bo et annet sted. Dermed kan man jo spørre om du ikke også selv bør ta noe av ulempene forbundet med at du har sagt opp jobben din før du har funnet en ny jobb, Det kan allikevel godt hende at legen din vil skrive en erklæring ut i fra et synspunkt om at du har mange belastninger og at økte økonomiske bekymringer kan være med på å "velte lasset" for deg. Min oppfatning er at det er viktig at slike attester er fullt ut sannferdige, og så blir det opp til nav å vurdere om du faller innenfor eller utenfor deres kriterier. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg er litt usikker på om du her spør om en moralsk eller faglig vurdering? Moralsk sett så mener jeg at du er i samme situasjon som andre som velger å flytte; du velger å flytte fordi du har lyst å bo et annet sted. Dermed kan man jo spørre om du ikke også selv bør ta noe av ulempene forbundet med at du har sagt opp jobben din før du har funnet en ny jobb, Det kan allikevel godt hende at legen din vil skrive en erklæring ut i fra et synspunkt om at du har mange belastninger og at økte økonomiske bekymringer kan være med på å "velte lasset" for deg. Min oppfatning er at det er viktig at slike attester er fullt ut sannferdige, og så blir det opp til nav å vurdere om du faller innenfor eller utenfor deres kriterier. Jeg mente vel egentlig begge deler.. Moralen forstår jeg, og jeg liker heller ikke å være "et unntak", men jeg tenkte på at helsa var en viktig faktor i mitt valg om flytting - for det var den. Flyttingen var nøye gjennomtenkt mht flere ting fra min side, så jeg visste at jeg muligens ville få to mndr sperretid. Men det var NAV selv som nevnte det da jeg var i møte med de mht overflytting av rehabiliteringspenger. Vi snakket ikke mer om det, men dersom det ville være å utnytte systemet, så vil jeg ikke spørre en lege om slikt. Både fastlege og (tidligere) behandler har ferie, så jeg håpet noen her hadde litt erfaring med det.. for det blir til at en tenker på det:-) Men jeg forstår det slik at det ikke er "vanlig"? Og da har det ingen hensikt å tenke mer på det.. 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg mente vel egentlig begge deler.. Moralen forstår jeg, og jeg liker heller ikke å være "et unntak", men jeg tenkte på at helsa var en viktig faktor i mitt valg om flytting - for det var den. Flyttingen var nøye gjennomtenkt mht flere ting fra min side, så jeg visste at jeg muligens ville få to mndr sperretid. Men det var NAV selv som nevnte det da jeg var i møte med de mht overflytting av rehabiliteringspenger. Vi snakket ikke mer om det, men dersom det ville være å utnytte systemet, så vil jeg ikke spørre en lege om slikt. Både fastlege og (tidligere) behandler har ferie, så jeg håpet noen her hadde litt erfaring med det.. for det blir til at en tenker på det:-) Men jeg forstår det slik at det ikke er "vanlig"? Og da har det ingen hensikt å tenke mer på det.. Hvis sykdommen din blir verre av å flytte bør du gjøre det,det er en påkjenning for alle å flytte. Alt er nytt og nye ting skal tilrettelegges. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Hvis sykdommen din blir verre av å flytte bør du gjøre det,det er en påkjenning for alle å flytte. Alt er nytt og nye ting skal tilrettelegges. Jeg har selv valgt å flytte, og vil ikke "utnytte systemet". Så jeg får nok ta konsekvensene av det. 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har selv valgt å flytte, og vil ikke "utnytte systemet". Så jeg får nok ta konsekvensene av det. Det er ikke å utnytte systemet om du blir dårlig av det,og flytte er det mange som gjør. Det skal jeg også,og klarer såvisst ikke forholde meg til noe annet. 0 Siter
