Gå til innhold

føflekk kreft

Anbefalte innlegg

Gjest Jan Arne Lervåg

Hei. Jeg er en ung mann på 22 år som har oppdaget en føflekk på brystkassen (ca 2mm i dm) som er mørkere enn de andre. Den har en blank overflate, og en litt ujevn overgang til huden rundt. Ellers så er den forholdsvis rund i formen, men ikke helt. Den klør ikke, blør ikke, og stikker ikke særlig ut. Men jeg ble litt engstelig, og ringte til min fastlege for å få en time til undersøkelse. De hadde desverre ikke tid til meg denne uka. Og neste uke reiser jeg bort til og med 8.august. Lurte på om du kunne gi meg en liten tilbakemelding? Kanskje jeg kan sende deg et bilde av føflekken?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332012-f%C3%B8flekk-kreft/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Etter alt som presenteres i mediene er det ikke alltid så lett å vite hvordan men skal forholde seg hverken generelt eller dersom man begynner å lure på en flekk. I det siste har det jo også kommet en ny debatt om man bør sole seg mer for å få nok D-vitamin og sensasjonspregete oppslag i dagspressen bidrar ikke til god informasjon. Når det gjerlder soling, skal man fortsatt unngå å bli brent og alltid beskytte seg evt med klær når solen står på det høyeste, dersom man er ute hele dagen. Solarium bør også benyttes med stor forsiktighet. Dersom man oppdager en flekk som ikke har vært der og skiller seg markert fra de andre, bør den undersøkes nærmere av kvalifisert helsepersonell, helst lege. Dersom mistanken opprettholdes eller forsterkes , evt at legen ikke kan si noe sikkert , vil resultatet ofte være kirurgisk fjernelse og patologisk undersøkelse av vevet. Tidlige melanomer er i de fleste tiilfeller helt mørke, blåsvarte eller inneholder forskjellige mørkebrune sjatteringer samt har en uregelmessig form. De er sjelden under 6 mm i diam, , men dette gjelder ikke absolutt. I noen få tilfeller kan et melanom være blekere, rødlig eller bare et spontant oppstått sår . Det er derfor heller ikke alltid like lett for legen å avgjøre, men da vil nesten alltid et lite kirurgisk inngrep være å foretrekke fremfor en vedvarende uavklaret situasjon og risiko. Beskrivelsen av din føflekk frembringer ikke tanken på ut utviklet melanom så jeg tror du greit kan ta ferien din og så heller få sett på og evt fjernet flekken når du kommer tilbake. Mvh Hudlegen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332012-f%C3%B8flekk-kreft/#findComment-2784956
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...