Gå til innhold

Blir ikke gravid igjen etter to tette spontanaborter på rad.

Anbefalte innlegg

Gjest godhet

Hei, jeg er 39 år, i september hadde jeg min første graviditet og min første sa, da var jeg i 8 uke, rett etter dette ble jeg gravid igjen og hadde en sa i uke 11, dette var i desember. Etter dette har jeg ikke blitt gravid igjen, noe som jeg syns er veldig rart da jeg ble så fort gravid de første mnd. Må også ta med at jeg sluttet pillen i mai før den første sa-en. Nå er det gått ca 7 mnd hvor det ikke har lykkes, mensen er regelmessig hos meg så det skulle også love bra. Hva kan være årsaken til dette? min mann har en datter fra tidligere forhold og er 40år gammel. Noen som har noen gode forklaringer på dette:-)?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Forklaringen både på abortene og det at du ikke blir gravid er nok så sikkert din alder. Sjansen for å bli gravid per syklus er betydelig mindre enn hos kvinner på 25-30 år hvor den månedlige sjanse var 25-30% , mot nå under 10%. Du har vært heldig de to forrige ganger og må ha mer tålmodighet. Den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon. Samleie 2-3 ganger i den periode er optimalt. Husk å spise folat 400 mikrogram daglig. Hvis det ikke har skjedd noe innen ett år fra siste abort, kan du søke lege.

Jeg håper det lykkes for dere før den tid. Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...