Gå til innhold

Normal reaksjon?

Anbefalte innlegg

Gjest fortidens klør.

Opplevde overgrep (inkl. voldtekt) rundt 10 års alder. Jeg har gått i terapi i mange år, men det er en del ting som liksom sitter igjen.

Etter det jeg opplevde fikk jeg problemer med å se folk i øynene. Jeg var redd de kunne "lese" hva som hadde skjedd og jeg følte meg helt gjennomsiktig.

I dag, 30 år etter, så sliter jeg fortsatt med dette. Jeg har gått i terapi og gått igjennom dette med skam, skyld, at jeg ikke har skyld i det som skjedde, har greid å legge hendelsene litt bak meg.

Men jeg kommer ikke videre. Har fått diagnosen F 62.0, dvs varig personlighetsforandring etter traumer.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg ikke greier å skjønne at ingen kan se igjennom meg? Ingen leser ting ut av øynene mine. Jeg vet alt dette, men likevel sliter jeg innmari i forhold til andre mennesker.

Tror de kommer etter meg, at jeg er veldig syndig, har gjort noe voldsomt galt osv. At andre kan se meg hele tiden og følger med på alt jeg gjør, sier, tenker, skriver osv. Selv om jeg vet, hvis jeg bruker fornuften, at dette er tull.

Jeg greier rett og slett ikke å være sånn resten av livet. Har angst, spiller skuespill, kan aldri slappe av, er redd mennesker.

Bruker AP, den hjelper meg vel å sortere litt i alt kaoset, men jeg sliter selv med de.

Noen som vet, har opplevd det samme og som har noen gode råd å gi? Hva gjør jeg? Ikke si jeg er gal, for det vet jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331983-normal-reaksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...