mamma til ni Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg har selv valgt å flytte, og vil ikke "utnytte systemet". Så jeg får nok ta konsekvensene av det. Eg synst du skal prøve å få legeerklæring. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Det er ikke å utnytte systemet om du blir dårlig av det,og flytte er det mange som gjør. Det skal jeg også,og klarer såvisst ikke forholde meg til noe annet. Jeg mottar 40 % rehab.penger, så helt uten penger blir vi ikke. Og jeg har vært aktiv og søkt på jobber, når jeg har kommet litt mer til ro der, skal jeg også gå rundt og spørre arb.givere direkte. Det er mange muligheter, så om jeg er heldig, kommer jeg meg raskt i jobb. Både fastlege og (nå tidligere) behandler har ferie, og jeg kvier meg for å spørre en ny lege om dette. Har jo ny fastlege fra 1.august, og jeg synes det ser dumt ut at det første jeg spør om er noe sånt. Hvilket inntrykk vil en lege få da? 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg mottar 40 % rehab.penger, så helt uten penger blir vi ikke. Og jeg har vært aktiv og søkt på jobber, når jeg har kommet litt mer til ro der, skal jeg også gå rundt og spørre arb.givere direkte. Det er mange muligheter, så om jeg er heldig, kommer jeg meg raskt i jobb. Både fastlege og (nå tidligere) behandler har ferie, og jeg kvier meg for å spørre en ny lege om dette. Har jo ny fastlege fra 1.august, og jeg synes det ser dumt ut at det første jeg spør om er noe sånt. Hvilket inntrykk vil en lege få da? Å leger er nå vant til så mye,og hva førsteinntrykket hans er,hm er det så viktig da? Å flytte er en påkjenning for alle,og hvis man da sliter fra før, blir det ikke lettere akkurat. 0 Siter
mamma til ni Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg mottar 40 % rehab.penger, så helt uten penger blir vi ikke. Og jeg har vært aktiv og søkt på jobber, når jeg har kommet litt mer til ro der, skal jeg også gå rundt og spørre arb.givere direkte. Det er mange muligheter, så om jeg er heldig, kommer jeg meg raskt i jobb. Både fastlege og (nå tidligere) behandler har ferie, og jeg kvier meg for å spørre en ny lege om dette. Har jo ny fastlege fra 1.august, og jeg synes det ser dumt ut at det første jeg spør om er noe sånt. Hvilket inntrykk vil en lege få da? Det hadde vore bra for deg å kome i orden før du må gå på jobbjakt. Var ein gong i ein liknande situasjon, og legen og NAV forstod meir enn eg håpte på. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Det hadde vore bra for deg å kome i orden før du må gå på jobbjakt. Var ein gong i ein liknande situasjon, og legen og NAV forstod meir enn eg håpte på. Jeg snakket med behandleren min om nettopp dette å slite seg ut, som jeg har blitt ekstremt redd for å evt skulle gjøre igjen. Og det er ok å ha det travelt og ha mye å gjøre i en slik overgangsperiode, bare man tar det med ro igjen etterpå sa han. Så jeg ser det egentlig ikke som noe problem å jobbe og det å komme seg i orden samtidig, for det er jo verdt det. Dette er min egen "feil" (avgjørelse), så jeg ser ikke noe grunnlag for å skulle be om det :-) Men jeg klarer heller ikke tenke helt klart nå, er sliten etter en hel dag med rydding og sortering av rot og skrot:-) Så takker for svaret. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Å leger er nå vant til så mye,og hva førsteinntrykket hans er,hm er det så viktig da? Å flytte er en påkjenning for alle,og hvis man da sliter fra før, blir det ikke lettere akkurat. Hun vil kansje tenke "jaha, du vil bare utnytte systemet..." (man kan jo få et slikt inntrykk i første møte med pasienten. Det er iallefal slik jeg tenker:-) Jeg får ta det etterhvert. Takk for svar:-) 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Hun vil kansje tenke "jaha, du vil bare utnytte systemet..." (man kan jo få et slikt inntrykk i første møte med pasienten. Det er iallefal slik jeg tenker:-) Jeg får ta det etterhvert. Takk for svar:-) Mangt man skal tenke på ;-) Men tror ikke du skal bekymre deg for det,du har jo en historie. Uansett ønsker deg lykke til :-) Håper det blir bra for deg og barna på det nye stedet. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Mangt man skal tenke på ;-) Men tror ikke du skal bekymre deg for det,du har jo en historie. Uansett ønsker deg lykke til :-) Håper det blir bra for deg og barna på det nye stedet. Takk for det kimmie:-) Fikk en gledelig melding i dag, og det er at kommunen skulle hjelpe meg med lån til depositum. Jeg har spart feriepengene, så vi berger første mnd iallefall. Så det går nok bra, tenker jeg. Ps. håper at du får en god natt søvn i natt. Du har ditt å stri med du også forstår jeg.. 