Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Kan psykose og schizofreni være noe annet enn hva mange tror? Gamle fortellinger sier at mennesker med schizofreni, "bipolar lidelse" og de som kom i psykotiske tilstander ikke ble sett på som syke. Dette var tilstander som var et godt utgangspunkt for personlig utvikling og en heldig mulighet for å komme til en utvidet bevissthet. De som ble psykotiske ble tatt inn i lære hos de vise i stammen. De fleste av de vise hadde opplevd psykoser selv og hadde derfor et godt fundament for å hjelpe de psykotiske elevene til å balansere seg i den utvidede tilstanden. Når de schizofrene, bipolare og psykotiske kom igjennom sine utfordrende smerter og kaos ble de resurspersonene i stammen. Det kunne være høvding, oppfinner, rådgiver, sjaman, vismann, healer, medisinkvinne, forteller, klarsynt osv. Denne visdommen er på vei tilbake til det moderne samfunnet. Det vil bli slik at de som har håndtert sine psykotiske utfordringer, senere kan hjelpe og veilede de som rammes av dette. Da vil disse kunne leve uten medisiner og på få lov til å være resurspersonene i samfunnet i stedet for hva skolemedisinen i høy grad har bidratt til. Ja, se hva lang medisinering gjør med våre resurs personer i dag. Det er nå virkelig på tide at disse utfordringene blir forstått som hva dette virkelig er. Når man overbevises om at en psykose er en sykdom og i verste fall en kronisk tilstan vil det bli nettopp det. Når en forstår en psykose som en ”helbredende prosess” og en ”utviklings mulighet” vil det utvikle seg til dette. Forenkelt forklart blir en psykose det vi tror den er. Det er viktig å vite at mennesket er kropp, sinn og sjel. Det er viktig å merke seg at den åndelige læren bibelen, kristendommen, kirken og fryktreligioner forøvrig serverer, ofte virker mot sin hensikt. Å forstå forskjellen på frykt og kjærlighet er også viktig. Selv har Jan-Magne Sørensen kommet gjennom flere psykoser og har blitt et helere menneske av det. Han har fått utvidet bevissthet og har hentet mange tapte sjelebiter fra tidligere inkarnasjoner. Jan-Magne er et levende vitne på at hva som står her er sant. Det er flere mennesker som har erfart tilsvarende. Dette er bruddstykker av visdommen som kan forvandle psykiatrien og samfunnet forøvrig radikalt. Verdt åmerke seg. I 1994 publiserte felix post i the brithish Journal of Psychiatry i en kartlegning av personligheten til 291 menn som i løpet av disse 150 årene hadde nådd verdensberømmelse. De omfattet statsmenn, intelektuelle, vitenskapsmen, billedkunstnere, forfattere og komponister, og de fleste av dem var kjente størrelser: Einstein, Faraday, darvin; Lenin, Roosevelt, Hitler, ben-gurion, Woodrow Wilson; Ravel, Dvorak, Gershwin, Wagner; Klee, Monet, Matisse, van Gogh; Freud, Jung, Emerson, Bulder, Heidegger; Tjekov, Dickens, Faulkner, Dostojevskij, tolstoj; osv. Poenget med kartleggingen var å se hvilken sammenheng som fantes mellom kreativ storhet og mental ustabilitet. Post resultater var påfalende. Ved hjelp av pålitelige kilder som omfattet medisinske journaler og første- og andrehåndopplysninger, satte Post opp følgendee statistikk: Yrke og prosentdel som led av mental ustabilitet. Vitenskapsmann 42,2 % Komponist 61,6 % Statsmenn 63 % Intellektuell 74 % Kunstner 75 % Forfatter 90 % Graden av ustabilitet varierte fra tilfeldige, isolerte episoder til større vedvarende problemer som kunne forstyrre arbeidet, samt alvorlige tilfeller som krevde profesjonell behandling på sykehus. Problemene omfattet alkoholisme, depresjon, manisk depresjon, psykoseksuelle problemer, tvangsatferd, antisosial eller teatrisk opptreden og tilstander grensende til schizofreni.” Hva hadde disse storhetene blitt, om de hadde tatt psykofarmaka eller fått det i seg ved tvangsbehandling? Du kan lære mer om psykoser på Realiseringsskolen ©Jan-Magne Sørensen www.jeg-er.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ja, jeg lurer veldig på om jeg blir dum av antipsykotika. Det er imidlertid ikke noe poeng i å spørre her eller andre steder om dette er tilfellet, fordi alle som i teorien har greie på de medikamentene fornekter at man gjør det. Men jeg lurer fælt allikevel... jeg tar imidlertid medisinene uansett fordi jeg får det mye bedre da. Er bra du får det bedre :-) Har tatt AP jeg også,var som om alt stoppet opp. Men mulig jeg hadde for høy dose. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hm, hva mener du med at alt stoppet opp? :-) Livet,andre sine liv gikk videre,men ikke mitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det er helt klart en sammenheng mellom det kunstneriske og bipolar lidelse. Det er også en slik sammenheng med vitenskapsfolk. Gener arves ikke enten/eller. Noe gener for bipolaritet synes bra. Det må bare ikke bli "for meget av det gode". Da blir galskepen så stor at en ikke får nyttiggjort seg sine evner. For schizofreni synes det dessverre ikke å være en slik sammenheng. Her synes det som om gener for dette er negativt uansett hvor lite det er. I en stor undersøkelse fra USA så en på førstegradsslektninger (foreldre, søsken og barn) til bipolare og schizofrene og sammenlignet dem med gjennomsnittet av befolkningen. Studien viste at slektningene til bipolare greide seg klart bedre enn gjennomsnitt, mens slektningene til schizofrene greide seg dårligere. Problemet med slike lister med berømtheter er at det for hver schizofren vellykket kunstner sikkert er 