Gå til innhold

kort menssyklus og plagsom pms

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne 37 år

hei mette moen, jeg har hatt en veldig kort menssyklus de siste 2,5 årene (gjennonsnitt 23 dager). 1 uke før mensen er jeg utrolig plaget med pms. jeg trodde lenge at dette skyldes antidepressivaet cymbalta som jeg begynte med på samme tid da dette startet. etter en veldig lang nedtrappingsperiode var jeg helt av cymbalta i februar i år. dette har overhodet ikke gjort noe utslag. jeg var utsatt på en traumatisk opplevelse nøyaktig på samme tid for 2,5 år siden. jeg er nå sikker på at det må være dette som er årsaken til det hele. jeg er ennå sterkt preget av denne hendelsen. hva har skjedd med hormonbalansen min? hva slags prøver skal jeg be fastlegen ta? hva kan evt. gjøres? orker ikke gå slik lenger. på forhånd takk! mvh, kvinne 37 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331901-kort-menssyklus-og-plagsom-pms/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg går ut fra at du med 23 dager mener fra første til første dag i syklus og ikke fra siste dag til første dag i neste syklus? Det første tegn på at overgangsalderen er begynt å nærme seg er gjerne at syklus blir kortere. Det skyldes at det er færre egg i eggstokkene og det endrer litt på hormonbalansen. Det kan ikke påvirkes av ytre årsaker som traumatiske opplevelse. PMS øker ofte i intensitet med alderen. Det er ingen prøver din fastlege skal ta som kan gi nyttige opplysninger. Cymbalta tilhører en g ruppe medisiner som kan hjelpe mot PMS. Hva med å forsøke p-pille i en periode? Det er en ny p-pille som heter Yaz som kan være spesielt velegnet. Hvis du ellers er frisk og ikke røker eller har risiko forblodpropp, så kan du gjerne bruke p-pille. Da vil du også få syklus på 28 dager. Du kan også bruke Yasminelle uten pause så du kan slippe blødninger i det hele tatt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...