Gjest Bekymret pårørende Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei. Mitt spørsmål er relatert til infeksjonsfare. Svineinfluensa er rett rundt hjørnet, om man skal tro ulike media. For min egen del er jeg ikke bekymret, men jeg ER derimot bekymret for min gamle syke mor. Hun er 65 år, og har fremskredet KOLS. Hun er nok derfor en person som ligger i risikogruppen, da hun kan få store problemer med å bekjempe f.eks. en lungebetennelse som følge av denne influensaen. Hun bor på sykehjem, og lever godt og trivst der. Så, mitt spørsmål til legen er: Hvilke tiltak kan vi i familien treffe, som gjør at hun er best mulig beskyttet mot smitte der? Hva er viktig for å redusere smittefaren? Ikke si at vi skal stole på personalet på sykehjemmet, for det gjør vi ikke. De er altfor passive, og viser aldri initiativ på slike områder. Skal tiltak treffes, må vi ta initiativ til det på egen hånd. Så, hvilke råd for smittevern anbefaler legen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332087-infeksjonsfare-ifbm-svineinfluensa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Hei, Det er ingen lett spørsmål å svare på. Du har helt rett at din gammel og syke mor er meget utsatt og at hun bør i den grad det er mulig unngå å bli smittet. Det er klart at smittevern i et sykehjem er i veldig stor grad avhenger av de tiltak som personalet gjennomfører. I første omgang er det avhengig av stedets ledelse: det finnes ganske skikkelig regelverk som er utarb eidet for nettopp slike institusjoner. Det er ledelsens ansvar for at personalet har tilstrekkelig kjennskap til det, at de nødvendige forutsetninger finnes og kanskje mest av alt at personallet gjennomfører disse tilltakene. Det du kan gjøre er å snakke med hjemmets ledelse, skånsomt og rolig: Spør hva dere kan gjøre, og hva de gjør for å beskytte spesielt utsatte personer. Forskjellige hygieniske tilltak er det viktigste. Skikkelig rengjøring, håndvask, etc. Et poeng er at stedet har tilgang på antiinfluensa middel (tamiflu), som de kan gi pasienter med mistanke, når epidemien er her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/332087-infeksjonsfare-ifbm-svineinfluensa/#findComment-2781592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.