10.000 schizofrene det går svært dårlig med. Om du vil se utfallet av ubehandlet schizofreni, kan du se på de hjemløse i verdens storbyer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det er helt klart en sammenheng mellom det kunstneriske og bipolar lidelse. Det er også en slik sammenheng med vitenskapsfolk. Gener arves ikke enten/eller. Noe gener for bipolaritet synes bra. Det må bare ikke bli "for meget av det gode". Da blir galskepen så stor at en ikke får nyttiggjort seg sine evner. For schizofreni synes det dessverre ikke å være en slik sammenheng. Her synes det som om gener for dette er negativt uansett hvor lite det er. I en stor undersøkelse fra USA så en på førstegradsslektninger (foreldre, søsken og barn) til bipolare og schizofrene og sammenlignet dem med gjennomsnittet av befolkningen. Studien viste at slektningene til bipolare greide seg klart bedre enn gjennomsnitt, mens slektningene til schizofrene greide seg dårligere. Problemet med slike lister med berømtheter er at det for hver schizofren vellykket kunstner sikkert er 10.000 schizofrene det går svært dårlig med. Om du vil se utfallet av ubehandlet schizofreni, kan du se på de hjemløse i verdens storbyer. Ok,takk for dine synspunkter :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ah sånn ja... Det føler jeg og. Men ikke noe mindre om jeg ikke går på AP. Da blir jeg jo bare komplett surrete... Vanskelig å vurdere hva som er best,en blir jo eldre selv om det ikke føles slik. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780092 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ok... :-) Jeg syns det er veldig enkelt å vurdere hva som er best. Men sånn var det ikke før, da sluttet jeg jo på medisinen på egenhånd fordi jeg ikke skjønte at jeg trengte den. Også ble jeg dårlig(ere). Ikke noe liv å være dårlig,bra du har tatt en avgjørelse :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ok,takk for dine synspunkter :-) Jeg tror og forstår det slik, at det er først og fremst den begavelse personen har som er det viktigste, ikke om en har schizofreni, eller bi -polar lidelse eller Asperger syndrom. Men jeg tror at disse psykiske lidelsene eller syndromet kan ha gjort noen av disse menneskene til kunstnere , vitenskapsfolk, nettopp fordi at dette kunne hjelpe dem fokusere på noe i sin tilstand, siden de var mye for seg selv i sin ensomhet. Kanskje det er mest slik blant syndromet AS, der de tror at både Ludvig van Beethoven, Albert Einstein hadde AS, for å nevne noen, og fra vår tid så har vi Bill Gates, Steven Spielberg, for å nevne noen fra vår tid også. Om ikke disse var begavet i tillegg til å ha AS, så tror jeg ikke at de hadde kommet så langt, men at AS har hjulpet disse menneskene til å fokusere, det tror jeg.Snakker litt om efaring her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg tror og forstår det slik, at det er først og fremst den begavelse personen har som er det viktigste, ikke om en har schizofreni, eller bi -polar lidelse eller Asperger syndrom. Men jeg tror at disse psykiske lidelsene eller syndromet kan ha gjort noen av disse menneskene til kunstnere , vitenskapsfolk, nettopp fordi at dette kunne hjelpe dem fokusere på noe i sin tilstand, siden de var mye for seg selv i sin ensomhet. Kanskje det er mest slik blant syndromet AS, der de tror at både Ludvig van Beethoven, Albert Einstein hadde AS, for å nevne noen, og fra vår tid så har vi Bill Gates, Steven Spielberg, for å nevne noen fra vår tid også. Om ikke disse var begavet i tillegg til å ha AS, så tror jeg ikke at de hadde kommet så langt, men at AS har hjulpet disse menneskene til å fokusere, det tror jeg.Snakker litt om efaring her. Spennende tema dette her,at sykdom kan ha nytteverdi :-) Men slik er det jo dessverre ikke for alle.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780146 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg tror og forstår det slik, at det er først og fremst den begavelse personen har som er det viktigste, ikke om en har schizofreni, eller bi -polar lidelse eller Asperger syndrom. Men jeg tror at disse psykiske lidelsene eller syndromet kan ha gjort noen av disse menneskene til kunstnere , vitenskapsfolk, nettopp fordi at dette kunne hjelpe dem fokusere på noe i sin tilstand, siden de var mye for seg selv i sin ensomhet. Kanskje det er mest slik blant syndromet AS, der de tror at både Ludvig van Beethoven, Albert Einstein hadde AS, for å nevne noen, og fra vår tid så har vi Bill Gates, Steven Spielberg, for å nevne noen fra vår tid også. Om ikke disse var begavet i tillegg til å ha AS, så tror jeg ikke at de hadde kommet så langt, men at AS har hjulpet disse menneskene til å fokusere, det tror jeg.Snakker litt om efaring her. Jeg har ganske inngående satt meg inn i Beethoven og hans liv. Jeg synes ikke det er holdepunkter for å si at han har asperger. Derimot hadde han dype depresjoner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
FGT Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg har ganske inngående satt meg inn i Beethoven og hans liv. Jeg synes ikke det er holdepunkter for å si at han har asperger. Derimot hadde han dype depresjoner. Ja vel. Jeg vet ikke, har også lest om at han hadde en sinnslidelse. kanskje han hadde begge deler ? Hva tror du om de andre jeg nevnte ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331933-synspunkter/#findComment-2780432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.