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Takk for det kimmie:-) Fikk en gledelig melding i dag, og det er at kommunen skulle hjelpe meg med lån til depositum. Jeg har spart feriepengene, så vi berger første mnd iallefall. Så det går nok bra, tenker jeg. Ps. håper at du får en god natt søvn i natt. Du har ditt å stri med du også forstår jeg.. Det er voldsomt mye folk skal ha i depositum synes jeg,bra de skal være behjelpelige :-) Håper på søvn i natt,må innrømme at jeg sliter for tiden. Har problemer med å finne ut av hva som er hva,normalt eller sykdom. Det går jo greit så lenge jeg har trygd,da passer ingen på meg :-) Hadde ikke taklet det nå. 0 Siter
frosken Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Jeg mottar 40 % rehab.penger, så helt uten penger blir vi ikke. Og jeg har vært aktiv og søkt på jobber, når jeg har kommet litt mer til ro der, skal jeg også gå rundt og spørre arb.givere direkte. Det er mange muligheter, så om jeg er heldig, kommer jeg meg raskt i jobb. Både fastlege og (nå tidligere) behandler har ferie, og jeg kvier meg for å spørre en ny lege om dette. Har jo ny fastlege fra 1.august, og jeg synes det ser dumt ut at det første jeg spør om er noe sånt. Hvilket inntrykk vil en lege få da? En lege som ikke kjenner deg kan neppe i etterkant attestere på at du har flyttet av helsemessige årsaker. Hvis noen skal gjøre det, så må det være en lege som du har hatt kontakt med før du tok avgjørelsen. Du kan skrive et brev til nav selv og forklare situasjonen. Kanskje vil de godta din egen begrunnelse for hvorfor du valgte å flytte og dermed også si opp jobben. Du kan argumentere med at du av hensyn til barna ikke kunne vente med flyttingen inntil du fikk jobb, da de bør være på plass innen oppstarten på et nytt skoleår. Det er ikke sikkert at nav godtar begrunnelsen, men du har ingenting å tape på skrive et ryddig brev hvor du argumenterer for ditt synspunkt. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 En lege som ikke kjenner deg kan neppe i etterkant attestere på at du har flyttet av helsemessige årsaker. Hvis noen skal gjøre det, så må det være en lege som du har hatt kontakt med før du tok avgjørelsen. Du kan skrive et brev til nav selv og forklare situasjonen. Kanskje vil de godta din egen begrunnelse for hvorfor du valgte å flytte og dermed også si opp jobben. Du kan argumentere med at du av hensyn til barna ikke kunne vente med flyttingen inntil du fikk jobb, da de bør være på plass innen oppstarten på et nytt skoleår. Det er ikke sikkert at nav godtar begrunnelsen, men du har ingenting å tape på skrive et ryddig brev hvor du argumenterer for ditt synspunkt. Det er sant det..hm.. Takk for råd:-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Det er voldsomt mye folk skal ha i depositum synes jeg,bra de skal være behjelpelige :-) Håper på søvn i natt,må innrømme at jeg sliter for tiden. Har problemer med å finne ut av hva som er hva,normalt eller sykdom. Det går jo greit så lenge jeg har trygd,da passer ingen på meg :-) Hadde ikke taklet det nå. Du trenger ikke svare, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du har problemer med å finne ut hva som er hva.. (men hodet mitt er ikke helt med heller akkurat nå:-). 0 Siter
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Du trenger ikke svare, men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at du har problemer med å finne ut hva som er hva.. (men hodet mitt er ikke helt med heller akkurat nå:-). Har flere virkeligheter å forholde meg til :-) Prøver å tolke ting på riktig måte,men ender ofte opp med å ikke skjønne noenting. Men man lærer så lenge man lever. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 20. juli 2009 Skrevet 20. juli 2009 Har flere virkeligheter å forholde meg til :-) Prøver å tolke ting på riktig måte,men ender ofte opp med å ikke skjønne noenting. Men man lærer så lenge man lever. Ok. Ja, det er sant, livet er en skole:-) Trasig å ikke få sove iallefall.. blir jo sliten av det også.. *godnatttklem* 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.